Vi bor sedan 19 år vid en mycket trafikerad 50-km/tim gata med ca 6000 bilar per dygn. Bullret har i mellantiden blivit outhärdligt - särskilt från bussar och tunga fordon, för ingen håller sig till 50 km/tim! Vi bor så nära vägbanan så att endast trottoaren skilver oss från den. Vi har gjort lite undersökning på marknaden men ingen verkar vara så riktigt intresserad av att leverea s k ljudfönster. Hade först tänkt att försöka få några bilder tagna med värmekamera för att se om det finns andra svagheter än fönstren när det gäller ljudinsläppet. Det verkar dock vara omöjligt att få tag i någon som har en värmebildkamera. Har försökt på alla tänkbara ställen men utan resultat. Finns det någon som kan ge oss lite goda råd?? Vi bor i Skåne!
 
Snailman
Jag kollar själv på att ljudisolera mina fönster en del, vårt problem är dock inte bullrande trafik utan mer folkvimmel och liknande brus...men jag har forskat runt lite efter alternativ.

Vi har kopplade 2-glas fönster och skall sätta in en tredje ruta, antagligen ett 6mm glas. Om du har 2-glas fönster idag så finns det all anledning tror jag att se över att sätta in en isoleringsruta, och kanske ev. också byta ut den befintliga innerrutan om den är typ 2-3 mm. Sedan finns det även lamellglas som är två glas "limmade" mot varandra med en beläggning mellan som om jag förstår det rätt hindrar vissa typer av ljud ännu mer.

Det finns firmor som installerar isoleringsrutor/energiglas i befintliga fönster, se t.ex. NORDWIND AB - Värmeisolering & ljudisolering av fönster
 
  • Gilla
ljhnilsson
  • Laddar…
Ett bra 2+1 fönster har ett ljudreduktionstal på ca 41 dB och med olika typer av glaskonstruktioner kan ni få en reduktion på 46 dB. Ett vanligt 2-glasfönster har ca 34 dB. 5 dB uppfattas av örat som en fördubbling så det är stora skillnader. Jag rekommenderar att ni kontaktar http://www.leiab.se/default.aspx, de finns i Mariannelund så det är ju ganska nära till. Det är även mycket viktigt att montaget görs på rätt sätt så att det inte blir "ljudläckor" runt fönstren.
 
Om Cramo finns i närheten så kan de ha att hyra ut. Det har de i Stockholm i alla fall.

/pinebar
 
Bror skrev:
Ett bra 2+1 fönster har ett ljudreduktionstal på ca 41 dB och med olika typer av glaskonstruktioner kan ni få en reduktion på 46 dB. Ett vanligt 2-glasfönster har ca 34 dB. 5 dB uppfattas av örat som en fördubbling så det är stora skillnader. Jag rekommenderar att ni kontaktar [länk], de finns i Mariannelund så det är ju ganska nära till. Det är även mycket viktigt att montaget görs på rätt sätt så att det inte blir "ljudläckor" runt fönstren.
Vi har f n 3-glasfönster från 84 och hade en kille som tittade på det hela förra året och han menade att ljudisolerade fönster inte skulle göra så stor nytt - men vad gör man då??? När bussarna susar förbi har vi ca 50 dBA i de rummen som ligger närmast vägbanan och annars ligger personbilarna på ca 45 dBA. Det är av den anledningen jag tänkte mig att man skulle kunna fota huset med värmebildkamera för att se hur väggarna ser ut. Men - var får man tag i sådant nu. På 80-talet hade t o m kommunerna sådant men idag är det alldeles omöjligt, har hört med alla tänkbara företag och mäklare. Annars är huset mycket välisolerat och vi gör bara av med 3 kubikm. olja på 240 kvm. Men fönstren är stora och ganska många!
 
De fönster som ni har idag är förmodligen trippelglas och ett vanligt sådant ger inte så bra ljudreduktion, ca 36 dB. Det finns trippelrutor som har bra reduktion som eventuellt går att montera in i era befintliga bågar, http://www.pilkington.com/resources/sv3943.pdf. Problemet är att de trippelkasetterna förmodligen är tjockare än befintliga. Be en kunnig glasmästare titta på vad som är möjligt. Han som tittade förra året var nog inte så kunnig.
Det finns även ett system där man monterar en extra ljudbåge innanför befintlig, men det är ju lite bökigt med dubbla bågar. Hur ser tätningslisterna ut? finns det kanske möjlighet att montera dubbla. Är tätningslisterna dåliga kommer mycket ljud in den vägen.
 
pinebar skrev:
Om Cramo finns i närheten så kan de ha att hyra ut. Det har de i Stockholm i alla fall.

/pinebar
Tack för Ditt råd. Har idag kontaktat Cramo Helsingborg och ska kunna hyra kameran så snart den finns på plats hos dem. Men det verkar vara en komplicerad sak så jag måste kanske be någon som förstår sig på den att medverka vid fotograferingen. Men kan inte bara fota, menade uthyraren! Vad tror Du?
 
Bror skrev:
De fönster som ni har idag är förmodligen trippelglas och ett vanligt sådant ger inte så bra ljudreduktion, ca 36 dB. Det finns trippelrutor som har bra reduktion som eventuellt går att montera in i era befintliga bågar, [länk]. Problemet är att de trippelkasetterna förmodligen är tjockare än befintliga. Be en kunnig glasmästare titta på vad som är möjligt. Han som tittade förra året var nog inte så kunnig.
Det finns även ett system där man monterar en extra ljudbåge innanför befintlig, men det är ju lite bökigt med dubbla bågar. Hur ser tätningslisterna ut? finns det kanske möjlighet att montera dubbla. Är tätningslisterna dåliga kommer mycket ljud in den vägen.
Tack för Dina goda råd. Du verkar vara proffsig! Vad menar Du med tätningslister. Är det sådana som sitter utanför fönsterbågen eller är det gummilisterna som sitter mellan bågen och själva fönstret, som Du menar? Eftersom huset är så gammalt, hade det tidigare 2 delade fönster i en fönsteröppning. Har talat med en snickare som (förutom att vi nu ska fotografera med värmekamera) ska öppna "väggen" i fönsternischen och kolla hur fönstren är "drevade". Han förmodar att mycket ljud kommer in den vägen! Huset är byggt 45 och då som ett bostadshus för 2 familjer och den som -84 satte in de 3-gl.fönster som finns nu, har jag tyvärr inte så stort förtroende för! Han är också ngn typ av hantverkare och bor här i byn! Eftersom fönstren är så stora kan det nog bli svårt att lägga till någon typ av ruta, för de måste svängas runt när man ska tvätta dem och det är svårt nog som det är! Har också tänkt tanken, att dela fönsterytan med något som man kan isolera väl och sätta in 2 mindre fönster i varje fönsteröppning. Detta för dock så mycket annat med sig som byggnadstillstånd osv! Men som sagt - något måste hända för bullret har gjort mig mer eller mindre sjuk!!!!!!!!!!
 
Med tätningslist menar jag den som sitter mellan karm och båge, den är ju nu 23 år gammal och kanske inte tätar så bra. En extra ljudbåge kan monteras på insidan av befintlig karm och blir ju då innåtgående. Det här är väl fönster som bara öppnas när de skall putsas så det kanske inte spelar så stor roll om det är lite bökigt när de skall öppnas. Prova med att montera en spånskiva eller liknande in mot karmen, då märker ni om det blir tystare i rummet. Kapa till en skiva som är något mindre än öppningen in mot rummet, sätt en tätningslist runt om och tryck skivan in i öppningen.
 
Vill bara tillägga att ni ska kolla väggarna också.
Mina grannar som bor närmare trafikerade vägar har fått treglasfönster insatta i sina hus. Men det blev inte så stor skillnad. För de tunna egnahemsväggarna i trä från 30 - 40-talet släpper också igenom en hel del ljud.

/pinebar
 
Bror skrev:
Med tätningslist menar jag den som sitter mellan karm och båge, den är ju nu 23 år gammal och kanske inte tätar så bra. En extra ljudbåge kan monteras på insidan av befintlig karm och blir ju då innåtgående. Det här är väl fönster som bara öppnas när de skall putsas så det kanske inte spelar så stor roll om det är lite bökigt när de skall öppnas. Prova med att montera en spånskiva eller liknande in mot karmen, då märker ni om det blir tystare i rummet. Kapa till en skiva som är något mindre än öppningen in mot rummet, sätt en tätningslist runt om och tryck skivan in i öppningen.
Tack för tipset med spånskiva. Det ska jag definitivt pröva. Men - hur tjock bör en sådan spånskiva vara? tätningslisterna är säkert inte bra - delvis också övermålade på vissa ställen. Ska byta dem snarast möjligt och se vad skillnaden kan bli!
Betr. ljudbåge - du har rätt att fönstren öppnas bara när de ska putsas. Men kan man då lyfta av en sådan ljudbåge, för jag tror inte att den skulle kunna följa med när jag vänder fönstret "utochin" för putsning? Består en sådan ljudbåge av något särskilt glas eller vad ska förstås under ljudbåge?
 
pinebar skrev:
Vill bara tillägga att ni ska kolla väggarna också.
Mina grannar som bor närmare trafikerade vägar har fått treglasfönster insatta i sina hus. Men det blev inte så stor skillnad. För de tunna egnahemsväggarna i trä från 30 - 40-talet släpper också igenom en hel del ljud.

/pinebar
Har misstänkt väggarna också men tycker mig märka att ljudet blir MYCKET tydligt när bilarna rusar förbi. Vi har en rappad fasad i grunden, sedan har vi en luftspalt och 1988, då vi köpte huset, teglade vi hela huset. Gick åt ca 4 normalvillors tegel till detta gamla funkishus - men det blev mycket snyggt. Och som sagt, det är mycket värmesnålt, så det kan vi verkligen inte klaga på!
 
  • Gilla
Andliqu
  • Laddar…
Vilken tjocklek skivan skall ha vet jag inte men jag kan tänka mig att en 16 mm spån eller en 13 mm gipsskiva motsvarar en 6 mm glasruta som ljudbågen bör ha.
Det som är vesäntligt är om det blir märkbar skillnad, då vet du var ljudet kommer ifrån.

Ljudbågen kan alltså monteras mot karmen, alltså den del av fönstret som sitter fast i väggen och följer inte med bågen ut när den öppnas.
 
  • Gilla
ljhnilsson
  • Laddar…
Bror skrev:
Vilken tjocklek skivan skall ha vet jag inte men jag kan tänka mig att en 16 mm spån eller en 13 mm gipsskiva motsvarar en 6 mm glasruta som ljudbågen bör ha.
Det som är vesäntligt är om det blir märkbar skillnad, då vet du var ljudet kommer ifrån.

Ljudbågen kan alltså monteras mot karmen, alltså den del av fönstret som sitter fast i väggen och följer inte med bågen ut när den öppnas.
Tack för infol Ska beställa skivorna den här veckan. Men - betr. ljudbågen - hur förfar man när man ska tvätta fönstren då? Eftersom fönstren vänds "utochin" vid tvättning och de blir ofta smutsiga av trafiken, måste man då skruva bort ljudbågen vid varje sådant tillfälle eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.