Byggahus.se
Jag trodde lösningen var ännu fler regler. Men det kanske blir forskarnas slutsats...
 
Det är nog redan bestämt innan start att lösningen är fler regler. Frågan är nog bara vilka ;)
 
S
M Marsman80 skrev:
Det är nog redan bestämt innan start att lösningen är fler regler. Frågan är nog bara vilka ;)
Japp regler som är anpassade för nybyggen men ändå är "tvingade" vid renovering
 
Jag gillar att det nästan låter som att det var en överraskning att det är just systemen som är gjorde för att transportera vatten eller hålla vatten inom sig som vid fel leder till vattenskador, vem hade kunnat ana detta!?

"Den ekonomiska potentialen för att vidta förebyggande åtgärder är enorm"
hmm jag skulle säga att tätskikt redan är en förebyggande åtgärd, det samma kan väl sägas om dränering.
 
Om det nu är frysskador man ska börja med att titta på kanske svaret är att inte dra vatten dolt i ytterväggar.

Rent generellt är nog dold rördragning en stor källa till vattenskador då man inte upptäcker läckor i tid.
Sen kan säkert tätskikt på köksgolv och krav på golvbrunn i kök också få ner antalet skador rejält.
 
  • Gilla
vvsavlopp och 3 till
  • Laddar…
Jag antar att elektromagnetiska ventiler på rören för tömning och luftinsläpp skulle kunna rädda strömlösa stugor. Dvs går strömmen så öppnas ventilerna och rören tömmer sig själva innan det blivit så kallt att de fryser.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Magnus E K
Vad gäller dolda läckage från tappvattenledningar borde väl en enkel grej vara "smarta" vattenmätare som kan larma vid avvikelser. Större delen av tiden ska ju vattenförbrukningen i en bostad ligga på exakt noll. Och mätarna byts ju redan vart tionde (?) år så det skulle gå ganska snabbt att genomföra i stor skala.
 
  • Gilla
vvsavlopp och 1 till
  • Laddar…
tommib
Du menar som en vattenfelsbrytare? Ska du sabba marknaden för den produkten med statliga (ok, kommunala) subventioner? ;)
 
Magnus E K
tommib tommib skrev:
Du menar som en vattenfelsbrytare? Ska du sabba marknaden för den produkten med statliga (ok, kommunala) subventioner? ;)
Bryta automatiskt är väl inte nödvändigt om det handlar om små läckage som annars skulle pågått länge? Inte lika irriterande med falsklarm heller om det plingar till i mobilen när en kran står och droppar jämfört med att vattnet stängs av. Och eftersom mätarna ändå byts borde det inte bli någon stor merkostnad tänker jag.
 
Göra saker rätt isf fort o billigt borde väl vara bästa åtgärden.
Vi vet tex sen länge att hårdlödda kopparrör håller hur länge som helst, eller för den delen gängade järnrör.
Men hur länge håller plaströren med snabbkopplingar ?? Det har ingen svaren på än.
Bara tiden kan visa den saken.
 
  • Gilla
vvsavlopp
  • Laddar…
tommib
Magnus E K Magnus E K skrev:
Bryta automatiskt är väl inte nödvändigt om det handlar om små läckage som annars skulle pågått länge? Inte lika irriterande med falsklarm heller om det plingar till i mobilen när en kran står och droppar jämfört med att vattnet stängs av. Och eftersom mätarna ändå byts borde det inte bli någon stor merkostnad tänker jag.
Jag menade halvt på skoj, ungefär som att man inte tillåter samhall att konkurrera ut andra företag (teoretiskt). Om kommunen sätter in denna funktion "gratis" (betalat av abonnenterna förstås) i folks vattenmätare så blir det färre vattenfelsbrytare sålt i övrigt varvid LK, Vatette, Grohe osv kan klaga på otillbörlig konkurrens med skattemedel.

Men ja, vattenfelsbrytare är en bra idé och uppkopplade vattenmätare vore inte så förbaskans långsökt heller. Å andra sidan är det inte så jobbigt att gå och läsa av den ibland och knappa in siffrorna till kommun. Jag skulle t.ex. vara ganska osugen på att släppa in en kommunal vattenmätare på mitt WiFi.

Att vattnet stängs av ser jag som en bra grej. Det går att överrida men det blir en väldigt distinkt påminnelse om att något är tokigt och måste fixas.

I själva sakfrågan, hur vattenskadorna uppstår, så tror jag på slarv vid montage samt undermåliga apparater (blandare, diskmaskiner, tvättmaskiner, fast anslutna ismaskiner, kaffemaskiner osv). Själva rören, oavsett om det är plast eller metall, håller nog så länge de inte fryser. Om rören fryser så har man uppenbarligen också haft ett annat problem.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
.....Vi vet tex sen länge att hårdlödda kopparrör håller hur länge som helst, eller för den delen gängade järnrör.
Men hur länge håller plaströren med snabbkopplingar ?? Det har ingen svaren på än....
Ja, kopparrör har bra hållbarhet, men dom är inte odödliga. Riktigt surt vatten från en brunn kan gå hårt åt dom.
Håller annars med om det här problemet med fort och billigt.
Själv undrar jag hur länge gummipackningen i pressade kopparskarvar kommer att hålla.
 
tommib tommib skrev:
Jag menade halvt på skoj, ungefär som att man inte tillåter samhall att konkurrera ut andra företag (teoretiskt). Om kommunen sätter in denna funktion "gratis" (betalat av abonnenterna förstås) i folks vattenmätare så blir det färre vattenfelsbrytare sålt i övrigt varvid LK, Vatette, Grohe osv kan klaga på otillbörlig konkurrens med skattemedel.

Men ja, vattenfelsbrytare är en bra idé och uppkopplade vattenmätare vore inte så förbaskans långsökt heller. Å andra sidan är det inte så jobbigt att gå och läsa av den ibland och knappa in siffrorna till kommun. Jag skulle t.ex. vara ganska osugen på att släppa in en kommunal vattenmätare på mitt WiFi.

Att vattnet stängs av ser jag som en bra grej. Det går att överrida men det blir en väldigt distinkt påminnelse om att något är tokigt och måste fixas.

I själva sakfrågan, hur vattenskadorna uppstår, så tror jag på slarv vid montage samt undermåliga apparater (blandare, diskmaskiner, tvättmaskiner, fast anslutna ismaskiner, kaffemaskiner osv). Själva rören, oavsett om det är plast eller metall, håller nog så länge de inte fryser. Om rören fryser så har man uppenbarligen också haft ett annat problem.
Men är inte just fjärravlästa vattenmätare på intåg?
De pratar förvisso inte wifi, utan drivs av batteri och pratar direkt till kommunen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag menade halvt på skoj, ungefär som att man inte tillåter samhall att konkurrera ut andra företag (teoretiskt). Om kommunen sätter in denna funktion "gratis" (betalat av abonnenterna förstås) i folks vattenmätare så blir det färre vattenfelsbrytare sålt i övrigt varvid LK, Vatette, Grohe osv kan klaga på otillbörlig konkurrens med skattemedel.

Men ja, vattenfelsbrytare är en bra idé och uppkopplade vattenmätare vore inte så förbaskans långsökt heller. Å andra sidan är det inte så jobbigt att gå och läsa av den ibland och knappa in siffrorna till kommun. Jag skulle t.ex. vara ganska osugen på att släppa in en kommunal vattenmätare på mitt WiFi.

Att vattnet stängs av ser jag som en bra grej. Det går att överrida men det blir en väldigt distinkt påminnelse om att något är tokigt och måste fixas.

I själva sakfrågan, hur vattenskadorna uppstår, så tror jag på slarv vid montage samt undermåliga apparater (blandare, diskmaskiner, tvättmaskiner, fast anslutna ismaskiner, kaffemaskiner osv). Själva rören, oavsett om det är plast eller metall, håller nog så länge de inte fryser. Om rören fryser så har man uppenbarligen också haft ett annat problem.
Moderna fjärravlästa mätare körs på LoraWAN eller NB-IoT och kan ofta förutom ackumulerad
förbrukning även mäta momentan förbrukning, tryck och temperatur. Denna data kan tillgängliggöras till fastighetsägaren och är av stort värde för effektivare drift av VA-nätet.

Finns även äldre tekniker som kör på annan radioteknik med drive-by avläsning eller radiokoncentratorer.

VA-syd har ca 70.000 Lora-mätare mätare om jag inte är felinformerad. Göteborg och Stockholm har liknande planer inom de närmsta åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.