Efter att ha surfat runt en del på info om asbest så känns det som det är 99% säkerhet att jag har asbest i denna rörkrök eller vad tror ni? Är det gråa kladdet man ser på vredet från när dom målade på asbesten när dom isolerade eller?

Grejen är den att där röret sitter är det numera ombyggt till ett extra skafferi med kex, flingor och prylar. Finns det någon risk med detta? Kanske låter löjligt för jag hackar ju inte direkt med kniv i isoleringen men huset är ändå byggt -64 och med tiden borde väl det ske en viss nedbrytning och kanske att det lossnar lite bitar.

Vore väldigt tacksam för lite synpunkter då det känns lite olustigt. Har tidigare aldrig funderat på asbest, var inte förren jag skulle bygga om garaget och hittade dom där klassiska grå skivorna längst ner som jag började kolla upp info om asbest.

Även om det är asbest är det inte farligt att det sitter där i skafferiet.

Mikael_L
Förövrigt tror jag inte asbest är det minsta farligt att äta.
Det farliga är om de allra minsta asbestfibrerna andas in och fastnar (på något dåligt ställe) i lungan.

Personligen skulle jag inte heller gilla att ha asbest omkring mig i boendemiljön, men man behöver ju inte gripas av panik direkt.

Hoppas du kan få något svar på forat ifall det du har där är asbest eller inte, jag vet dock inte.

Hej igen och tack för synpunkterna. Läste i annan tråd: http://www.pellets.info/viewtopic.php?p=84343

Där var någon inne på att isoleringen också kunde vara gips/krita, vad tror ni om det? Här är det ju tal om kallvatten så varför skulle man köra med asbest då eller det kanske man gjorde ändå?

Hej, gjorde ett dammtest med tejp på ytan och dom hittade asbest :( Funderar nu på om jag ska låta någon saneringsfirma typ ocab ta bort det eller om jag ska plasta in med hushållsplast och låta det vara. Vad tycker ni?

Låt det vara.

Logiskt kan man låt det vara, det innebär ingen hälsorisk. Känslomässigt kanske man vill ta bort det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.