Byggahus.se
Med tanke på att det är bostadsbristen och efterfrågan som styr priserna, inte hur billigt det är att låna pengar, räntor inte går upp och alla hushåll har kalkylerat och budgeterat sin ekonomi utifrån 7% ränta, så tror jag prisrallyt... eller ursäkta, den helt normala prisjusteringen uppåt kommer fortsätta även framöver... Eller inte.

Jag har svårt att förstå varför denna skuldsättning inte bromsats tidigare, nu riskerar många att åka på en rejäl ekonomisk käftsmäll... Eller så blir det som så många förutspått, prisutvecklingen på 10%/år fortgår år efter år...
 
  • Gilla
parnyman
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Huspriserna har länge stigit, men Finansinspektionen räknar nu med fallande priser framgent och vill göra det enklare att bryta bolån i förtid.

Du kan läsa artikeln här: Finansinspektionen räknar med sjunkande huspriser
"Man räknar med ett prisfall på mellan 10-30 procent, beroende på hur faktorer såsom elpriser, matpriser, inflation och ränteförväntningar utvecklar sig. Dock säger man i samma andetag att en viss dämpning av bostadspriserna är fördelaktigt. Det man vill undvika är en krasch."

Vad är 10-30% om inte en krasch? 10-15% är ju hanterbara siffror men upp mot 30% då är det många som har problem skulle jag vilja påstå
 
  • Gilla
jcalfred och 3 till
  • Laddar…
En söt enplansvilla med inredd källare såldes lågt här där jag bor för något under 7miljoner förra veckan bara ett stenkast längre bort gick nästan samtidigt en tvåplasvilla på 200kvm för 11miljoner, tänker att de som köpte den senare inte riktigt gillade denna förutspåelse.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
MekPappa MekPappa skrev:
"Man räknar med ett prisfall på mellan 10-30 procent, beroende på hur faktorer såsom elpriser, matpriser, inflation och ränteförväntningar utvecklar sig. Dock säger man i samma andetag att en viss dämpning av bostadspriserna är fördelaktigt. Det man vill undvika är en krasch."

Vad är 10-30% om inte en krasch? 10-15% är ju hanterbara siffror men upp mot 30% då är det många som har problem skulle jag vilja påstå
Nej, det är väldigt få som får problem vid en värdeminskning om ca 30%…Bara dom som måste sälja just då gör kanske förlust!
 
  • Gilla
Flipbed och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, det är väldigt få som får problem vid en värdeminskning om ca 30%…Bara dom som måste sälja just då gör kanske förlust!
Jo visst är det en temporär sättning så kan många rida ur stormen. Men ett samhälle i deras scenario med ökande kostnader på det mesta i samband med ett boprisfall kan göra att många behöver sälja och därmed förlorar kanske hela eller stora delar av sin kontantinsats. Andra som kanske behöver röra på sig pga jobb, familjeförhållanden etc kommer inte kunna röra sig ur fläcken.
 
  • Gilla
Adde_
  • Laddar…
MekPappa MekPappa skrev:
Jo visst är det en temporär sättning så kan många rida ur stormen. Men ett samhälle i deras scenario med ökande kostnader på det mesta i samband med ett boprisfall kan göra att många behöver sälja och därmed förlorar kanske hela eller stora delar av sin kontantinsats. Andra som kanske behöver röra på sig pga jobb, familjeförhållanden etc kommer inte kunna röra sig ur fläcken.
Att röra på sig pga. Jobb vid en 30% minskning har ju sina fördelar. Du döljer billigare och köper billigare. Flyttar från ett billigare område/stad till ett dyrare så är det ju lättare nu än innan. Tvärtom får du i vart fall mindre lån.
 
J Johan456 skrev:
Att röra på sig pga. Jobb vid en 30% minskning har ju sina fördelar. Du döljer billigare och köper billigare. Flyttar från ett billigare område/stad till ett dyrare så är det ju lättare nu än innan. Tvärtom får du i vart fall mindre lån.
Det förutsätter ju att du har en kontantinsats att ta av. Vilket vi inte kan anta att alla går runt med efter ett prisfall på 30%.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
MekPappa MekPappa skrev:
Det förutsätter ju att du har en kontantinsats att ta av. Vilket vi inte kan anta att alla går runt med efter ett prisfall på 30%.
Bra poäng!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, det är väldigt få som får problem vid en värdeminskning om ca 30%…Bara dom som måste sälja just då gör kanske förlust!
Problemet kommer väl också när man ska förhandla om bolånen och banken vet att du inte kan gå till någon annan bank längre, eftersom du är belånad nån miljon över nuvarande värdet. Då får man plötsligt inte så fina rabatter längre, om de är giriga så blir det istället listräntan! (och vilken banktjänsteman är inte girig?)
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
S
MekPappa MekPappa skrev:
"Man räknar med ett prisfall på mellan 10-30 procent, beroende på hur faktorer såsom elpriser, matpriser, inflation och ränteförväntningar utvecklar sig. Dock säger man i samma andetag att en viss dämpning av bostadspriserna är fördelaktigt. Det man vill undvika är en krasch."

Vad är 10-30% om inte en krasch? 10-15% är ju hanterbara siffror men upp mot 30% då är det många som har problem skulle jag vilja påstå

30% är bara en korrektion tillbaks till pre covid nivåer. Knappt det ens...
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
MrJay
Stigande materialpriser driver upp byggkostnaden vilket i sin tur driver upp priset på bostäder. Så länge virke, armering, OSB, gips, cellplast m.m. ökar i pris eller ligger på nuvarande (skyhöga) nivåer är det bara att glömma sjunkande huspriser.
 
  • Gilla
Bagarn1 och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
30% är bara en korrektion tillbaks till pre covid nivåer. Knappt det ens...[/QUOTE
S SueCia skrev:
30% är bara en korrektion tillbaks till pre covid nivåer. Knappt det ens...
Så du menar att priserna gått upp 42-43% under COVID? Om så är fallet är det fortfarande kraftiga förlorare på just bostäder vi snackar om.
 
S
MrJay MrJay skrev:
Stigande materialpriser driver upp byggkostnaden vilket i sin tur driver upp priset på bostäder. Så länge virke, armering, OSB, gips, cellplast m.m. ökar i pris eller ligger på nuvarande skyhöga nivåer är det bara att glömma sjunkande huspriser.
Prisuppgångarna på gamla 70talsvillor är jävligt löst kopplade mot materialpriserna.
 
  • Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
MrJay
S SueCia skrev:
Prisuppgångarna på gamla 70talsvillor är jävligt löst kopplade mot materialpriserna.
Om jag bygger mitt nybygge i samma område som din 70-talsvilla som jag sedan lägger ut på marknaden för premium påverkas din villa på ett positivt sätt prismässigt, eller tänker jag fel?
 
  • Gilla
Mathias01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.