Jag har tänkt köpa ett Nexus kök i ek men är dock lite tveksam för ev. dålig kvalite´ just nu på luckorna (se tidigare tråd). OCH att stommarna är vita!
Hörde därför med Epoq om ett Edge-kök.
Men Edge-köket har samma brist som Ikea Nexus, dvs i mitt fall inga vitrinluckor, utan man är hänvisad till aluminium eller ett systerkök i ek. Epoq hänvisar till Shaper och Ikea till Tidaholm, eller Ulriksdal.
Hos Ikea är det samma nyans på eken i alla fallen, men hos Epoq är Edge mycket gulare än Shaper. Jag hörde med Epoq och det beror på att det är pigment i lacken på Edge, men att det bör gå ändå?? För stor skillnad tycker jag - som två olika kök!
Samtidigt fick jag också höra att Ikeas luckor ska passa på Epoqs stommar.
Hmm...varför inte kombinera?
Så jag funderar på att köpa färgade stommar från Epoq.
Epoqs täcksidor som är tjockare (16mm mot 14) och snyggare rundade.
Men luckor, gånjärn och lådmekanik från Ikea.
Jag har köpt ut en täcksida i ek från Ikea som jag tog till Rusta och jämförde med Epoqs shaper och deras täcksidor - exakt lika! Det mycket större skillnad mellan Epoqs täcksidor och luckorna i Edge, som levereras ihop!
Så vad tror ni?
Om nu kvaliten håller på Nexus (man får väl byta X ggr) - skulle det inte vara smart - det bästa från två världar?
Har nån provat?
/L-O
Hörde därför med Epoq om ett Edge-kök.
Men Edge-köket har samma brist som Ikea Nexus, dvs i mitt fall inga vitrinluckor, utan man är hänvisad till aluminium eller ett systerkök i ek. Epoq hänvisar till Shaper och Ikea till Tidaholm, eller Ulriksdal.
Hos Ikea är det samma nyans på eken i alla fallen, men hos Epoq är Edge mycket gulare än Shaper. Jag hörde med Epoq och det beror på att det är pigment i lacken på Edge, men att det bör gå ändå?? För stor skillnad tycker jag - som två olika kök!
Samtidigt fick jag också höra att Ikeas luckor ska passa på Epoqs stommar.
Hmm...varför inte kombinera?
Så jag funderar på att köpa färgade stommar från Epoq.
Epoqs täcksidor som är tjockare (16mm mot 14) och snyggare rundade.
Men luckor, gånjärn och lådmekanik från Ikea.
Jag har köpt ut en täcksida i ek från Ikea som jag tog till Rusta och jämförde med Epoqs shaper och deras täcksidor - exakt lika! Det mycket större skillnad mellan Epoqs täcksidor och luckorna i Edge, som levereras ihop!
Så vad tror ni?
Om nu kvaliten håller på Nexus (man får väl byta X ggr) - skulle det inte vara smart - det bästa från två världar?
Har nån provat?
/L-O
Som du säkert har läst så har vi beställt ett kök från Epoq, Edge Ek. Vi har med ett vitrinskåp och som du skriver så är det Epoqs Shaker som blir lucka då. Jag har inte reflekterat över olika utseende i eken men å andra sidan så har jag inte sett det än heller.
Det är dock ett val som jag inte är helt 100 % nöjd med då Shaker-luckorna (ramarna i ek) är sammanfogade på ett väldigt träligt sätt (jag har skapat en tråd om det för länge sedan). Jag är lite allergisk mot Ikea generellt och Tidaholms vitringlasluckor i synnerhet så att välja dem är inget alternativ.
Vecka 13 ska vårt kök komma så jag kan återkomma med fler kommentarer då.
För övrigt håller jag med dig om att det är bedrövligt med vita stommar till ek-luckor, kul att fler noterar det...
Det är dock ett val som jag inte är helt 100 % nöjd med då Shaker-luckorna (ramarna i ek) är sammanfogade på ett väldigt träligt sätt (jag har skapat en tråd om det för länge sedan). Jag är lite allergisk mot Ikea generellt och Tidaholms vitringlasluckor i synnerhet så att välja dem är inget alternativ.
Vecka 13 ska vårt kök komma så jag kan återkomma med fler kommentarer då.
För övrigt håller jag med dig om att det är bedrövligt med vita stommar till ek-luckor, kul att fler noterar det...
Skillnaden syns ännu bättre i verkligheten!
Men Edge-luckan är alltså lackad med en pigmenterad lack enligt Epoq, som därför erkänner skillnaden. Men man menar att det ändå ska gå att kombinera...men det tycker inte jag!
Det roliga är alltså att Ikeas täcksida som jag jämförde med, såg "exakt" lika ut som Shaker. Och Ikeas täcksida stämmer ju i sin tur med Ikeas luckor...
Men Edge-luckan är alltså lackad med en pigmenterad lack enligt Epoq, som därför erkänner skillnaden. Men man menar att det ändå ska gå att kombinera...men det tycker inte jag!
Det roliga är alltså att Ikeas täcksida som jag jämförde med, såg "exakt" lika ut som Shaker. Och Ikeas täcksida stämmer ju i sin tur med Ikeas luckor...
Ja enligt vad jag hört hittils så ska man få köpa det man vill.
Men vad jag är rädd för är att det ska skilja på någon millimeter någonstans på t.ex. skruvhål, som kan vara svåra att flytta "bara lite".
Om jag haft nån sorts bekräftelse på att det går, skulle jag beställa bums!
/L-O
Men vad jag är rädd för är att det ska skilja på någon millimeter någonstans på t.ex. skruvhål, som kan vara svåra att flytta "bara lite".
Om jag haft nån sorts bekräftelse på att det går, skulle jag beställa bums!
/L-O
Det känns som en oerhört liten risk att det skulle bli fel. Nu vill du ju vara 100 % säker och det kan jag inte garantera. Men de har samma mått och använt samma beslag från Blum. Jag tycker att det är helt osannolikt att något skulle diffa.
Men du kan ju köpa en lucka från Ikea (en sådan du tänkt dig eller en från Fynd) och ta med till Rusta och mäta lite...
Tyvärr så finns inte någon större andel av Epoqs "över 3000" kunder på detta forum så det är svårt att snacka Epoq här...
Men du kan ju köpa en lucka från Ikea (en sådan du tänkt dig eller en från Fynd) och ta med till Rusta och mäta lite...
Tyvärr så finns inte någon större andel av Epoqs "över 3000" kunder på detta forum så det är svårt att snacka Epoq här...
Jag frågade idag igen om säljaren var hundra på att Ikea passade på deras stommar. Han svarade igen med att "Ikeas luckor passar på våra stommar".
Så vi kommer nog att köra på den här linjen.
Vi ska ha en heltäckande rostfri diskbänk till. Har gallrat ut så det är ett par leverantörer kvar. En mörk laminatskiva som arbetsbänk - har ett förslag där också - så nu känns snart allt under kontroll - skönt! Jobbigt det där med planering
Så vi kommer nog att köra på den här linjen.
Vi ska ha en heltäckande rostfri diskbänk till. Har gallrat ut så det är ett par leverantörer kvar. En mörk laminatskiva som arbetsbänk - har ett förslag där också - så nu känns snart allt under kontroll - skönt! Jobbigt det där med planering
Kan du tänka dig att inviga en stackars okunnig i din marknadsundersökning? Vad är det viktigaste i ditt val? Måttbeställd?62_an skrev:
/Elin
(ursäkta att jag är ot, men jag skulle bli så glad över lite diskbänksinformation!)
Måttbeställd - ja, men det finns en massa tillverkare.kloka_elin skrev:
De billigaste Stala Seven och Franke "Måttanpassad" - har få hoalternativ, tunn plåt, 0,8mm, tunn boardskiva under plåten, ca 5-6mm, gör att den gärna sviktar, få kantalternativ. Men det är stor prisskillnad. Ovan nämnda, i vårt fall med ca 2,9m längd och uttag för häll, ca 5-7000kr, men då får vi göra kompromisser.
För att kunna välja mer fritt och samtidigt få mer kvalite, dvs tjockare plåt, 1,25mm eller mer, tjockare skiva under (brukar vara ca 22mm spån), så blir det dyrare.
Vi vill ha en liten upphöjning som kant fram, uppvikta kanter mot kakel bak och på sidor, sköljho som "går att använda", minst 210mm bred, men max 240mm + en normalstor diskho, ca 340x400.
Då finns det inte så mycket att välja på och man är hänvisad till den senare kategorin av bänkar. Pris i vårt fall inte helt fastställt men bör hamna på ca 17-20000. Jag har kollat med Isakssons plåt i Borlänge, Landskrona rostfria, Lagarostfria, Purus, Furhoffs, mfl. Franke gör också en "dyr" bänk som kallas "Kundanpassad". Men den var verkligen dyr - mellan 20-25000 :/
De flesta ligger alltså ganska lika i pris, men har kanske lite olika hoalternativ som standard. Men dom kan oftast leverara allt efter önskemål, men om det inte är deras standardhoar blir det lite dyrare. Så det lönar sig att kolla.
Återkommer med mer info när vi till slut bestämt oss!
/L-O
Kvick har inga täcksidor som vi vill bygga in stommarna med. Dom anpassar tydligen de skåpsidorna som syns med luckfärgen så dom tycker inte det behövs täcksidor. Åtminstone sa dom det på Kvick här i stan.
Har hört av hantverkare att Kvick också kan strula till det rejält med felleveranser osv.
Så vi har nog skippat Kvick.
Har hört av hantverkare att Kvick också kan strula till det rejält med felleveranser osv.
Så vi har nog skippat Kvick.
Jag sticker ut hakan och vågar påstå att ALLA köksleverantörer har leveransproblem och dylikt då och då, inte minst Ikea.
Drabbade kunder blir missnöjda och skriker ut sin ilska på forum. De som säljer mycket får mer skäll av statistiska skäl.
Drabbade kunder blir missnöjda och skriker ut sin ilska på forum. De som säljer mycket får mer skäll av statistiska skäl.