Medlem
· Stockholm
· 106 inlägg
Vi har installerat ett kök från Lidhults. Prismässigt ligger de under Kvänum på "motsvarande" kök.
Tack för svar! Vilket kök valde ni och är ni nöjd med det? Kvänum är/var vårt förstahandsval men just nu lutar det åt en annan köksleverantör och Lidhults verkar vara ett tänkbart alternativ (vi sneglar på NewPort).tomashermansson skrev:
Medlem
· Stockholm
· 106 inlägg
Vi var ute efter ett sekelskifteskök och då var det bara Kvänum och Lidhults kvar att välja på för oss. Skall ni ha en annan stil så finns säkert andra alternativ. Vårt kök är mycket likt detta; http://www.lidhults.se/index.php?page=10
Vi håller på att bygga ett Lidhultskök. Vårt är "Frillen"..
Är inte klart ännu och har inte så mycket bilder på det under uppbyggnaden, men dessa två visar lite hur köket kommer bli och lite hur skåpen ser ut innan färdigställande..
Det är ett skafferi, högskåp för ugn/ugn (micro), ett gäng bänkskåp anpassade för våra mått på två väggar och en köksö..
Är inte klart ännu och har inte så mycket bilder på det under uppbyggnaden, men dessa två visar lite hur köket kommer bli och lite hur skåpen ser ut innan färdigställande..
Det är ett skafferi, högskåp för ugn/ugn (micro), ett gäng bänkskåp anpassade för våra mått på två väggar och en köksö..
Nyfiken på varför Lidhults och Kvänum inte skulle kunna ha samma kvalitet som ett snickeri? Vi har inte valt köksleverantör ännu (och det kan absolut bli så att vi väljer en kökssnickare) men vill jämföra de olika alternativen som finns och Lidhults är ett tänkbart alternativ om inte prislappen blir alltför avskräckande.JonasSun skrev:
Det är precis som Biggles12 säger. Lidhult, Kvänum och även andra fabrikat som håller sig i det lite högre prissegementet är fortfarande en "massproducerad" produkt. Säkert skulle de kunna hålla samma kvalitet om de bara ville, men deras kravspecar ligger inte på den nivån. De säljer ändå med hjälp av oerhört duktiga designers och marknadsföring.
Att Kvänumluckorna t ex är "byggskiva" som man lagt Askfanér på tror jag inte framgår i något av deras informationsmaterial. Det måste man fråga för att få veta. Sen är kanske inte en helt igenom trälucka att föredra, men det är en annan diskussion. Stommar i spånskiva borde vara helt oacceptabelt när man pratar de här prisklasserna.
Hittar ni något ni tycker om på "fina gatan" så rekommenderar jag starkt att ni sen hör med något "lokalt" snickeri. De flesta kökssnickerier har redan kopior på de flesta modeller redan och det blir bra!
Att Kvänumluckorna t ex är "byggskiva" som man lagt Askfanér på tror jag inte framgår i något av deras informationsmaterial. Det måste man fråga för att få veta. Sen är kanske inte en helt igenom trälucka att föredra, men det är en annan diskussion. Stommar i spånskiva borde vara helt oacceptabelt när man pratar de här prisklasserna.
Hittar ni något ni tycker om på "fina gatan" så rekommenderar jag starkt att ni sen hör med något "lokalt" snickeri. De flesta kökssnickerier har redan kopior på de flesta modeller redan och det blir bra!
Ska inte gå in i polemik med JonasSun. Man är ju fri att välja vad man vill och vi är i alla fall nöjda med vårt val av Lidhults.
Gick in på Nissebys hemsida och tycker faktiskt det liknar en "fabrik" lika mycket som jag antar tex Lidhults är..
Sedan hur detaljerna är kan väl dessa bilder visa lite på..
Från Nissebys hemsida, en låda:

Bild från vårt kök, en låda:

Man kan säkert få gedigna lådor även från Nissebys, men hos tex Lidhults är dessa standard.. Sedan om tex Nissebys är mycket, mycket billigare kanske det skulle vara ett alternativ, det får man ju bestämma själv.. Att sälja dyrare saker med design finns det flera exempel på i övrigt också, bilindustrin tex..
Gick in på Nissebys hemsida och tycker faktiskt det liknar en "fabrik" lika mycket som jag antar tex Lidhults är..
Sedan hur detaljerna är kan väl dessa bilder visa lite på..
Från Nissebys hemsida, en låda:

Bild från vårt kök, en låda:

Man kan säkert få gedigna lådor även från Nissebys, men hos tex Lidhults är dessa standard.. Sedan om tex Nissebys är mycket, mycket billigare kanske det skulle vara ett alternativ, det får man ju bestämma själv.. Att sälja dyrare saker med design finns det flera exempel på i övrigt också, bilindustrin tex..
Hej jackt!
Min avsikt var på intet sätt att smyga in nån form av marknadsföring i det här. Jag har sett ett antal kök av just Nisseby (därför jag nämnde dem) och de har inte haft de där lådorna du visar på bilden, men återigen - De kan säkert precis som alla andra lägga olika nivå på sina produkter. Kikade nu oxå på deras hemsida och deras kökslådor ser då inte ut som på möbeln du visade bild på.
Jag är fullständigt övertygad om att du är nöjd och glad åt ditt kök från Lidhult. Det enda jag vill säga är att man kan få exakt samma nivå på produkt till ett betydligt lägre pris. Detta som information till trådstartaren!
Min avsikt var på intet sätt att smyga in nån form av marknadsföring i det här. Jag har sett ett antal kök av just Nisseby (därför jag nämnde dem) och de har inte haft de där lådorna du visar på bilden, men återigen - De kan säkert precis som alla andra lägga olika nivå på sina produkter. Kikade nu oxå på deras hemsida och deras kökslådor ser då inte ut som på möbeln du visade bild på.
Jag är fullständigt övertygad om att du är nöjd och glad åt ditt kök från Lidhult. Det enda jag vill säga är att man kan få exakt samma nivå på produkt till ett betydligt lägre pris. Detta som information till trådstartaren!
Jag har pratat med en försäljare på Lidhults som sade att just det kök vi är intresserad av var i massivt trä men jag får ställa en kontrollfråga.
Jag är dock övertygad om att det blir billigare att välja att anlita en kökssnickare jämfört med att köpa ett "märkeskök" men jag var nog snare intresserad av Lidhults prisnivå i jämförelse med t.ex Kvänum.
Jag är dock övertygad om att det blir billigare att välja att anlita en kökssnickare jämfört med att köpa ett "märkeskök" men jag var nog snare intresserad av Lidhults prisnivå i jämförelse med t.ex Kvänum.
Redigerat:
Se till att fråga ut dem ordentligt och jämför noggrant vad du får! Vi har "genomlidit" ett antal köksrenoveringar i ett antal boenden med allt vad det innebär. Min erfarenhet är att de båda är rätt likvärdiga. Fast slutresultatet beror mycket på den som sen installerar köket, spacklar alla kanter och målar o s v...