Vi ska i år bygga med Hjältevadhus. Huset vi valt heter Spira 211 och är ett 1,5 plans vinkelhus. Som många av Hjältevads hus så behöver köparen färdigställa övervåningen själv alt med hjälp av någon annan.

Min fråga är om någon här färdigställt övervåningen och kan minnas hur mycket isolering, gips och osb som gick åt?

Har ni möjligtvis en inköpslista kvar så vore det guld!

Isolering kan man välja till för ett bra pris, men du kanske vill göra det själv? OSB och gips beror helt på vad ni väljer för planlösning. Vårt Spira 168 räknar vi med 180kvm OSB och gips, men då har vi öppet till nock i alla rum. I ett 211 kan man väl räkna 20-30% extra på vinkeln?

Tack Mike85. Isolering och arbete har vi hört att HVH tar väldigt bra betalt för, 89.000kr för att vara exakt. Vi var i kontakt med en som valt att isolera själv på sitt spira 211. 25000kr för isolering (mer isolering än HVH rekommenderade) Det tog han och en till några arbetsdagar att sätta upp. Bra timpeng det där;)

Tog en titt inne på byggmax.se. 250kvm gips för 6500kr och lika mycket OSB för 11.000kr.

Tack igen för svaret!

• Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
Fixade dom en övervåning på två man och några dagar ska du försöka leja dom.

Hej

Jag håller på med en Smålandsvilla som är lite mindre än en Spir 211. Har gjort allt själv ut VVS och blåsa i isolering. Det kommer landa på ca 250 kkr. Inget kaklat badrum! Då har jag lagt ca 500 timmar över ca 1 år innan det är klart, och jag är ingen nybörjare! Ska du köpa in det kpl. räkna med mellan 400 till 600 kkr.

//Calle

De fixade isolering och gips på innerväggar. Naturligtvis inte rubbet:)

• Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
Cabel: vi har fått offert på allt som hamnade på 310k, inkl allt. När vi bygger övervåningen så får vi hjälp av familj och vänner. Några 400-600kkr kommer det inte bli för vår del. Två månader beräknar vi att det ska ta, men då tar jag ledigt från jobbet i en månad ca.

Vi ska inreda vår övervåning på ca 70 kvm och ska snart ta in offerter. Blir spännande att se vad det kommer kosta. Vi vill ha 3 sovrum, allrum och badrum, trappa. Har räknat med ca 500-600 000.

Milja, vad roligt. Vilken leverantör har ni valt?
De 310tkr som vi fick vi offert på var räknat på lägsta standard möjligt.

Låter dyrt för övervåning. När vi jämförde tillverkare hade säljaren för SMV eget byggföretag. De tog 345000 för komplett övervåning inkl material. Dock inget kaklat badrum. Men skillnaden där emellan är ju inte jättestor i sammanhanget.

Vi kollade också på att isolera själva först. Material hittade vi för runt 20000. Men när man står där och tittar så inser man att det kanske är värt de extra pengarna för att bara kunna börja bygga väggar direkt :) Vi gav 56000 för isolerat tak, nu har de höjt till 62000. Men 211 borde väl vara lite dyrare pga den extra ytan.

Vi håller på att ta in offerter nu, kan ju återkomma

• Gilla
Douglas Bjerleus
  • Laddar…
Hej! Vi funderar också på att bygga ett spira 211. Hur långt har ni kommit i planeringen? Hur skall ni inreda övervåningen?

Agite, vi är helt klara med planeringen. Lite svårt att beskriva med ord, men kan lägga upp en skiss på ritningen i helgen, om du vill?

Douglas Bjerleus skrev:
Agite, vi är helt klara med planeringen. Lite svårt att beskriva med ord, men kan lägga upp en skiss på ritningen i helgen, om du vill?
Åh, jag vore jättetacksam om du vill dela med dig av er skiss!

Här kommer skissen på över våningen.

1431194508971-472504404.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.