Vi ska snart bygga om köket och jag har börjat kolla runt på diskbänkar/hoar. Den gamla jag har nu är "platt" i botten där silen sitter. När det samlas smuts mm tar jag bara slaskskrapan och lyfter ut till soppåsen - smidigt och enkelt!
Men alla nya diskhoar verkar ha en ventil som man måste lyfta upp för att rensa. Jag tycker att det är enklare med slaskskrapa så man slipper "gräva" runt och lyfta ventilen för att göra ren den.
Jag har varit på IKEA och några andra ställen, alla verkar ha den nyare varianten som jag inte vill ha :S.

Har någon något tips var man kan hitta diskbänkar med plan botten där ventilen inte går att lyfta ur?

Det finns en tillverkare som har traditionell bottenventil som alternativ till den sk korgventilen.
Minns inte exakt, men tror att det var Franke. Det finns ju bara ett fåtal tillverkare i Sverige,
IFÖ, Franke och Stala, så det borde vara lätt att hitta.

Eller gör som jag: Köp en diskbänk på blocket.
Finns mycket som står och skräpar i garagen runt om i landet.

Ifö har utan korgar. Köpte min på rinkabyrör med hemleverans

Intra finns att köpa med vanlig silbricka

Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Eller gör som jag: Köp en diskbänk på blocket.
Finns mycket som står och skräpar i garagen runt om i landet.
Så gjorde jag med, och är inte det minsta missnöjd, särskilt med tanke på att jag också har lite svårt för de där bottenventilhoarna. Man är väl en gammal stofil, antagligen. ;)

Det brukar gå att beställa silbricka även om de levererar korgventil som standard. Fy för korgventiler, det är skräp! Jag beställde gammaldags propp till diskhon och silbricka till slasken i min nya diskbänk.

Mikael_L skrev:
Så gjorde jag med, och är inte det minsta missnöjd, särskilt med tanke på att jag också har lite svårt för de där bottenventilhoarna. Man är väl en gammal stofil, antagligen. ;)
Klokt, men du kan nog inte skylla på åldern Mikael.
Jag betalade 600:- för min 2200 bänk, blev några tusingar över för viktigare saker.

Mikael_L
Ja jag gav väl 300 - 500:- för bänken, definitivt inte mer.
Då var den i skick som en ny skulle se ut efter ett halvårs bruk hos oss. :cool:

Problemet när man köper blocket är att det kan bli en väntan som heter duga.

Jag hade planerat in så jag skulle klara mig med en bänk med standard 20-cm-modulmått.
Men den måste vara en 80cm-60cm-60cm, dvs 2 meter lång och hoar i 60cm skåp.
Många 220 långa med 2 normala hoar för 80-skåp passerade på blocket innan denna dök upp. Jag scannade nog blocket i nästan ett halvår innan rätt diskbänk dök upp.
(Jag kollade givetvis efter diverse bra saker till bygget, det blev även trappa, garageport, ytterdörrar, värmepump m.m. från blocket)
Hade det aldrig flutit upp rätt diskbänk hade vi så klart blivit tvungna att pynta för en ny.

Mikael_L skrev:
...Jag scannade nog blocket i nästan ett halvår innan rätt diskbänk dök upp...
Det är resan som är målet :D

Nog av off topic då för denna gången :)

Cirka 26000Kr betalade jag för min 2430mm långa och 700mm breda diskbänk som har stor ho, (stor nog för ungsplåtarna), med propp och liten med silbricka samt 70mm hög kant bak och på bägge sidorna.(Utom till höger där kanten är indragen 15mm för att inte sticka ut framför skåpen.) De skickade även med korgventiler men de kastade jag precis som jag gjort i mina två senast föregående kök. Den var skitdyr men jag är jättenöjd med resultatet. Jag har haft flera dåliga diskbänkar förut som jag retat mig på varje dag men denna kommer att sitta där flera decennier om jag får bestämma.

Mikael_L
Bra val!
En 700mm djup diskbänk är min våta dröm ... :cool:

Däremot hade det varit för dyrt, i den budget vi har för huset ... :|

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.