LB-hus säljer färdiga koncepthus i Jönköping där jag funderar på att köpa.
Husen byggs upp på 38veckor, sen är det inflytt.

Jag har läst i diverse tidningar att LB-hus nu varslar folk.
http://www.sydostran.se/nyheter/varsel-pa-lb-hus-i-bromolla/

Vilka är riskerna för mig?
Vad händer om dom kursar mitt i bygget?
Vad händer om dom kursar 1 år efter att mitt bygge är klart?

Vad tror ni om LB, behöver man vara orolig?

Bara för att man varslar behöver det inte betyda att man är på väg mot konkurs. Man anpassar helt enkelt produktionskapaciteten efter efterfrågan. Om man bygger 100 hus och går med 100 miljoner i vinst eller 10 hus med 10 miljoner i vinst spelar ju ingen roll, så länge man går med vinst är ju risken för konkurs minimal.

Sen läste jag att LB-hus VD var allvarligt oroad för framtiden. Det krävs ju en viss volym för att ens gå med vinst eftersom overheadkostnaderna är ganska så höga.

Ola78
Just nu är det trögt med försäljningen av nya hus överhuvudtaget så, det är mycket som spelar in. Bolånetak, Japankris, Libyen osv. Det är som jhenrikj skriver, varsel behöva inte betyda konkurs. Ta och kolla upp dem först och se hur ekonomin i stort är för dem.

Kan inte svara på huruvida man vågar bygga med dem. Men, som det sägs här, det är ju att sätt att anpassa kostymen så att ekonomin passar.

Jag undrar: Genom åren har man kunnat följa och läsa om ups and downs för LB-hus, när de varslat folk o.s.v. Inte lika mycket i pressen om när andra husföretag varslat. Är det för att (jag undrar):

- Kristianstadsbladet/Sydsvenskan följer på nära håll detta företag som är rätt viktigt i det området? Det är bra, transparent, och andra tidningar/media förmedlar nyheten också.

-Ett företag som LB-hus, med egna fabriker, ofta egna snickare,totalentreprenad, stor infrastruktur och mest "självförsörjande" på personal, där riktas ju ett varsel alltid mot de egna. Ett företag som lägger ut på entreprenad varslar ju inte egna, de kan krympa kostymen utan att det märks så mycket utåt.

Det viktigaste är nog att man inte betalar en krona i förskott. Går företaget i KK kan man låta någon annan bygga klart.

För ett tag sedan så lämnade den förre LB-hus VD:n skutan och tog med sig ett antal nyckelpersoner och startade en konkurrerande verksamhet. Men detta drabbade främst Stockholmsområdet. Hur mycket detta har bidragit till de svaga finanserna låter jag vara
osagt. Jag håller med de övriga att varsel inte är synonymt med konkurs.

Jag har också hört det som knauer skriver och att de även tog med sig större delen av kundstocken. Men som sagt att det skulle vara samma sak som en kommande konkurs har jag svårt att se.

Om det stämmer med att de tappat mycket av sin kundstock, så kan ju faktiskt varslet vara en av effekterna. Hur vida detta stämmer kan bara LB-Hus själva svara på.

Tycker det är väldigt tråkigt för LB-hus del. Naturligtvis inte olagligt starta konkurrerande verksamhet eller ta med sig kundstock, det sker ju inom fler branscher. Dock inte särskilt vackert.

enligt lagen så har man dock garbo vid e,v konkurs,mitt hus byggdes med boro 1991 och fick själv se följder av en huskonkurs.
funkade smärtfritt.

Men det är ju inte så lätt som att bara låta nån annan bygga klart. Det blir ju självklart ett stopp i produktionen av något slag. Både vad gäller leveranser och att ofta entreprenörerna stannar upp. Själv valde jag bort LB-Hus bl a av den anledning och främst för att jag inte gillade deras hus och att de låg onödigt högt i pris jmf med många andra.

Om det skulle uppstå problem och man måste låta en annan entreprenör ta över så bör man kontrollera väldigt noga vad som gäller garantimässigt.

Skulle man efter något år få eventuella problem så är det lätt att felet skylls på den föregående entreprenören.

I många fall så vill den entreprenör som tar över försäkra sig om sådant och tar då höjd för eventuellt merarbete, så att låta någon ta över en byggnation som är utförd 50% kan vara lika dyrt som att de byggt den från start.

Hur man än vänder och vrider på det så kommer kostnaden att öka markant om man skall låta någon annan ta över.

Garbos försäkring är inget som jag personligen skulle se som en "säkerhetslina"

Har man den minsta lilla "inte kännas bra vibb" så skulle jag vända mig till annan leverantör, magkänslan som jag brukar säga och jag önskar att jag själv lyssnat till den vid vårat val av entreprenör, men som sagt det är misstagen man lär sig av även de dyrköpta

Det finns väldigt många husleverantörer att välja på och många som har liknande koncept som Lb-hus, så varför välja någon som uppenbarligen har ekonomiska problem och är orolig för framtiden?

Redigerat:
Stämmer inte att det finns väldigt många som har liknande koncept som LB-hus, äkta totalentreprenad. De är ganska få.
Men visst, företagets ekonomiska status är jätteviktig när man skall starta kanske sitt livs största affär.

Det finns ju iaf både Myresjöhus och Götenehus som har äkta totalentreprenad i sina offerter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.