Har köpt Ikeas bänkskiva i svartbrun laminat. Den är mycket fin men otroligt känslig för repor. Håller på och bygger i köket och hur jag än försöker skydda skivan blir det små repor här och där. De syns dock inte när man torkar av men en våt trasa men så fort det torkat syns de tydligt.

Finns det något man kan behandla en laminat skiva med. Finns det någon lack som fäster? Någon möbel- eller golvpolish kanske? Jag hoppades att det skulle finnas något specialmedel för just laminatskivor men har inte hittat något.

Någon som har nått förslag?

Jens Lagemyr

Vet att Byggmax hade polish för laminatgolv. Kan dock inte se det på deras websida. Har du vägarna förbi Byggmax så kolla om de fortfarande säljer polishen.

Perfekt, precis vad jag behöver. Tack för tipset.

Ska Du lägga grönsaker eller andra
födosaker på skivan kanske inte golvpolish
funkar så bra.

Mvh Putte

Jag trodde att golvpolish gav en hård yta, typ som lackad. Tror du matvaror tar åt sig av golvpolish? I så fall är det så klart inte bra. Kan det finnas någon lack som fäster på laminat? Jag har letat och letat utan resultat.

Under tiden du bygger, skulle det fungera att helt enkelt vända upp och ner på skivan för att skydda den?

Nej tyvärr. Det är ett minimalt kök i en lägenhet och det blir omöjligt att få in skivan i efterhand. Den måste sitta där är.

Och det är inte möjligt att offra någon gammal tjock handduk, filt el dyl och skydda skivan med?

att monteras, följer det med laminatpolisch....Köker är från SweNova, Ballingslöv

Aji skrev:
Och det är inte möjligt att offra någon gammal tjock handduk, filt el dyl och skydda skivan med?
Jo då, skivan är inklädd i filtar, handdukar och dyl. men som sagt, det är ett litet trångt kök och några repor verkar oundvikliga. Jag vill gärna kunna göra skivan fin när jag är klar och få bort de skavanker som redan uppstått.

l8ol70: Det låter fint, då vet jag i alla fall att det finns lamiantpolish ämnat för kök. Det handlar bara om att försöka få tag på det. Vad är det för märke på polishen du fått från Ballingslöv?

dfi....jag misstänker att det är laminattillverkarens egen. Formicas konkurrent. jag kan säga redan nu att den verkar behövas. Vi har satt in skivan idag och inte hunnit smoscha in den....alla fingeravtryck syns :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.