Byggahus.se
Trodde jag skulle hitta en miljon trådar om detta på forumet, men icke.

Jag ska försöka få ordning på mina verktyg, skruvar, penslar, etc etc, men har fastnat i tänk-stadiet. Då slog det mig att någon (sannolikt ganska många) måste ju ha gjort detta innan, och det måste finnas personer som redan har gått i alla fällor, och vill dela med sig av sina erfarenheter. Jag tänker "vill man lägga penslar ihop med slippapper"? Skyddsglasögon med hörselkåpor och handskar? osv, och vilka bänkar, hyllor och häng-mojänger vill man ha?

Detta behöver nödvändigtvis inte vara åsikter om just min sortering, utan jag tänker en mer generell inspirationstråd som alla kan ha nytta av.

Men för att starta diskussionen så kommer här min situation:
Just nu har jag två mindre rum som jag vill planera, ett där snickarbänk och en vägghängd verktygstavla finns, och ett rum med färgburkar, en stor hylla, en mindre hyllla och ett gäng lådor blandat med all möjlig skit (bland annat små sorteringslådor för skruv och prylar). Se bilder för katastroflooken.

Jag är sugen på ett vägghängt sorteringssystem för skruvar och småprylar, men det finns ju också vagnar som verkar väldigt smidiga. Dessutom har jag en gersåg som jag gärna ser uppställd permanent (men det kan bli svårt).

Rummen i sig är ca 180x220 respektive 250x220 och ligger bredvid varandra. Det större rummet inhyser öven en vägghängd fjärrvärme-anläggning. Det går att riva väggen mellan dessa (som idag utgörs av vägghängda verktyg samt en av hyllorna), vilket jag kanske vill göra....?


Tips, idéer och inspiration mottages tacksamt! :)
 
Jag slänger in allt i mitt garage, helt ostrukturerat lite var som helst. Sen kör jag gärna lite snitt med klyvsågen eller kapen emellanåt så att allt blir dammigt. Har en spånsug men den använder jag som uppställning för annat. Skruvar hade jag från början i plastlådor från ikea, så det kan vara ett bra tips. Nu ligger hälften på golvet, lite på bänken osv. Det finns lite större plastbackar som jag sorterat med, målargrejjer, slippapper, el-artiklar, blandat osv. Så var det från början i vart fall, nu har jag 6 blandade backar. Jag köpte en hylsnyckelsats från biltema för några år sedan och den var intakt tills plasten till lådan gick itu (den gick itu två veckor efter inköp) så hylsorna har jag förvarat i lite olika högar i bästa fall.
Efterhand som vi renoverat och städat undan ”skit” så har vi fyllt på med det i garaget. Det är smidigt för då har man allt i samma utrymme. Gamla fula skidhjälmar från 90-talet, gamla längdskidor jag fick när jag var liten (bor i skåne dessutom, varför har jag kvar dem? Själv vet jag inte), gamla grejjer från våra barn, typ barnstolar och sånt som inte används längre.

Hittar man inte det man letar efter kör man bara och köper nytt. Det är bra för då får man dubbletter av allt möjligt vilket gör det enklare att hitta på sikt, samtidigt som man får köra bil, och det är ju alltid kul.

edit:tillägg
Var tvungen att leta efter en hammare så jag fick gå ifrån en stund. Kom på lite till. Virket har jag åtminstone lite struktur på, det mesta ligger ”inne i garaget” (men inte allt).

Finns kanske andra sätt, men så här gör jag. Har funkat utmärkt i flera år ;););););););););)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Carcoza och 25 till
  • Laddar…
S
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag slänger in allt i mitt garage, helt ostrukturerat lite var som helst. Sen kör jag gärna lite snitt med klyvsågen eller kapen emellanåt så att allt blir dammigt. Har en spånsug men den använder jag som uppställning för annat. Skruvar hade jag från början i plastlådor från ikea, så det kan vara ett bra tips. Nu ligger hälften på golvet, lite på bänken osv. Det finns lite större plastbackar som jag sorterat med, målargrejjer, slippapper, el-artiklar, blandat osv. Så var det från början i vart fall, nu har jag 6 blandade backar. Jag köpte en hylsnyckelsats från biltema för några år sedan och den var intakt tills plasten till lådan gick itu (den gick itu två veckor efter inköp) så hylsorna har jag förvarat i lite olika högar i bästa fall.
Efterhand som vi renoverat och städat undan ”skit” så har vi fyllt på med det i garaget. Det är smidigt för då har man allt i samma utrymme. Hittat man inte det man letar efter kör man bara och köper nytt. Det är bra för då får man dubbletter av allt möjligt vilket gör det enklare att hitta på sikt, samtidigt som man får köra bil, och det är ju alltid kul.

Finns kanske andra sätt, men så här gör jag. Har funkat utmärkt i flera år ;););););););););)
Jag trodde jag var ensam med den varianten :crysmile::crysmile:

Glömde säga att jag har även börjat lägga skruvmejslar och sånt i lådorna i köket
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
Glömde säga att jag har även börjat lägga skruvmejslar och sånt i lådorna i köket
Jag tycker det låter som en utmärkt idé. Ju fler ställen man har att leta på ju bättre. :rofl:
 
  • Haha
Screew
  • Laddar…
För typ tio år sedan hade vi också "kråkan och mamma Mu-systemet", dvs lägg allt överst på högen så vet Du var det finns. I praktiken blev det snarare "var hade jag den sist"-systemet och med 4 mil till Jula/Biltema så tog letandet mer tid än själva jobbet.
Förändringen kom när jag fick full kontroll över en liten lokal i ena uthuset, runt 2x5meter. Första jobbet var at samla ihop alla verktyg, skruvar, mojänger och mackapärer och sortera i någorlunda rimliga högar.
Det blev en liten arbetsbänk och en hel del gamla köksskåp.
Första lärdomen: Etiketter på alla lådor och skåpdörrar. Det viktigaste är inte att det ska bli enkelt att hitta grejen, det innebär automatiskt att man faktiskt LÄGGER TILLBAKA grejorna på RÄTT plats, Ordning föder ordning, och ordning spar tid och minskar irritation.

Nästa grej blev att få nåt system i maskinerna. Lokalen hade dörren i ena hörnet på gaveln, så direkt innanför dörren gjorde jag en lång smal bänk med gersågen, en sidställd bordssåg, en bordsfräs och till slut fick jag in en rikt/planhyvel på en MC-lyft. Eftersom alla dessa maskiner huvudsakligen behandlar brädor så funkade det utmärkt att ha dom på en linje. (att jag kunde sätta in ett fönster på andra sidan långbänken gjorde att jag faktiskt kunde behandla oändligt långa brädor...) På den andra långsidan kunde jag klämma in en svarv, en spånsug och en hygglig arbetsbänk, 2x1 m framför fönstret. I fönsternischen fick jag in hyllor till småmaskinerna, slipar, sticksåg, elhyvel, varmluftspisol och sånt. Alla hade sin plats, och alla kunde vara inkopplade samtidigt. (man kan ju bara köra en maskin i taget, så ingen fara med propparna)
Andra lärdomen: En plats för varje maskin, och varje maskin körklar på sin plats gör det roligare at jobba. Du kan växla mellan maskinerna på ett ögonblick och alltid använda den lämpligaste för ändamålet. Då blir det mycket roligare

Under de följande åren byggde jag nog om något i verkstaden varje månad, eftersom allt kan förbättras, Mark Twain sade nåt i stil med "Pågående förbättring är bättre än uppskjuten perfektion". Snabbspola till idag, så har jag nyligen flyttat och är snart klar med verkstad 4.0 och därmed nästa kapitel
Tredje lärdomen Gör grejorna enkla att flytta. Vägghängda skåp och verktygshyllor kan sitta på "french cleats". Det finns massor av fina filmer om detta på youtube!. Det är i princip ett antal vågräta brädor på väggen som man kan hänga upp vad man vill, var man vill när man vill. Superenkelt att ändra efter behov. Oavsett hur noga man panerar kommer alltid verkligheten ikapp och kräver förändringar, livet är ju det som händer när man planerar för annat!
Välorganiserad verkstad med arbetsbänk, sågar, hyvlar och verktyg upphängda på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I och med flytten fick jag ett garage och ett pannrum att disponera. Alltså går jag på teorin att slipa i garaget och måla i pannrummet, och än så länge känns det väldigt rätt.
Problemen jag har kvar att lösa är virkesförråd och sophantering, hur jag än gör verkar inte utrymmet räcka till!
Välorganiserad verkstad med etiketterade gröna skåp, väggmonterade verktyg och arbetsbänkar med maskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så i min värld gäller:
Verktyg som används ska vara på väggen, klara att användas
Prylar i lådor med etiketter, så vet man var man ska lägga tillbaks dom
Håll isär dammfritt och dammigt om Du kan. Det är trist att sluta såga bara för att något är nymålat
Och till sist, vad Du än gör så räkna med att Du gör om det senare, eftersom det är kul att bygga är det också kul att bygga om!
 
  • Gilla
Krux och 10 till
  • Laddar…
Tack för inlägg. Som vissa redan påpekat så spenderar jag på tok för mycket tid med att leta efter verktyg…
På något magiskt vis försvann bilderna som jag hade lagt i originalinlägget. Så här ser det ut i mina två rum just nu.
Verkstad med verktygstavla, arbetsbänkar och utspridda verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två angränsande rum fulla av byggmaterial och verktyg, med hyllor och oorganiserade objekt på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
S
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Tack för inlägg. Som vissa redan påpekat så spenderar jag på tok för mycket tid med att leta efter verktyg…
På något magiskt vis försvann bilderna som jag hade lagt i originalinlägget. Så här ser det ut i mina två rum just nu.
[bild] [bild]
Tänkte direkt "den människan har ordning" när jag såg bilderna. Jag lever i totalkaos jämfört med dig...
 
  • Gilla
  • Haha
andreascarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jag kör med 3 uppsättningar av grundsortimentet. Ett inne i pannrummet, ett i garaget och ett i "snicken" ute i stallet så nu besöker jag alla tre ställena när jag letar efter hammare:thinking::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Screew och 2 till
  • Laddar…
ganska skoj när man tänker att tidgare så hade man 90% av de där i bilen ^^
 
  • Välfylld verkstad med hyllor fulla av verktyg och byggmaterial som visar en hobbybyggares arbetsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Jag har inga verktyg på väggarna, har aldrig förstått vitsen. Tycker det är ett otroligt slöseri med utrymme. Plus att de blir dammiga och utsatta för alla dumma misstag som av någon anledning kontinuerligt händer på min bänk (typ tappar en hink färg så det skvätter överallt). Skåp och lådor med verktygen tätt packade, lätt åtkomliga och smutsskyddade i.
 
  • Gilla
Karrock och 1 till
  • Laddar…
J JPW skrev:
Jag har inga verktyg på väggarna, har aldrig förstått vitsen. Tycker det är ett otroligt slöseri med utrymme
Nja. Kanske beroende på vad man gör med verktygen. Jag snickrar o har verktygen på väggen för att snabbt nå dom + lätt se vad som är var och för att utnyttja plats där varken skåp eller hyllor får plats eller är praktiskt. Ovanför/framför en arbetsbänk tex är skåp eller hyllor rätt opraktiskt. Så, i mitt fall är det snarare att utnyttja utrymmet maximalt än slöseri med detsamma att ha verktygen på väggen.
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Trodde jag skulle hitta en miljon trådar om detta på forumet, men icke.

Jag ska försöka få ordning på mina verktyg, skruvar, penslar, etc etc, men har fastnat i tänk-stadiet. Då slog det mig att någon (sannolikt ganska många) måste ju ha gjort detta innan, och det måste finnas personer som redan har gått i alla fällor, och vill dela med sig av sina erfarenheter. Jag tänker "vill man lägga penslar ihop med slippapper"? Skyddsglasögon med hörselkåpor och handskar? osv, och vilka bänkar, hyllor och häng-mojänger vill man ha?
Åtminstone en målare som i huvudsak arbetar med linoljefärg inne i sin verkstad har ett vägghängt skåp med plats för förvaringsburkar för penslarna och en krok per burk för att hänga upp penseln på rätt höjd så att den är lagom nere i linoljan. Sedan använder han penslarna ganska så regelbundet.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Vi har uppmärkta plastlådor från Ikea i två olika storlekar. En stor låda för penslar och annat färgrelaterat, en stor för tapet och golvläggning, en stor för spacklar, en liten för skruvdragare och bits, en liten för mätinstrument, osv. Det blir en del luft, men lätt att hitta och lätt att ta fram och plocka undan. En del verktyg hänger på väggen (lätt att hitta rätt skruvmejsel när de hänger i ordning), en del ligger i verktygsback. Större grejer ligger i uppmärkta fällbackar, tex en fällback med förlängningssladdar, en med små maskinverktyg som inte har egna väskor, osv. Med standardiserade lådor är det lätt att bygga optimerade hyllor av Elfa och Ivar.

Dymo Rhino-märkapparaten är en av de bästa investeringarna vi har gjort. Hållbar märktejp som inte bleks, mörknar eller ramlar av, till skillnad från ”vanlig” dymotejp.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Verktyg skall så långt som det bara är möjligt antingen ha en fast plats hängande på väggen eller så skall de ha en fast plats i ett skåp eller en utdragslåda.
Kasserade köksinredningar av helträ från 50-talet är de bästa verktygsskåpen som finns på denna jord. Det borde vara straffbart att slå sönder en sådan.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.