Byggahus.se
D dilemma skrev:
[bild]
Inser nu att maten knappt syns men grillad bratwurst, råstekt potatis och självklart surkål!
Bra bratwurst eller nå försvenskat "elände"? :love:
 
  • Haha
dilemma
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Bra bratwurst eller nå försvenskat "elände"? :love:
Sorundas bratwurst - inte tysk men helt ok tycker jag
 
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Alla resor börjar någonstans..



Det spelar mindre roll att köttet är närproducerat då det är själva kon som står för merpartet av utsläppet och inte transporten.
Nu hör inte detta till tråden. Men om vi tar bort korna har vi oerhört mycket mark som inte kan användas till annat än betesmark över. Denna
mark kommer växa igen och våra öppna landskap som många är så förtjusta i försvinner. I ett naturbete finns väldigt många arter av både växter och djur som är helt beroende av att det finns betesdjur.

Ät gärna mindre kött om ni vill men ät framförallt rätt sorts kött. Svenskt kött och inte importerat skit från Sydamerika som är fullt med antibiotika.

Kyckling och grisuppfödning kan diskuteras men här gäller samma sak. Vår djurskyddslag är på de allra flesta punkter striktare än de länder vi importerar ifrån.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S Smarteus skrev:
Francis & Francis.
Helt ok glass… och I grannhuset.
Men Mjukmjuk på Hagagatan är nog bättre i kategorin mjukglass. :cool:
Man är ju inte så ofta där borta dock :)
 
Och för att hålla mig till ämnet i tråden kommer här en bild på kycklinggryta gjord på Muurikan på eldstaden vid dammen i trädgården.
Kycklinggryta som tillagas i en Muurikka-panna på eldstad utomhus vid en damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kycklinggryta kokas över öppen eld på Muurikka vid en damm omgiven av grönskande träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kycklinggryta kokas över öppen eld på Muurikka vid en damm omgiven av grönskande träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsdammen omgärdad av grönska med en träbro och blommande gula blommor vid kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 7 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Nu hör inte detta till tråden. Men om vi tar bort korna har vi oerhört mycket mark som inte kan användas till annat än betesmark över. Denna
mark kommer växa igen och våra öppna landskap som många är så förtjusta i försvinner. I ett naturbete finns väldigt många arter av både växter och djur som är helt beroende av att det finns betesdjur.

Ät gärna mindre kött om ni vill men ät framförallt rätt sorts kött. Svenskt kött och inte importerat skit från Sydamerika som är fullt med antibiotika.

Kyckling och grisuppfödning kan diskuteras men här gäller samma sak. Vår djurskyddslag är på de allra flesta punkter striktare än de länder vi importerar ifrån.
Ja vill man ha nötkött är det ju super om det är certifierat svenskt naturbeteskött så vi får de fördelarna. Tyvärr är det ju sällan det. Även våra svenska kor är inne 92-96% av tiden och de är ju oftast enbart pga den lagstiftning vi har att de ens får vara ute de procenten. Inom LRF motionerar man ju till och med för att få ta bort kravet på naturbete då de inte kan konkurrera med det kravet och behöver lägga ner annars.

Sedan kan man ju fråga sig om öppna landskap är ett måste. Det är ju inte naturligt för vårat landskap utan något vi skapade för att kunna hålla just betesdjur.

Prioriterar vi öppna landskapen skulle det ju säkerligen även gå att hålla de öppna där man vill med slåttermaskiner. Kanske robotiserade och drivna av solenergi så argumentet faller lite.

Tänker vi sedan bort klimatdelen i fråga så finns det ju hela aspekten av industriell djurhållning men tycker vi lägger ner här och frågar vad blir det för mat?:thinking:
 
Thomas59
Testade lite nya pizzavarianter ikväll. Favoriten blev Löjromspizza med Grana Padano, creme fraisch, rödlök, dill och rotfruktschips. Onödigt gott.
Löjromspizza med grana padano, crème fraîche, rödlök och dill framför pizzaugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Ja vill man ha nötkött är det ju super om det är certifierat svenskt naturbeteskött så vi får de fördelarna. Tyvärr är det ju sällan det. Även våra svenska kor är inne 92-96% av tiden och de är ju oftast enbart pga den lagstiftning vi har att de ens får vara ute de procenten. Inom LRF motionerar man ju till och med för att få ta bort kravet på naturbete då de inte kan konkurrera med det kravet och behöver lägga ner annars.

Sedan kan man ju fråga sig om öppna landskap är ett måste. Det är ju inte naturligt för vårat landskap utan något vi skapade för att kunna hålla just betesdjur.

Prioriterar vi öppna landskapen skulle det ju säkerligen även gå att hålla de öppna där man vill med slåttermaskiner. Kanske robotiserade och drivna av solenergi så argumentet faller lite.

Tänker vi sedan bort klimatdelen i fråga så finns det ju hela aspekten av industriell djurhållning men tycker vi lägger ner här och frågar vad blir det för mat?:thinking:
Du blandar ihop mjölkkor och köttdjur. Jag diskuterar gärna vidare men då får det brytas ut i en egen tråd.
 
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
Färsbiffar, sås å päre.
Två grillade färsbiffar med potatis, brun sås och lingonsylt på ett vitt mönstrat fat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Hus tomte och 6 till
  • Laddar…
T
P Pappa1986 skrev:
Färsbiffar, sås å päre.
[bild]
Barnportion, och var är den inlagda gurkan samt broccolin?
 
Åsa Lund
Lasagne, lagad från grunden och med färska pastaplattor i
Hemlagad lasagne med gyllene yta gräddas i ugnen på ett galler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Hus tomte och 7 till
  • Laddar…
Grillat kött med grillmönster på tallrik med potatis, grönsaker och ölglas på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

No words needed!

Classy, nope!
Rensade fat, yepp. :love:

Godaste köttet sa barnen, kan varit för att jag var måttligt irriterad innan löprundan, men jag vet att dom uppskattar det lika mycket som mig.:cool:
 
  • Gilla
  • Älska
Hus tomte och 7 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Barnportion, och var är den inlagda gurkan samt broccolin?
Haha 300 gram Färs. Sen tog jag 2 päre te för å bli riktigt mätt. Inlagd Gurka å broccoli klarade jag mig utan idag.
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
No words needed!

Classy, nope!
Rensade fat, yepp. :love:

Godaste köttet sa barnen, kan varit för att jag var måttligt irriterad innan löprundan, men jag vet att dom uppskattar det lika mycket som mig.:cool:
Du måste komma hem till mig och äta lite slow cooked kvalitetskött :)
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du måste komma hem till mig och äta lite slow cooked kvalitetskött :)
Kann ja ta mä frugan och ongan nästa vicku, innan Gunters? ;)
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.