När jag letade kök till sommarstugan, visade det sig att det fanns ganska mycket finare kök på Blocket för väldigt liten peng. Detta 3 år gamla kök köpte jag för 30.000:- ( nypris över 200.000:- ) Det tog en dag att montera ner och frakta hem, men jag slapp skruva platta paket :-)

Granitbänkar, gasolspis, induktionshäll, ungn med ångfunktion mm ingick i priset. Hyllorna för kokböcker är dock direkt från IKEAS sortiment. En sorts list för att ställa tavelramar på som kostar några tior.

Kan kanske vara ett tips att kolla innan man köper nytt. Motsvarande kök uppbyggt från IKEA hade kostat över 70.000:-, och då fick jag ändå en del ekskåp över som numera är förrådsskåp ute i verkstaden. Kök i denna prisnivå kanske inte är så lätta att hitta köpare till, men det finns flera annonser på likande kök ute med jämna mellanrum.

//Johan

DSC_0442.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0443.jpg
Skapa konto

DSC_0445.JPG
Skapa konto

DSC_0448.JPG
Skapa konto

DSC_0446.jpg
Skapa konto

• DSC_0442.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
GreenYoda och 5 till
  • Laddar…
Men va?!?! Och du hittade ett begagnat, nästan nytt kök som dessutom passade? Det är ju fantastiskt!!

Nja, passade gjorde det inte från början. Det var fler skåp och i olika bredder än vad jag behövde i köket, så det blev som ett jättelikt och roligt pussel innan jag slutligen valde den uppställning jag har. Särskilt nöjd är jag över "bardiskdelen".

Granitskivorna var min enda oro, men om det inte fungerat hade jag fått lämna iväg dom och fått dom kapade. Nu gick det bra att kapa med rondell och diamantskiva ( men det tog ca 20 minuter för varje kapning, eftersom man fick ta det lite försiktigt, och det blev någon tipndels mm per "drag" )

• Gilla
vickan11
  • Laddar…
Det här är ju ett jättebra tips!

När du berättar hur du gjorde så blev det plötsligt rätt självklart. Men det var inte uppenbart för mig innan du förklarade. Tanken har aldrig fallit mig in - att man kan köpa ett för stort kök med för många delar och sen pussla.

Och även om det lät lite tålamodskrävande att kapa granitskivorna så måste det ju ha varit klart värt det. De kapade kanterna, hur blev de? Det ser snyggt ut på bilderna. Var du tvungen att tänka till, så att dina kapningar inte var i ytterkant?

Kanterna blev bra, men inte så bra att jag skulle ha dom "fritt", eftersom de blir ganska vassa i hörnen, jämfört med de som är gjorda på fabrik ( som är svagt rundade ) Går säkert att putsa/polera men man får ju ingen andra chans om det blir fel och jag skulle inte ge mig på det själv. Däremot blev de helt raka och utan urslag, och när jag planerade så fick jag till det så de kapade ytorna är mot skåp, och där kan de döljas med en tunn mjukfog.

Redigerat:
Från början tänkte jag inte återanvända grantiskivorna, men när jag insåg att bara dom kostade nästan lika mycket som jag gav för hela köket kunde jag inte låta bli att försöka kapa och montera dom också. Det gick alldeles utmärkt, även om varje kapning tog lite tid. För att inte riskera att de bröts av vid kapningen, jobbade jag på helt plant underlag med stöd under hela skivan. När jag började kapningen hade jag en träregel fastsatt med tving, så jag fick något att "styra" kapskivan mot, och tog bort den först när den blev ivägen, och förtsatte då kapa på frihand i det spår jag hade.

Det tog som sagt ca 20 minuter per kapsnitt, men det gick bra och det blev inga urslag. En diamantskiva till rondellen kostar inte många tior, och höll mer än väl för de 4 snitt jag gjorde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.