Byggahus.se
Ponera att jag vill sätta en friggebod nära grannens tomtgräns. Han ger ett muntligt tillstånd och tycker det är helt okej. Två år senare säljer han huset och nya grannarna vill inte ha friggeboden där. Blir jag då tvungen att flytta på den? Och går det att komma undan genom att det skrivs ett kontrakt på att jag har rätt att ställa den där så att det ingår i köpet när han säljer så att säga.
Är helt säker på att jag läst om nån liknande situation för inte så längesen på byggahus men kan inte hitta det nu.
 
Nu kan jag ha fel, men är det inte så att en placering nära tomtgräns kräver bygglov. Det blir ju en sorts registrering av grannens godkännande.
 
hempularen skrev:
Nu kan jag ha fel, men är det inte så att en placering nära tomtgräns kräver bygglov.
Så har jag också tolkat det. Att den står minst 4.5 meter från tomtgränsen är ju ett av kraven för bygglovsfriheten (precis som kraven om byggnadsarea max 10 kvm, nockhöjd max 3 meter).

 
Min granne och jag har satt våra friggebodar PÅ tomtgränsen, mot varandra. Mellan tomterna är det en 15meters allmänning. Min friggebod är 16m2, grannens 12m2
Vi ringde kommunen båda två. - Helt OK utanför detaljplan. Vi lägger oss inte i. Skriv ett papper sins emellan bara, blev svaret
Som sagt; utanför detaljplan.
 
C
Friggebod på 16m[sup]2[/sup]?
Det var ett nytt koncept...
 
jag blev rekommenderad av kommunens bygg(någonting) att skriva ett papper tillsammans med markägaren som gränsar mot min mark där jag byggde mitt garage på 150m2 utan bygglov. där står det att han gett sitt medgivande till att jag byggt på gränsen mot hans mark. kan vara bra om man nu mot förmodan blir osams eller han säljer marken.
 
cpalm skrev:
Friggebod på 16m[sup]2[/sup]?
Det var ett nytt koncept...
12m[sup]2[/sup] också, eller hur? ;D Naturligtvis är det komplementbyggnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.