Byggahus.se
Hej ,

Bor i Gävle och skall plantera en granhäck till vårt nybyggda hus. Det ligger i skogen så det passar in bra.
Vad är kostnaden för plantorna (ej idegran) . När skall man börja klippa av topparna för att hålla den tät på ca 1,8 meter?
 
Alla granhäckar skall inte toppas förrän de uppnåt full höjd, dvs den höjd man slutligen ha. Alla granar blir inte bra att toppa - kolla hos din plantskola.
Många plantskolor/garden centers har hemsidor med priser.
 
Till granhäck används väl vanlig sk. rödgran, sådana plantor kostar ju bara några kronor per styck om dom köps på plantskola för skogsplantor:
http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=254

Här nämns ju bl.a en plantskola i Ockelbo som ju är i närheten och väl borde kunna hjälpa dig:
http://www.uppsalaskog.se/bilder/prislista2008.pdf

Bifogar som avskräckande exempel några bilder på en hur det går när man missköter en granhäck.
Det är en väldigt misskött granhäck utanför ett torp jag "fick på köpet" när jag köpte en bit mark nu i vinter.
F.d ägaren blev gammal och häcken började växa vilt, ett riktigt elände att få omkull då den bar totalt ihopvuxen och timmergrov i roten :mad:

dqix05.jpg

2ljjkpl.jpg

24lkd2r.jpg
 
Tack, Haagbard! Precis sådana här bilder borde man visa lite oftare ...
 
Släpp inte skötseln på granhäcken. Den måste klippas regelbundet för att var tät, grön och fin. Det går inte att föryngringsbeskära/göra den smalare om den blivit för bred. Den bryter inte på gammal ved, endast ung. Har foto om du vill se skillnaden, vill inte lägga ut här och riskera ngt om ägaren får se sin vidriga häck till allmän beskådan.

Johan
 
Det är viktigt att en granhäck är konisk, dvs smalare upptill än nertill för att den inte ska bli kal där nere. Börja med att ha den lite smalare än du egentligen hade tänkt dig, för den måste få växa lite för att hålla sig grön och fin.
 
Vi kommer också att peta ner en granhäck nu i sommar. Att få tag i granplantor verkar dock inte vara så lätt och jag börjar fundera på att knalla upp i skogen och gräva upp några under kraftledningen. På sina ställen växer det hundratals smågranar på en dm cirkus.
 
Hej. Vi tänkte också sätta granhäck så jag har hört mig runt lite ang det. Om man tar på ex ett kalhygge så finns det ofta massa små granplantor, men de är tydligen ofta ljusskygga och svåra att få fina. Jag fick rekomendation att köpa plantor för att få ett bättre resultat. Eftersom jag inte VET utan bara har hört kan jag inte säga att det är så.
 
Hum ... små granplantor på ett kalhygge är väl en medveten strategi för återtillväxt? Sådana bör man nog inte bara gräva upp - såvida man inte äger kalhygget själv.
 
Detta är ju ingen bild på en granhäck,utan en misskött gran, har någon sett någon värre gran? Denna finns att beskåda i marieholm skåne...
 
  • gran.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
helder
  • Laddar…
LOS skrev:
Vi kommer också att peta ner en granhäck nu i sommar. Att få tag i granplantor verkar dock inte vara så lätt och jag börjar fundera på att knalla upp i skogen och gräva upp några under kraftledningen. På sina ställen växer det hundratals smågranar på en dm cirkus.
Ingen bra ide, trots att det är en kraftledning så äger markägaren grödan på backen. Ofta bruckar man sälja dessa som julgranar.

Hej. Vi tänkte också sätta granhäck så jag har hört mig runt lite ang det. Om man tar på ex ett kalhygge så finns det ofta massa små granplantor, men de är tydligen ofta ljusskygga och svåra att få fina. Jag fick rekomendation att köpa plantor för att få ett bättre resultat. Eftersom jag inte VET utan bara har hört kan jag inte säga att det är så.
Mycket dum ide att ta på ett kalhygge, skulle jag se nån som plockar plantor på mitt kalhygge så skulle jag släppa hundarna på honom. Man är skyldig som markägare att se till att det blir en fullgod återväxt på kalhygget, det sker både genom naturlig föryngring och plantering.

Nä köp ni era plantor från nån plantskola, sök på lantbruksnet på skogsplantor så hittar ni säkert nån som vill sälja till er.
 
Det jag försöker säga var att om man får tag på plantor ute i naturen bör man tänka sig för var de står. Jag blev själv erbjuden att ta plantor där det just avverkats. Det handlar väl om sunt förnuft att inte plocka rent på ett ställe med tanke på återväxten. Jag vet inte vad bonnen tror, men givetvis pratar man med den som äger marken först. Jag tror inte någon på detta forumet vill uppmana någon annan till stöld, det är iallafall inte min avsikt.
 
Självklart så tror jag inte att just du skulle stjäla plantor, för du är ju en fin mäniska :)

Men som markägare är jag ganska luttrad över vilka friheter folk kan ta sig. Julgranar verkar ju vara helt ok att stjäla tex (blir väl av med ett par hundra grannar varje år), att hugga ner träd som står ivägen när man åker fyrhjuling är tydligen också okej. att slänga sitt trädgårdsskräp på mina marker är tydligen också ok. osv osv osv.
Och visst finns det ställe där man kan få plocka hur mycket plantor som helst, jag har ex ett ställe där jag skall ha lövskog istället, så där går det utmärkt att plocka granplantor.
 
maggan9 skrev:
Detta är ju ingen bild på en granhäck,utan en misskött gran, har någon sett någon värre gran? Denna finns att beskåda i marieholm skåne...
Ägaren kanske tror att det är ett konstverk ;)
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.