Byggahus.se
AXS
Storsockret Storsockret skrev:
Det är helt OK, jag är inte överförtjust i lax överlag. Undantaget är när den är rå, det är riktigt gott. Om jag har framförhållning nog att tina upp den nästa gång så ska jag köra direkt i :)
Det går med halvfryst ner i såsen med.

Har slutat med fryst portionslax, inte svårare att tillaga en färsk laxsida och betydligt godare. Vår lokala deli säljer även fryst krokfångad regnbåge, mycket god.
 
Frun jobbar sent, tänkte på elMaco, kanske köpepizza medans jag stannade och tankade på vägen hem.
Då kom jag på, samtidigt som jag såg summan på pumpen :crysmile::whistle::cool: - falukorven i kylen, stuvade makaroner och stekt falukorv får det bli.
Två matlådor med stuvade makaroner och stekta falukorvsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visst jag erkänner, matdosorna är stageade för fotot, även om sanningen är att det blev just 12 skivor över.
;)
 
  • Haha
  • Gilla
Bonzo2000 och 6 till
  • Laddar…
Falukorv och ägg här, med småtomater.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Åsa Lund
Pastasås med skivad julskinka från frysen
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Idag ska det bli lite gammeldags mat, kållåda (svenskar kallar det visst pudding, men det känns fel att kalla detta en pudding)

Bild från tidigare kok.

Wkw1QRs.jpg

---

Annars så jag provade marmite i förrgår. Har velat prova det länge.... Köpte en burk och lade ett tunnt lager på en rostbrödsskiva. Det smakade förfärligt, fy fan.

Igår kom jag hem från jobbet och så tänkte jag "Det skulle smaka med rostbröd med såndär marmite på". Jäkligt konstigt... Men nu äter jag det och tycker det är helt bra. Jag tror det kan funka i matlagning, soppor, grytor, såser typ.

Nu måste jag prova vegemite också.
 
  • Gilla
  • Haha
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
A
D DennisCA skrev:
Idag ska det bli lite gammeldags mat, kållåda (svenskar kallar det visst pudding, men det känns fel att kalla detta en pudding)

Bild från tidigare kok.

[bild]

---

Annars så jag provade marmite i förrgår. Har velat prova det länge.... Köpte en burk och lade ett tunnt lager på en rostbrödsskiva. Det smakade förfärligt, fy fan.

Igår kom jag hem från jobbet och så tänkte jag "Det skulle smaka med rostbröd med såndär marmite på". Jäkligt konstigt... Men nu äter jag det och tycker det är helt bra. Jag tror det kan funka i matlagning, soppor, grytor, såser typ.

Nu måste jag prova vegemite också.
kållåda är inte riktigt samma sak som kålpudding..
ser inget grötris i din.. Då är det en kållåda..
Men såg god ut:ok:
 
Nej det är sant, ris har jag aldrig lagt i kållåda. Detta är hur vi gjort det i släkten, det här receptet är väldigt snarlikt det jag kör på:
https://www.hemtrevligt.se/hemmetsjournal/recept/norsk-kallada-2181/

Fast jag steker den strimlade kålen istället för att förvälla, sen slänger jag i lite vatten i pannan för att ta tillvara smakerna från stekandet, spadet från det använder jag till färsblandningen. Lite sirap ovanpå innan den går in i ugnen brukar jag också lägga.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
D DennisCA skrev:
Nej det är sant, ris har jag aldrig lagt i kållåda. Detta är hur vi gjort det i släkten, det här receptet är väldigt snarlikt det jag kör på:
[länk]

Fast jag steker den strimlade kålen istället för att förvälla, sen slänger jag i lite vatten i pannan för att ta tillvara smakerna från stekandet, spadet från det använder jag till färsblandningen. Lite sirap ovanpå innan den går in i ugnen brukar jag också lägga.
Jajemän
Jag bryner vitkålen och tillsätter sirap och salt.. detta drar ur vatten ur kålen och ger den en söt smak..sedan blandar jag fläskfärs med kryddpeppar och salt, svartpeppar, vitpeppar..
Och tillsätter sedan kokt grötris.. Eller färdig risgrynsgröt..
varvar kålen och köttfärsen i en ugnsform.
gräddar i ugnen i ca 35-40 min.

Ska ta och testa din kållåda framöver. (y)
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
M
nino nino skrev:
Inte direkt nån snygg mat men gott var det.
Högrevsburgare från Icas frysdisk, majo med parmesan och jalapeno och cheddar, en skiva cheddar, 3 skivor stekfläsk
[bild]

Salladsbladen funkade faktiskt helt ok, blev lite krisp istället för blöta sladdriga bröd.

Kört keto sen nån dag innan nyår, går riktigt bra och vågen visar redan -6kg, förvisso efter en dygnsfasta. Största orsaken till viktminskningen är väl kanske att man skippat ölen i 3v :D

Ska köra på i 3-4v till har jag tänkt, förhoppningen är väl -20 men 10 är bra det med
Man ska väl vara försiktig med att slänga sina åsikter på andra, men rent statistiskt så fungerar ”bantningskurer” ganska dåligt på lång sikt. Även om bantningskur i dagligt tal nu mera har en negativ klang, så betyder det egentligen bara en kortvarig viktminskningsprocess, menar inget illa med ordet alltså :)

Däremot är något som verkar fungera över tid att man 1. Har ett proteinintag om 1-1,5g per kg 2. Har koll på kaloriintaget, gärna med hjälp av en app och en våg första veckan för att skapa sig rätt bild.

Känsligt område att tipsa om kanske, men hoppas du uppnår dina mål! :)
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Man ska väl vara försiktig med att slänga sina åsikter på andra, men rent statistiskt så fungerar ”bantningskurer” ganska dåligt på lång sikt. Även om bantningskur i dagligt tal nu mera har en negativ klang, så betyder det egentligen bara en kortvarig viktminskningsprocess, menar inget illa med ordet alltså :)

Däremot är något som verkar fungera över tid att man 1. Har ett proteinintag om 1-1,5g per kg 2. Har koll på kaloriintaget, gärna med hjälp av en app och en våg första veckan för att skapa sig rätt bild.

Känsligt område att tipsa om kanske, men hoppas du uppnår dina mål! :)
Tar tacksamt emot :)
Provar äta 80g protein 160g fett och håller mig på 10-15g kolhydrater, det är runt 2300kcal

Keto/lchf/gi är ju inte en direkt bantningskur även om många bla jag använder det så.
Men man svälter sig ju inte så många andra kurer där man ska äta 40 bananer och 10 grapefrukter på 2v :D
Förhoppningen är väl att man kan fortsätta skippa mycket av kolhydraterna i framtiden, men det är ju lätt att halka dit...

Det är 3-4% som klara hålla vikten efter en bantningskur så man har ju oddsen emot sig
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
nino nino skrev:
Tar tacksamt emot :)
Provar äta 80g protein 160g fett och håller mig på 10-15g kolhydrater, det är runt 2300kcal

Keto/lchf/gi är ju inte en direkt bantningskur även om många bla jag använder det så.
Men man svälter sig ju inte så många andra kurer där man ska äta 40 bananer och 10 grapefrukter på 2v :D
Förhoppningen är väl att man kan fortsätta skippa mycket av kolhydraterna i framtiden, men det är ju lätt att halka dit...

Det är 3-4% som klara hålla vikten efter en bantningskur så man har ju oddsen emot sig
Koncentrera dig på utgående kalorier också. Hur många mil springer du i veckan?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Koncentrera dig på utgående kalorier också. Hur många mil springer du i veckan?
Har nog aldrig sprungit en mil, inte ens sammanlagt :D
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
GladanS och 5 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har nog aldrig sprungit en mil, inte ens sammanlagt :D
:) Där har du nog ditt problem ;) faktum är att rekomendationen är 30 minuter löpning eller snabb promenad (pulsen måste upp) per dag.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
:) Där har du nog ditt problem ;) faktum är att rekomendationen är 30 minuter löpning eller snabb promenad (pulsen måste upp) per dag.
Jodå det är jag fullt medveten om och tanken är väl att även få in lite rörelse. Blir iaf runt 10.000 steg/dag
Men ändring av kost är snabbaste sättet för viktnedgång om man ser endast till det, sen har man ju många andra bra effekter av motion. Men det är svårt att motivera sig när man går upp 0430 och är helt dötrött efter jobbet vid 15...

Imorgon blir det köttfärslimpa med bacon fetaost grädde och kanske nåt mer gott
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jodå det är jag fullt medveten om och tanken är väl att även få in lite rörelse. Blir iaf runt 10.000 steg/dag
Men ändring av kost är snabbaste sättet för viktnedgång om man ser endast till det, sen har man ju många andra bra effekter av motion. Men det är svårt att motivera sig när man går upp 0430 och är helt dötrött efter jobbet vid 15...

Imorgon blir det köttfärslimpa med bacon fetaost grädde och kanske nåt mer gott
Spring på lunchen det gör många.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.