Byggahus.se
Vilket tror ni gör att vi får det lägsta priset med tanke på det ekonomiska läget i Sverige?;

1) Bygga ut så snart som möjligt
2)Vänta något år då konjunkturen sannolikt har "gått ner"
(tillgång och efterfrågan på tjänster likaså)

Alla slags spekulationer är välkomna :)
 
Byggmaterial och byggare kommer säkerligen att vara billligare om ett år, sågverken börjar redan få panik. Grävfirmorna kommer att vara väl sysselsatta i kommuner där man börjat inventera avloppen, och elektriker kommer det att vara kronisk brist på under lång tid framöver.

Jag skulle vänta ett tag mao. Man kan lära sig att köra grävmaskin under tiden!
 
2 av 3 virkespaket går utomlands idag så något prisras på byggmaterial skulle inte jag räkna med.
 
Om du skall låna till utbyggnaden så kan du ju tjäna lite på om räntorna går ned framöver.
Även hantverkare blir nog billigare om1-2 år (när konjukturen svackar brukar fler tveka med att dra igång stora projekt = färre arbeten)

/K
 
imported_Anders_S skrev:
2 av 3 virkespaket går utomlands idag så något prisras på byggmaterial skulle inte jag räkna med.
Ja utomlands så sprudlar ju ekonomin :rolleyes:
 
Nyfniken skrev:
Ja utomlands så sprudlar ju ekonomin :rolleyes:
Det finsn ju rätt starka tecken på att det är en global konjukturnedgång, och tom på vissa ställen en recession vi ser. Dock så är ekonomin fortfarande rätt stark i tex Kina (som är en storförburkare av byggvaror) - hur länge det håller sig (tills effekterna v minskad konsumtion i Usa tex) står sig är en annan sak.

Jag tror inte att det blir några massiva prisminskningar på byggvaror dock - priser brukar sälla fluktuera så mkt på korta perioder generellt - däremot kanske man kan hitta lite arbete till bra pris senare kanske ?

/K
 
Tack för alla svar! Vi har också känslan av att det kunde vara klokt att vänta med tillbygget, då det ev. inte är lika mycket arbete för byggarna och konkurrensen hårdnar -> priserna pressas. Till saken hör kanske att vi bor i Göteborgsområdet som genomgår förtätning och det byggs en hel del....

MEN igår pratade vi med en fd. byggare som berättade att de suttit och spekulerat i byggbyschan om att då det blir mindre jobb för dem, så kommer i synnerhet mindre byggfirmor att HÖJA priserna, för att få in mera på varje jobb....
Det var en vinkling som vi inte riktigt hade sett framför oss...

Vad tror ni?
 
Jag tror att de som funderar i termer av att höja priserna förmodligen kommer att vara helt utan jobb. Inte så att kvalificerade byggjobb blir hur billigt som helst, men många får nog pruta av en 50-lapp från sitt timpris snarare än att lägga till något.
 
Mikael_L
Det bästa effekten kanske blir att det blir någorlunda lätt att överhuvudtaget få tag på en meriterad hantverkare.
Som det nu har varit ett tag så har väl privatpersoner med små projekt varit tvungna att anlita antingen händige hasse, som aldrig gjort något på ett hus förrns förra året eller hitta några polacker som förhoppningsvis kunde lite iaf.

Om man sen betalar samma timpenning som idag, men har ett bättre slutresultat och kanske på kortare tid så är det väl bra nog.
 
Det är ju en betydligt viktigare faktor för kostnaden om hantverkaren är erfaren, en duktig snickare jobbar troligen dubbelt så effektivt som en dålig snickare, att sedan finishen dessutom blir bättre är ju ren bonus. Med den dålige, kanske oerfarne menar jag inte en direkt fuskande snickare, utan en som är helt OK men inte i toppligan.

En 50 lapp mer eller mindre i timmen spelar ju då inte så stor roll.
 
Nyfniken skrev:
Ja utomlands så sprudlar ju ekonomin :rolleyes:
Har inte så stor betydelse om ekonomin sprudlar eller ej. Asien behöver och vill ha mycket av det som vi producerar. Om inte vi här hemma är beredda att betala mera så kommer det fortsätta att exporteras och priserna kommer hållas upp. Eller har du en motsatt åsikt, i så fall vad tror du och varför?
 
imported_Anders_S skrev:
Om inte vi här hemma är beredda att betala mera så kommer det fortsätta att exporteras och priserna kommer hållas upp. Eller har du en motsatt åsikt, i så fall vad tror du och varför?
Jag är absolut inte insatt i ämnet, jag lägger bara ihop det jag läser:
  • "2 av 3 virkespaket går utomlands idag"
  • Vi har en global konjunkturnedgång
  • Konjunkturnedgång => lägre efterfrågan => lägre priser
Nu tror jag iofs inte på sjunkade priser på virke, men jag tycker argumenten talar för det.
 
Nyfniken skrev:
Jag är absolut inte insatt i ämnet, jag lägger bara ihop det jag läser:
  • "2 av 3 virkespaket går utomlands idag"
  • Vi har en global konjunkturnedgång
  • Konjunkturnedgång => lägre efterfrågan => lägre priser
Nu tror jag iofs inte på sjunkade priser på virke, men jag tycker argumenten talar för det.
Virkespriserna har gått ner 30-40% det senaste året. Att det ska ner ytterligare nu och framåt är inget jag tror / gissar. Det mesta går fortfarande utanför våra gränser eftersom det betalas bättre. Vi får se om lågkonjunkturen sänker efterfrågan på virket så pass att det sänker ytterligare. Något prisras tror jag som sagt inte på iaf...
 
Vad är förklaringen till de där 30-40 procenten? Är det kopplat till börsvärdet så tror jag tvärtom på ytterligare sänkningar

/Kappan-efter-vinden Nyfniken :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.