Byggahus.se
Hej!

Har ett tvåplanshus på 180 kvm som jag funderar på att komplettera uppvärmningen med en luft luft värmepump. Anledningen är att bergvärme och luft/vatten är en stor investering och det är mycket annat som måste fixas i huset som kostar pengar.

Mitt värmesystem är två-rörs vattenburet som värms av en nyare pelletspanna med märke pellmax cu. Varmvattnet värms därigenom också. Samtliga radiatorer har nya fräscha termostater.
Enligt mina beräkningar så skulle en luft/luft sänka uppvärmningskostnaderna med flera tusen kr per år och inom en väldigt rimlig tid betala sig självt, då kWh priset för luft luft blir betydligt lägre än för pellets (återigen, enligt mina uträkningar). Detta förutsätter att termostaterna kommer stänga när det inte är allt för kallt när värmepumpen klarar energibehovet själv, och där med minska min pelletsförbrukning avsevärt.

länk till hur jag räknat: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1mRmCUg03bI9K2ne0aR1_RWBFGO7lAqRuyiV8j_fqjdo/edit?usp=sharing
Notering: Jag har räknat med ”dagens” pelletspriser samt ett högt elpris på 3kr/kWh.

Någon som gjort liknande med gott resultat? Något jag missar kanske som gör det till ett big no-no?
 
Du har glömt bort överföringsavgiften.
Höga elpriser förutspås när det blir vinterväder men har du fast avtal på el så går det att räkna ut närmare.
SCOP är beräknat för mellaneuropa. Helt värdelöst att gå efter. COPvärde på 4 kan du få när temperaturen ligger kring noll men blir det riktig vinter då sjunker det värdet.
Jag räknar med att elda pellets när temperaturen ute sjunker varaktigt under -7 grader. Annars får värmepumpen ta det mesta av uppvärmningen. Problemet är källarvärmen.
Pellets kommer att bli svårt att få tag på och Bauhaus är redan uppe i 119 kr per påse. Tomt i butikerna i alla fall.
 
G Granström2 skrev:
Du har glömt bort överföringsavgiften.
Höga elpriser förutspås när det blir vinterväder men har du fast avtal på el så går det att räkna ut närmare.
SCOP är beräknat för mellaneuropa. Helt värdelöst att gå efter. COPvärde på 4 kan du få när temperaturen ligger kring noll men blir det riktig vinter då sjunker det värdet.
Jag räknar med att elda pellets när temperaturen ute sjunker varaktigt under -7 grader. Annars får värmepumpen ta det mesta av uppvärmningen. Problemet är källarvärmen.
Pellets kommer att bli svårt att få tag på och Bauhaus är redan uppe i 119 kr per påse. Tomt i butikerna i alla fall.
Jag tog bara ett uppskattat totalpris. Går ju inte förutspå exakt var vi kommer landa. Däremot är pelletsbristen ett faktum och ser inget som tyder på att det kommer lösas nu? Hade tur som fick tag i fyra pall härom månaden för 70kr säcken.

Jag kollade på Mitsubishis scop värde för kallt klimat. De ska ha mätt ner till -7 grader och där fått ett scop värde på 4.0, därav valde jag det värdet. Räknar ju dock också med att behövs elda om det blir däromkring också.

Hur har besparingen för din del varit med llvp mot pellets?
 
Det låter vettigt imo. Svårt att inte få lönsamhet med LLVP.

Med tanke på husets storlek och antal våningar behöver du förmodligen mer än 1 st. Det kan också vara mer lönsamt att sätta upp fler mindre billigare pumpar med sämre coop för att klara en större yta av huset med LLVP.
 
Jag har gjort så i minst 10-år till bekostnad av betydligt sämre komfort.
du får troligen en minskning av kostnaderna men antagligen inte så mycket som du beräknar då du inte tillnärmelsevis värmer upp samma yta med bara en luft/luft.
stirra dig inte blind på SCOP för det är en teoretisk storhet som tillverkaren själv gissar fram och tar absolut inte hänsyn var den sitter eller omgivningstemperatur eller luftfuktighet. SCOP värmer inte!

titta själv på energilabelen samma scop i södra tyskland som i norrbotten
 
G Granström2 skrev:
Du har glömt bort överföringsavgiften.
Höga elpriser förutspås när det blir vinterväder men har du fast avtal på el så går det att räkna ut närmare.
SCOP är beräknat för mellaneuropa. Helt värdelöst att gå efter. COPvärde på 4 kan du få när temperaturen ligger kring noll men blir det riktig vinter då sjunker det värdet.
Jag räknar med att elda pellets när temperaturen ute sjunker varaktigt under -7 grader. Annars får värmepumpen ta det mesta av uppvärmningen. Problemet är källarvärmen.
Pellets kommer att bli svårt att få tag på och Bauhaus är redan uppe i 119 kr per påse. Tomt i butikerna i alla fall.
De gynnsamma COP är vid påbörjad mätning mot +7 grader. Men ja du får relativt bra COP ner till -7 grader. Sedan sjunker det succesivt där -15 grader gör att COP är nere runt 2.3 på nya bra maskiner. Men ja en LLVP är ett bra komplement.
 
electroluxaren electroluxaren skrev:
Jag har gjort så i minst 10-år till bekostnad av betydligt sämre komfort.
du får troligen en minskning av kostnaderna men antagligen inte så mycket som du beräknar då du inte tillnärmelsevis värmer upp samma yta med bara en luft/luft.
stirra dig inte blind på SCOP för det är en teoretisk storhet som tillverkaren själv gissar fram och tar absolut inte hänsyn var den sitter eller omgivningstemperatur eller luftfuktighet. SCOP värmer inte!

titta själv på energilabelen samma scop i södra tyskland som i norrbotten
Komfort är tämligen relativt. LLVP börjar värma tämligen direkt när man önskar oavsett COP. Där givetvis COP varierar. Mot ett vattenvärmesystem som kan ta upp till ett dygn att anpassa sig vid ett väderomslag. Och speciellt vid nya lågenergisystem som bergvärme och LLVP. Det behöver inte heller för komfortens skull springa och elda eller fylla på och underhålla. Sedan är det givetvis beroende på hur moderna systemen är och med ev styrningar.

Jag höjer värmen både på elgolvvärme i badrum och LLVP innan vi går upp. Samt att LLVP höjer värmen strax innan vi kommer hem. Sedan är inte LLVP en optimal lösning. Utan snarare ett komplement till befintliga värmesystem. Den delen verkar många missa när man jämför.
 
Redigerat:
electroluxaren electroluxaren skrev:
Jag har gjort så i minst 10-år till bekostnad av betydligt sämre komfort.
du får troligen en minskning av kostnaderna men antagligen inte så mycket som du beräknar då du inte tillnärmelsevis värmer upp samma yta med bara en luft/luft.
stirra dig inte blind på SCOP för det är en teoretisk storhet som tillverkaren själv gissar fram och tar absolut inte hänsyn var den sitter eller omgivningstemperatur eller luftfuktighet. SCOP värmer inte!

titta själv på energilabelen samma scop i södra tyskland som i norrbotten
Vad jag förstår mäts är SCOP en mätning av COP över en längre tid där förändringar av temperatur och luftfuktighet räknas in. Värdet 4.0 har jag fått ifrån ett av mitsubishis värmepumpar vid kallt klimat. Annars har de en SCOP på 5.1.

beror försämringen av komfort möjligtvis pga planlösning?
 
S slurppe99 skrev:
De gynnsamma COP är vid påbörjad mätning mot +7 grader. Men ja du får relativt bra COP ner till -7 grader. Sedan sjunker det succesivt där -15 grader gör att COP är nere runt 2.3 på nya bra maskiner. Men ja en LLVP är ett bra komplement.
electroluxaren electroluxaren skrev:
Jag har gjort så i minst 10-år till bekostnad av betydligt sämre komfort.
du får troligen en minskning av kostnaderna men antagligen inte så mycket som du beräknar då du inte tillnärmelsevis värmer upp samma yta med bara en luft/luft.
stirra dig inte blind på SCOP för det är en teoretisk storhet som tillverkaren själv gissar fram och tar absolut inte hänsyn var den sitter eller omgivningstemperatur eller luftfuktighet. SCOP värmer inte!

titta själv på energilabelen samma scop i södra tyskland som i norrbotten
absolut förväntar mig inte samma COP vid -15. Dock bor jag i mellersta Sverige så det är inte jätte långa perioder av så kallt klimat.
 
S sebbetg skrev:
Vad jag förstår mäts är SCOP en mätning av COP över en längre tid där förändringar av temperatur och luftfuktighet räknas in. Värdet 4.0 har jag fått ifrån ett av mitsubishis värmepumpar vid kallt klimat. Annars har de en SCOP på 5.1.

beror försämringen av komfort möjligtvis pga planlösning?
SCOP mäts inte den beräknas till skillnad från COP som mäts med kända parametrar.
den beräknas i en zon som sträcker sig från södra tyskland, delar av italien och grekland till nordligaste murmansk och övriga norden, tveksamt om allt detta har samma klimatzon då det bara i Sverige skiljer mycket beroende på var du bor. Alltså ändrar sig SCOP mellan klimatzonerna. torr luft i Örebro blir bättre än fuktig i havsbandet mm.

Planlösningen påverkar till största delen såväl komfort som energiförbrukning och är den stor okända parametern vid l/l installationer
 
S slurppe99 skrev:
Komfort är tämligen relativt. LLVP börjar värma tämligen direkt när man önskar oavsett COP. Där givetvis COP varierar. Mot ett vattenvärmesystem som kan ta upp till ett dygn att anpassa sig vid ett väderomslag. Och speciellt vid nya lågenergisystem som bergvärme och LLVP. Det behöver inte heller för komfortens skull springa och elda eller fylla på och underhålla. Sedan är det givetvis beroende på hur moderna systemen är och med ev styrningar.

Jag höjer värmen både på elgolvvärme i badrum och LLVP innan vi går upp. Samt att LLVP höjer värmen strax innan vi kommer hem. Sedan är inte LLVP en optimal lösning. Utan snarare ett komplement till befintliga värmesystem. Den delen verkar många missa när man jämför.
Tycker du det tycker du?
Det är ju allmänt känt att golvvärmesystem är tröga, men med konventionella raddar och rätt inställd automatik har jag aldrig hört någon klaga över en luft/vattenpump över att värmen inte är jämn!
Men detta är ju inte frågan här utan jämförelsen med pellets och då blir detta en ickefråga då du har massor av bunkrad energi i pannan då man håller minst 75C i denna konstant. (slippa rost i pannan och fukt/frostsprängning i murstocken. det blir en sanslöst stor skillnad på komforten inne mot en punktuppvärmning och multipla varma radiatorer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.