Byggahus.se
Rad av unga granhäckar på en gräsmatta med årsskott, bil parkerad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyväxta årsskott på en granhäck mot en gräsbakgrund, behov av beskärningstips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallå!
Planterade en granhäck 2018 och skulle behöva lite tips om hur man klipper den på bästa sätt.

Jag vet att man ska klippa 2/3 delar av årsskotten för att få den tät och fin men ska man klippa varenda årsskott eller räcker det med bara en del? Klipper ju med sekatör så tar ju väldigt lång tid att klippa alla. Alla tips tas tacksamt emot
 
Claes Sörmland
Klipp med häcksax istället.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klipp med häcksax istället.
Men går det ens när man bara ska klippa årsskotten?
 
Claes Sörmland
William91 William91 skrev:
Men går det ens när man bara ska klippa årsskotten?
Måste du göra det då? unga granar klarar all möjlig klippning och kommer med nya skott nästa vår.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Måste du göra det då? unga granar klarar all möjlig klippning och kommer med nya skott nästa vår.
Jo men är det inte så att man klipper årsskotten för att den till nästa år förgrenar ut 2st grenar från skottet man klippte, och på det sättet får en tätare häck?
 
Claes Sörmland
William91 William91 skrev:
Jo men är det inte så att man klipper årsskotten för att den till nästa år förgrenar ut 2st grenar från skottet man klippte, och på det sättet får en tätare häck?
Jag trodde mer det var så att man inte vill klippa in i gammal barrfri ved eftersom gran inte bryter på sådana grenar. Så man håller dig i årstillväxten om när man under sommaren beskär granhäckar. Men för yngre plantor kan detta inte vara ett problem, de har ju barr hela vägen in tänker jag.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag trodde mer det var så att man inte vill klippa in i gammal barrfri ved eftersom gran inte bryter på sådana grenar. Så man håller dig i årstillväxten om när man under sommaren beskär granhäckar. Men för yngre plantor kan detta inte vara ett problem, de har ju barr hela vägen in tänker jag.
Förstår vad du menar, men tex en ung granhäck som man vill få bredare känns ju fel om man skulle kapa av grenarna på. Men är själv väldigt osäker, vill ju inte göra nått fel när vi lagt ner en hel del tid på grävning/gödsling varje år.
 
Claes Sörmland
William91 William91 skrev:
Förstår vad du menar, men tex en ung granhäck som man vill få bredare känns ju fel om man skulle kapa av grenarna på. Men är själv väldigt osäker, vill ju inte göra nått fel när vi lagt ner en hel del tid på grävning/gödsling varje år.
Men du måste ju justera plantornas tillväxt med beskärning för du har ju frösådd gran. Olika plantor växer olika fort till en början.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.