Byggahus.se
Tänkte gå mot strömmen och koppla in två stycken ackumulatortankar till min kombi panna VEDA ckb30.
Problemet är att det finns ingen hetvatten slinga i pannan.

Kan jag då koppla returen från tankarna/laddomaten på returen för radiator slingan på pannan?
Och hetvatten där idag expansionskärl sitter?
Och flytta de till något lämpligt ställe.
Som jag förstått ska inte ett slutet tryckkärl utsättas för höga temperaturer. Kan jag då istället koppla tryckkärlet på retursidan?
 
  • Teknisk ritning som visar mått och anslutningar för en kombi panna, inklusive förklarande tabell med komponentförkortningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en kombi panna med synliga röranslutningar och ett namnskylt, eventuell anslutning för ackumulatortankar diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Rita hur du tänker koppla.
Schematisk ritning av ett ackumulatorsystem för uppvärmning med markerade komponenter och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Något liknande detta borde du koppla.

Ska du elda med ved eller pellets? Hur ska du göra varmvatten?
 
B BSOD skrev:
Rita hur du tänker koppla.
[bild]
Något liknande detta borde du koppla.

Ska du elda med ved eller pellets? Hur ska du göra varmvatten?
Tänkte använda både ved och pellets. Men med avstängda tankarna när pellets används.
Tankarna jag har finns det ingen VVB i. så den i kombipannan kommer att användas.
Styrsystemet är en laddomat mr 40.
 
Koppla på returen och expansionsuttaget. Expansionskärlet sätter du med fördel på returen , gummiblåsan håller längre med kallare vatten. Montera en kulventil mellan returen och kärlet ,så du lätt kan byta eller kolla förtryck. Ventilen bör vara med löst handtag så ingen stänger den av misstag. Du bör sätta en säkerhetsventil på röret från expansionsuttaget vid pannan.
 
dof dof skrev:
Koppla på returen och expansionsuttaget. Expansionskärlet sätter du med fördel på returen , gummiblåsan håller längre med kallare vatten. Montera en kulventil mellan returen och kärlet ,så du lätt kan byta eller kolla förtryck. Ventilen bör vara med löst handtag så ingen stänger den av misstag. Du bör sätta en säkerhetsventil på röret från expansionsuttaget vid pannan.
dof dof skrev:
Koppla på returen och expansionsuttaget. Expansionskärlet sätter du med fördel på returen , gummiblåsan håller längre med kallare vatten. Montera en kulventil mellan returen och kärlet ,så du lätt kan byta eller kolla förtryck. Ventilen bör vara med löst handtag så ingen stänger den av misstag. Du bör sätta en säkerhetsventil på röret från expansionsuttaget vid pannan.

Du tror inte att returflödet kommer ha någon påverkan på radiatorslingan när den delar uttag i pannan? När laddomatens flöde blir åt båda hållen?
Säkerhetsventil kommer de sitta på tryckkärl. Sitter även på VVB I kombipannan.
Men en kulventil han va bra som du nämner!
 
M Mats89 skrev:
Du tror inte att returflödet kommer ha någon påverkan på radiatorslingan när den delar uttag i pannan? När laddomatens flöde blir åt båda hållen?
Säkerhetsventil kommer de sitta på tryckkärl. Sitter även på VVB I kombipannan.
Men en kulventil han va bra som du nämner!
Nä det tror jag inte. Sätter du expansionskärlet på kalla sidan (returen) måste säkerhetsventilen sitta på expansionsledningen. Detta för att ventilera ut ångan om det skulle gå i kok.
 
dof dof skrev:
Nä det tror jag inte. Sätter du expansionskärlet på kalla sidan (returen) måste säkerhetsventilen sitta på expansionsledningen. Detta för att ventilera ut ångan om det skulle gå i kok.
Okej, de låter logiskt!
Du råkar inte veta vilken säkerhetsventil som jag bör att använda?
Märke/modell?
 
Nä det bestäms ju av vilka förutsättningar du har för inkopplingen. 1,5bar öppningstryck ska det vara i de flesta fall. Köp en av bra kvalité, för du vill inte att den börjar droppa efter ett tag.
 
dof dof skrev:
Nä det bestäms ju av vilka förutsättningar du har för inkopplingen. 1,5bar öppningstryck ska det vara i de flesta fall. Köp en av bra kvalité, för du vill inte att den börjar droppa efter ett tag.
De är sant! borde fungera med samma modell som sitter på tappvatten (har kommunalt vatten)
Tack för input iaf
 
Nä tappvatten brukar ha 9bars öppningstryck. Du ska ha 1.5bar.
 
dof dof skrev:
Nä tappvatten brukar ha 9bars öppningstryck. Du ska ha 1.5bar.
Ja, tänkte mest på modellen av säkerhetsventil.
 
Aha ja då har du rätt. Ta gärna en med så grova anslutningar som möjligt.
 
dof dof skrev:
Aha ja då har du rätt. Ta gärna en med så grova anslutningar som möjligt.
Okej!? På grund av flödet eller?
Kommer att sitta på 22 eller 28 rör. Beroende på om jag sätter den på röret till tankarna eller radiatorerna.
 
Du måste sätta den på expansionsledningen, det är där du kommer att få en ångblåsa vid överhettning.
 
dof dof skrev:
Du måste sätta den på expansionsledningen, det är där du kommer att få en ångblåsa vid överhettning.
Okej, 28 rör kommer den att sitta på då!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.