5 018 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Lådor i grunda skåp - IKEA
Jag ska ha 9 grunda skåp (fläktskåp) satta som en kvadrat 3*3 på en vägg. För utseendets skulle ska vi ha luckor på alla skåpen, men inuti vill jag ha lådor. Skåpen är 60 breda, och det finns lådor för 60 bredd och 35 djup, men visst kan man ha dem utan front, och helt enkelt låta skåpet vara front. För skåpen går väl att öppna mer än "rakt ut", vilket ju krävs om man ska kunna dra ut en låda.
Jag tror att det går bra. Du får använda de gångjärnen som de rekommenderar till högskåp med utdragslådor. Tror att det är 153 grader. Och så får du köpa fronterna till lådorna separat.
Vi har just börjat montera sådana där lådor (med vanliga fronter). De verkar vara lite special, för man kan inte använda de förborrade hålen när man skruvar fast beslagen utan får markera för hålen och göra egna.
Det som är fantastiskt bra är att IKEA också har bestickslådor i plast för det facila priset av 5:- styck som precis får plats två stycken bredvid varandra i dessa lådor. Så där kan besticken ligga på fina rader om man vill.
Vi har just börjat montera sådana där lådor (med vanliga fronter). De verkar vara lite special, för man kan inte använda de förborrade hålen när man skruvar fast beslagen utan får markera för hålen och göra egna.
Det som är fantastiskt bra är att IKEA också har bestickslådor i plast för det facila priset av 5:- styck som precis får plats två stycken bredvid varandra i dessa lådor. Så där kan besticken ligga på fina rader om man vill.
Tack!
Jag hade tänkt att använda dessa lådor till servietter, ljusmanchetter, småplock som inte används så ofta men som "mår bättre" i en låda än bara löst på en hylla. Men då ska jag ju eg inte ha fronter, eftersom jag vill använda luckorna på skåpen. Det är mest den utdragbara lådan jag är ute efter.
Jag hade tänkt att använda dessa lådor till servietter, ljusmanchetter, småplock som inte används så ofta men som "mår bättre" i en låda än bara löst på en hylla. Men då ska jag ju eg inte ha fronter, eftersom jag vill använda luckorna på skåpen. Det är mest den utdragbara lådan jag är ute efter.
Nu vet jag inte hur det är med lådorna i de grunda skåpen, men i bänkskåpen går det bort en bra bit nertill (närmare 10 cm) eftersom man måste montera nedersta lådan ovanför gångjärnen. Det hade jag inte tänkt på när jag kom på att det skulle vara lika bra med lådor innanför dörren!
Nu när ni ändå håller på och grejar så finns det ett ytterligare knep om man vill använda hela skåpet
Lådorna ni skall använda består av lådbotten och bakstycke i spån. Dessa kapas 60 mm på bredden.
Lådförstucket i plast finns hos Blum i metall och är kapbart. Det är två plastdetaljer på sidan som fäster i skenan som man skruvar av med en vanlig stjärnmejsel och sedan kapar man metallprofilen med en vanlig bågfil. På med plastsidorna igen som täcker den sågade ytan och vips så har du en låda som du kan sätta i understa hålraden på skåpet! Sedan sätter man tandemboxen på en distans och lådan går fri. Visst blir det en ganska kraftig distans men man blindar inte de understa 100 mm som aldrig kommer att användas.
Lådorna ni skall använda består av lådbotten och bakstycke i spån. Dessa kapas 60 mm på bredden.
Lådförstucket i plast finns hos Blum i metall och är kapbart. Det är två plastdetaljer på sidan som fäster i skenan som man skruvar av med en vanlig stjärnmejsel och sedan kapar man metallprofilen med en vanlig bågfil. På med plastsidorna igen som täcker den sågade ytan och vips så har du en låda som du kan sätta i understa hålraden på skåpet! Sedan sätter man tandemboxen på en distans och lådan går fri. Visst blir det en ganska kraftig distans men man blindar inte de understa 100 mm som aldrig kommer att användas.
Klicka här för att svara