Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Bygga ut nuvarande balkong. Behöver råd om hur reglarna ska sitta

1. R
    Medlem · 6 inlägg

randomkaka

Medlem
    Hej!

Vi har en balkong idag som är 1,6x12m. Vi har tänkt bygga ut den 2x6m. Innan jag börjar bygga vill jag rådfråga er så det blir en stabil konstruktion. Tips och funderingar mottages tacksamt!

Det sitter reglar idag med cc 60cm som är 170x80mm, bärlinan är en stålbalk. Tanken är att skarva reglarna med nya 170x45mm reglar som fästes med 2st genomgående bult i de gamla.
    Jag sätter 70cm plint med 95x95mm stolpar med 2 meters mellanrum. Den nya bärlinan blir av en170x45mm regel. Trallen ligger 2,44m över mark.

Jag har 2 funderingar:
    Ska reglarna ligga/vila på den nya bärlinan eller ska de monteras med balksko mot den nya bärlinan för att få stabilast konstruktion?
    Vid skarven, hur långt bör de nya reglarna löpa parallellt med de gamla reglarna? Räcker det med att de ligger på den gamla bärlinan och så bultarna är ca 5cm från kant?
    Finns det någon bättre lösning för att skarva reglarna?

Tacksam för svar
    Mvh

2. J
    Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg

justusanderssonPremiumikon: Hand

Medlem
    Lastkraven på balkonger är ganska höga. Därför räcker inte 45x170 till främre bärlina. Öka till 45x195 C 24. Balkskor är normalt en sämre teknisk lösning. Här spelar det inte så stor roll om du använder rätt sorts skruv (=syrafast). Observera att de ursprungliga bjälkarna är 80x170, vilket ger en bättre känsla, även om det är en överdimensionering. Övriga detaljer har jag inga synpunkter på.

• Laddar…
  3. S
    Byggveteran · Norrland · 327 inlägg

Snickarkirre

Byggveteran
    De låter bra att du lägger upp dom nya planken på den gamla bärlinan å bultar fast dom i dom gamla typ 50mm in, ja hade iaf inte lagt vagnsbulten närmare änden. Så släpp förbi dom nya 100mm. Sen hade ja lagt balkskor då får du de nog stabilast och minst risk att det vrider sig. Lägger du dom uppe på så måste du nog lägga kortlingar emellan planken för att förhindra att virket vrider sig och låsa fast dom i sidled så att säga (förhindra skjuvning). Dra vagnsbult igenom bärlinan som ligger mot pelarna längst ut så går de då ingenstans sen.

Redigerat 16 maj 2021 21:18
    • Laddar…
  4. R
    Medlem · 6 inlägg

randomkaka

Medlem
    Tack så mycket för ditt svar.
    Jag tänkte att det var smidigt att köra samma höjd som nuvarande reglar då trallen ligger direkt på. Jag vet inte hur jag ska lösa höjdskillnaden om jag går upp till 45x195. Har du några förslag?

5. R
    Medlem · 6 inlägg

randomkaka

Medlem
    Tack för ditt svar!

6. J

Medlem
    Använder du balkskor så montera golvbjälkarna i nivå med bärlinans överkant.

• Laddar…
  7. R
    Medlem · 6 inlägg

randomkaka

Medlem
    Ursäkta jag var otydlig. Jag menade vid den gamla bärlinan, där hade jag tänkt låta reglarna vila på bärlinan och fästa dem i nuvarande reglar.
    Är det en bra idé att jacka ur 45x195 reglarna 25cm x ca 10cm så de kan ligga på den gamla bärlinan enligt ritningen? Skulle det bli starkare än 45x170 reglar?

8. J

Medlem
    Det var nog jag som var otydlig. Det är OK med 45x170 till bjälkarna. 45x195 är bättre även om du jackar ur dem lite. Du menar väl 25 mm på höjden? Däremot bör en urjackning gå i 45° vinkel till full höjd.

• Laddar…
  9. S
    Byggveteran · Norrland · 327 inlägg

Snickarkirre

Byggveteran
    Jag uppfattade som att justusandersson menade att enbart bärlinan som kommer att sitta bultad i limträpelarna som du skall montera dit behöver va 45x195 och dom andra som skall ligga parallellt med dom som är 80x170 kan vara 45x170. Så uppfattade jag det men rätt mig om ja har fel.

10. R
    Medlem · 6 inlägg

randomkaka

Medlem
    Ok då förstår jag :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.