26 446 läst ·
59 svar
26k läst
59 svar
Kommunen vill kanske köpa huset
Sida 1 av 4
Hej!
Korta versionen:
Vad bör man tänka på när kommunen vill köpa ens hus för att riva det och anlägga grönområde/park?
Långa versionen:
Kommunen skall bygga ett äldreboende på tomten/tomterna bredvid vårt hus, varit på planeringsstadiet ett par år nu. Villan bredvid har dom redan köpt sedan länge.
Nu i måndags ringde de från TK och förklarade att dom vill inleda förhandlingar för ett eventuellt köp av vår fastighet också då det blir väldigt lite grönområde i anslutning till äldreboendet utan vår tomt, dom vill alltså riva huset (yaaay, fem års arbete i onödan..
)
Den nya byggnaden kommer givetvis påverka oss, men jag tror inte det kommer störa jättemycket (sen vet man ju inte hur irriterande de boende kommer vara, det kommer ju antagligen vara gamlingar som sitter och tittar dagarna i ända).
Vi köpte huset 2009 och har sedan dess lagt om taket, dränerat, installerat braskamin, renoverat en liten toalett, badrum renoverat 2005, slipat golven, renoverat sovrum och hall och bytt alla vitvaror.
Där var i alla fall lite bakgrundsinfo, nu till frågan.
Vad bör man tänka på innan första mötet?
Kan vi begära något från kommunen eftersom vi "måste" flytta även om vi inte planerat det?
Kan dom köra med expropriation även för att anlägga grönområde/park?
Friskrivning eller dolda fel-försäkring ifall dom inte river?
Tilläggas bör ju även att vi gillar huset mycket, tomten är perfekt, centralt och lagom stor (1300kvm), nära till tåget till jobbet, nära till affärer.
Man har ju inte tänkt på så mycket annat de senaste dagarna.
Extremt tacksam för all input jag kan få!
/Ekblom
Korta versionen:
Vad bör man tänka på när kommunen vill köpa ens hus för att riva det och anlägga grönområde/park?
Långa versionen:
Kommunen skall bygga ett äldreboende på tomten/tomterna bredvid vårt hus, varit på planeringsstadiet ett par år nu. Villan bredvid har dom redan köpt sedan länge.
Nu i måndags ringde de från TK och förklarade att dom vill inleda förhandlingar för ett eventuellt köp av vår fastighet också då det blir väldigt lite grönområde i anslutning till äldreboendet utan vår tomt, dom vill alltså riva huset (yaaay, fem års arbete i onödan..
Den nya byggnaden kommer givetvis påverka oss, men jag tror inte det kommer störa jättemycket (sen vet man ju inte hur irriterande de boende kommer vara, det kommer ju antagligen vara gamlingar som sitter och tittar dagarna i ända).
Vi köpte huset 2009 och har sedan dess lagt om taket, dränerat, installerat braskamin, renoverat en liten toalett, badrum renoverat 2005, slipat golven, renoverat sovrum och hall och bytt alla vitvaror.
Där var i alla fall lite bakgrundsinfo, nu till frågan.
Vad bör man tänka på innan första mötet?
Kan vi begära något från kommunen eftersom vi "måste" flytta även om vi inte planerat det?
Kan dom köra med expropriation även för att anlägga grönområde/park?
Friskrivning eller dolda fel-försäkring ifall dom inte river?
Tilläggas bör ju även att vi gillar huset mycket, tomten är perfekt, centralt och lagom stor (1300kvm), nära till tåget till jobbet, nära till affärer.
Man har ju inte tänkt på så mycket annat de senaste dagarna.
Extremt tacksam för all input jag kan få!
/Ekblom
Jag skulle aldrig sälja i det läget. Om kommunen nu värdesätter grönområden för åldringarna, varför byggde de då inte äldreboendet ute i skogen? Tror de inte att det finns äldreboenden även i stadsmiljö kanske?
Om det finns en detaljplan som medger äldreboendet så läs på hur man tänkt sig att tillgodose behovet av grönområden i den.
Om det finns en detaljplan som medger äldreboendet så läs på hur man tänkt sig att tillgodose behovet av grönområden i den.
Jag tror att dom tidigare tänkt att ett grönområde i närheten skulle användas men att de nu planerar att bebygga även detta, vet inte om dessa planer fanns när de planerade äldreboendet.b8q skrev:Jag skulle aldrig sälja i det läget. Om kommunen nu värdesätter grönområden för åldringarna, varför byggde de då inte äldreboendet ute i skogen? Tror de inte att det finns äldreboenden även i stadsmiljö kanske?
Men om vi nu skulle få rejält betalt av kommunen, bra överpris, kanske man skulle överväga att sälja? Vi har ändå behov av att bygga ut, så att flytta är ju ett alternativ.
En expropriation innebär att du får marknadspris+25% har jag för mig så det torde ju vara ert lägsta bud i vart fall
.
EDIT: Och de vill säkert slippa expropriation om de kan, spontant låter det som att det inte är möjligt för det ändamål som du beskriver. Men jag är ingen expert på området.
EDIT: Och de vill säkert slippa expropriation om de kan, spontant låter det som att det inte är möjligt för det ändamål som du beskriver. Men jag är ingen expert på området.
Redigerat:
Jag tror tyvärr att ni kommer att få huset inlöst till marknadsvärdet.
Dom kan tyvärr köra med expropriation om ni vägrar att sälja.
Antar att dom kommer att ge er betalt för flytthjälp och sådana saker , ev. att ni kan hyra erat egna hus av dom tills det är dags att riva det.
Dom vet sin rätt så dom betalar nog inte överpris (men ni kan alltid hoppas).
Ber om ursäkt att jag låter negativ..inte min mening men har själv blivit inlöst en gång i tiden (dock inte av kommunen) men dom var dock inblandade.
Dom kan tyvärr köra med expropriation om ni vägrar att sälja.
Antar att dom kommer att ge er betalt för flytthjälp och sådana saker , ev. att ni kan hyra erat egna hus av dom tills det är dags att riva det.
Dom vet sin rätt så dom betalar nog inte överpris (men ni kan alltid hoppas).
Ber om ursäkt att jag låter negativ..inte min mening men har själv blivit inlöst en gång i tiden (dock inte av kommunen) men dom var dock inblandade.
Det gör inget, det är bra att veta vad som kan vänta en.
Samtalen med mannen på TK har ändå låtit positiva, men han kanske sitter där med horn på pannan ändå.
Vet ni vilka kostnader det medför en kommun om de tar vägen via expropriation? Då kanske man kan säga att det kommer kosta er si och så, ge oss dom pengarna istället.
Samtalen med mannen på TK har ändå låtit positiva, men han kanske sitter där med horn på pannan ändå.
Vet ni vilka kostnader det medför en kommun om de tar vägen via expropriation? Då kanske man kan säga att det kommer kosta er si och så, ge oss dom pengarna istället.
Det intressanta vore att se hur långt saker och ting kan gå när det gäller expropriation....
"2 kap. Expropriationsändamålen
1 § Expropriation får ske för att ge en kommun möjlighet att förfoga över mark eller annat utrymme som med hänsyn till den framtida utvecklingen krävs för tätbebyggelse eller därmed sammanhängande anordning.
Expropriation för ändamål som anges i första stycket får avse endast mark eller annat utrymme inom kommunens eget område.
Inom tätbebyggt område får expropriation ske endast om
1. det med skäl kan antas att marken eller utrymmet inom överskådlig tid kommer att beröras av byggnads- eller anläggningsåtgärd, som är av väsentlig betydelse från allmän synpunkt, eller
2. det med hänsyn till intresset av att främja ett planmässigt byggnadsskick eller av annan därmed jämförlig orsak är angeläget att kommunen får rådighet över marken eller utrymmet."
Eller en annan del av det hela....
"12 § Expropriationstillstånd ska inte meddelas, om ändamålet lämpligen bör tillgodoses på annat sätt eller olägenheterna av expropriationen från allmän och enskild synpunkt överväger de fördelar som kan vinnas genom den.
Expropriation till förmån för annan än staten, kommun, landsting eller kommunalförbund får ske endast om den exproprierande på ett betryggande sätt kan svara för att den exproprierade egendomen används för det avsedda ändamålet. Lag (2010:832)"
Nu har jag bara valt delar av lagen, men min fundering är hur långt kommunen kan gå....
Tycker det borde finnas en del rättsfall... Det är ingen ny lag som dykt upp...
Sedan när det gäller kommunen... De är inte alltid de bästa på lag å rätt.... Se till att vara påläst!
Du har rätt till marknadsvärdet. Men du kan testa och kanske förhandla lite med kommunen... om ni kanske kan tänka er att flytta...
Att få igenom en expropriation borde kosta en del pengar och ta en massa tid....
"2 kap. Expropriationsändamålen
1 § Expropriation får ske för att ge en kommun möjlighet att förfoga över mark eller annat utrymme som med hänsyn till den framtida utvecklingen krävs för tätbebyggelse eller därmed sammanhängande anordning.
Expropriation för ändamål som anges i första stycket får avse endast mark eller annat utrymme inom kommunens eget område.
Inom tätbebyggt område får expropriation ske endast om
1. det med skäl kan antas att marken eller utrymmet inom överskådlig tid kommer att beröras av byggnads- eller anläggningsåtgärd, som är av väsentlig betydelse från allmän synpunkt, eller
2. det med hänsyn till intresset av att främja ett planmässigt byggnadsskick eller av annan därmed jämförlig orsak är angeläget att kommunen får rådighet över marken eller utrymmet."
Eller en annan del av det hela....
"12 § Expropriationstillstånd ska inte meddelas, om ändamålet lämpligen bör tillgodoses på annat sätt eller olägenheterna av expropriationen från allmän och enskild synpunkt överväger de fördelar som kan vinnas genom den.
Expropriation till förmån för annan än staten, kommun, landsting eller kommunalförbund får ske endast om den exproprierande på ett betryggande sätt kan svara för att den exproprierade egendomen används för det avsedda ändamålet. Lag (2010:832)"
Nu har jag bara valt delar av lagen, men min fundering är hur långt kommunen kan gå....
Tycker det borde finnas en del rättsfall... Det är ingen ny lag som dykt upp...
Sedan när det gäller kommunen... De är inte alltid de bästa på lag å rätt.... Se till att vara påläst!
Du har rätt till marknadsvärdet. Men du kan testa och kanske förhandla lite med kommunen... om ni kanske kan tänka er att flytta...
Att få igenom en expropriation borde kosta en del pengar och ta en massa tid....
Kommunens kostnader för expropriation består mest av tid och den värderar inte kommunen i pengar tyvärr. Möjligen är tidsaspekten viktigare för dem, att expropriera om du sätter dig på tvären kan ta åtskilliga år. Troligen vill de åt marken snabbare. Det kan vara en förhandlingsfaktor, men jag tror den är svår att omvandla till högre köpeskilling.
Kanske kan vara ett bra läge att se om de erbjuder en attraktiv tomt - under förutsättning att ni får betalt nog att bygga nytt då.
Först se till att lyssna på vad de har att komma med både ifråga om kompensation och krav innan ni agerar. Men framförallt - se till att alla löften de ger er ges skriftligt och undertecknade av person med rätt delegation att lova saker...Helst ska ni få besluten förankrade i rätt nämnd så det finns protokoll att hänvisa till. Borde ligga på den nivån anser jag när det gäller sådana här ärenden.
Först se till att lyssna på vad de har att komma med både ifråga om kompensation och krav innan ni agerar. Men framförallt - se till att alla löften de ger er ges skriftligt och undertecknade av person med rätt delegation att lova saker...Helst ska ni få besluten förankrade i rätt nämnd så det finns protokoll att hänvisa till. Borde ligga på den nivån anser jag när det gäller sådana här ärenden.
Med all respekt för vad som redan skrivits men, kommunen har redan löst in en fastighet där har du/ dom ett riktvärde på som utgångspunkt för marknadsvärdet. Det är självklart så att skillnader på fastigheterna med tillbehör (byggnader etc.) är avgörande. Frågan om värdet är också avgörande för när dessa planer blev kända första gången var det för ert köp av fastigheten? Dessutom skall man vara på det klara med att en expropriation kan innebära väsentligt mycket lägre pris en marknadspriset.
Det gick som en följetong för många år sedan när Mölndals stad tillslut tvångsinlöste mark i Fässbergsdalen för en trafikled och ind.område, marken löstes in av kommunen till ett pris långt under taxvärdet och därmed lägre en fastighetsskatten var då.
Så vaksamhet och lyhördhet är att rekommendera, skulle det sluta med att ni blir kvar så kanske man skall kalkylera med en situation där fastigheten blir svårsåld (lågt pris) eller omöjlig att sälja till andra en kommunen.
Det gick som en följetong för många år sedan när Mölndals stad tillslut tvångsinlöste mark i Fässbergsdalen för en trafikled och ind.område, marken löstes in av kommunen till ett pris långt under taxvärdet och därmed lägre en fastighetsskatten var då.
Så vaksamhet och lyhördhet är att rekommendera, skulle det sluta med att ni blir kvar så kanske man skall kalkylera med en situation där fastigheten blir svårsåld (lågt pris) eller omöjlig att sälja till andra en kommunen.
Ett äldreboende är väl den bästa granne man kan ha?ekblom skrev:
Inga mopeder, inga studsmattor, inga pooler, ingen uteservering med alkoholtillstånd. På sin höjd någon ambulans då och då.
Grannfastigheten köptes (vet inte om det var expropriation eller försäljning, i fastigheten huserade socialdemokraterna och ABF tidigare) för några år sedan, vet ej exakt. Tänkte ringa lantmäteriet i morgon och kolla när fastigheten bytte ägare och vad priset blev.cecar33 skrev:Med all respekt för vad som redan skrivits men, kommunen har redan löst in en fastighet där har du/ dom ett riktvärde på som utgångspunkt för marknadsvärdet. Det är självklart så att skillnader på fastigheterna med tillbehör (byggnader etc.) är avgörande. Frågan om värdet är också avgörande för när dessa planer blev kända första gången var det för ert köp av fastigheten? Dessutom skall man vara på det klara med att en expropriation kan innebära väsentligt mycket lägre pris en marknadspriset.
Vad som hände för många år sedan är väl inte applicerbart här då lagen ändrades 2010 med stärkt skydd för fastighetsägaren, marknadsvärde + 25%. Sen vem som bestämmer marknadsvärdet är väl en bra fråga.