Jag läste precis en tråd där någon jämförde sitt IKEA-kök, met ett mycket dyrare marbodal-kök, och han kunde inte förstå priskillnaderna då det inte var några skillnader i kvalite.
Personligen är jag en sådan som tänker om flera gånger vad det är jag vill ha, vilka alternativ som finns, och vad jag är beredd att betala.
Det finns massor med pengar att spara på att leta sig igenom olika alternativ av vitvaror, luckor/täcksidor, och bänkskivor. Stommarna lämnar jag som en summa som inte BORDE skilja sig åt så mycket.
Tror mitt totalrenoverade kök kostade ungefär såhär:
Vitvaror 30%
Bänkskivor inkl blandare & låda 15%
Skåp inkl inredning 15%
Luckor o täcksidor ink handtag = 20%
Elprylar, belysning mm = 5%
Annan renovering, golv, väggar, lister kakel mm 15%
För min del, hantverkare, elektriker, rörmokare mm = 0%
Det vore intressant o se andras procentsatser på det jag radat upp!
Jag valde skåp och inredning till dem från IKEA.
Vitvaror, el, kakel, golv och renoveringsdetaljer mm i diverse olika affärer / internet.
Luckor, Täcksidor och bänkskiva tillverkades av snickeri enligt mina önskemål. Bänkskiva i valnötslaminat med alu-list. Hellackade luckor, täcksidor i valnötsfaner.
Behövde inte flytta på varken vatten eller el, bytte bara ut alla kontakter, belysning, blandare mm.
Jag sparade pengar genom aktivt letande av priser på vitvaror på internet. Snålade på ugnen, slösade på induktionshällen.
Kanske kan denna tråd bli en fingervisning för vad de som skall bygga nya kök, vad det kan tänkas kosta.