Byggahus.se
Fick hämta min skrikande och blödande 2 åring från dagis igår där han klämt sin tumme i denna tunga ytterdörr. Spenderat halva natten på akuten, han fick dra bort tumnageln och sys. Lär bli några veckor med bandage.

Inspekterade sagda dörr när jag lämnade storgrabben idag. Dagiset är helt nybyggt. Är detta är en säker dörr för 1 till 5 åringar?
 
  • Arg
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
StefanCalmar och 15 till
  • Laddar…
A
I Isolator skrev:
Fick hämta min skrikande och blödande 2 åring från dagis igår där han klämt sin tumme i denna tunga ytterdörr. Spenderat halva natten på akuten, han fick dra bort tumnageln och sys. Lär bli några veckor med bandage.

Inspekterade sagda dörr när jag lämnade storgrabben idag. Dagiset är helt nybyggt. Är detta är en säker dörr för 1 till 5 åringar?
Smart att du filmade, innan de hinner sätta dit en dämpare.

Har haft barnpå dagis och detta verkar inte vettigt.
Polisanmäl omgående. Inte till dagiset, för de har inte det ansvaret för en dörr.
Anmäl även till kommunen.
Anmäl även till försäkringsbolag. Både till ditt och till kommunens. Mkt att göra!

De flesta svenskar orkar inte göra detta. Om du gör kan få skadestånd och ersättning för utlägg. + att de på riktigt fixar dörren.
 
  • Gilla
ErkPes och 17 till
  • Laddar…
Högst olämpligt med så hög kraft inställd på dörrstängaren. Detta justerar man alltså på 1 minut.
 
  • Gilla
RickardAvara och 9 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Smart att du filmade, innan de hinner sätta dit en dämpare.

Har haft barnpå dagis och detta verkar inte vettigt.
Polisanmäl omgående. Inte till dagiset, för de har inte det ansvaret för en dörr.
Anmäl även till kommunen.
Anmäl även till försäkringsbolag. Både till ditt och till kommunens. Mkt att göra!

De flesta svenskar orkar inte göra detta. Om du gör kan få skadestånd och ersättning för utlägg. + att de på riktigt fixar dörren.
Ja det var lite därför jag känner det var viktigt att filma just för försäkringsbiten. Men vad är det jag ska polisanmäla? Arbetsplatsolycka?

Är polisanmälan viktig ur försäkringshänseende?
 
F falkn skrev:
Högst olämpligt med så hög kraft inställd på dörrstängaren. Detta justerar man alltså på 1 minut.
Ja det är nästan som en råttfälla. Hela karmen och fönstret bredvid skakar När den drar igen. Är justering något man kan göra själv?
 
  • Gilla
sm6eat
  • Laddar…
Düsseldorff
I Isolator skrev:
Ja det var lite därför jag känner det var viktigt att filma just för försäkringsbiten. Men vad är det jag ska polisanmäla? Arbetsplatsolycka?

Är polisanmälan viktig ur försäkringshänseende?
Nej, du behöver inte göra någon polisanmälan. Om försäkringsbolaget, mot all förmodan, skulle bedöma att ett brott kan vara begånget och kräva en polisanmälan så kan du göra det då.
 
  • Gilla
Grumsgrums och 3 till
  • Laddar…
I Isolator skrev:
Fick hämta min skrikande och blödande 2 åring från dagis igår där han klämt sin tumme i denna tunga ytterdörr. Spenderat halva natten på akuten, han fick dra bort tumnageln och sys. Lär bli några veckor med bandage.

Inspekterade sagda dörr när jag lämnade storgrabben idag. Dagiset är helt nybyggt. Är detta är en säker dörr för 1 till 5 åringar?
Nybyggt skriver du. Då har man högst troligt byggt efter handling och genomfört en besiktning. Jag antar att detta är en ytterdörr?

När verksamheten drar igång skall verksamheten gå skyddsrond precis som på alla andra arbetsplatser.
OM det finns någon förklaring till varför man valt att sätta dörrstängare på en ytterdörr till ett dagis går inte att svara på. Men nu har minst en olycka skett och då kan man verkligen konstatera att det är fel.

På ett dagis sätter man dörrbroms. Inte dörrstängare. Förutom det brukar man klämmsäkra alla innerdörrar och ytterdörrar på gångjärns sidan med gummilister.
Det är ju viktigt att dom små liven får ha kvar sina fingertoppar.
 
  • Gilla
shtob och 21 till
  • Laddar…
Förskolan ska väl göra anmälan om att en olycka skett?
 
  • Gilla
tobbe9012 och 7 till
  • Laddar…
Varför i helafriden ska det polisanmälas?

Anmäl till kommunen. Det är de har olycksfallsförsäkring för barnen. Injusteringen av dörren är också deras ansvar.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 15 till
  • Laddar…
U Utdelning skrev:
Förskolan ska väl göra anmälan om att en olycka skett?
Stämmer. Precis som på vilken arbetsplats som helst.
 
  • Gilla
Inger Birgersson och 6 till
  • Laddar…
A
I Isolator skrev:
Ja det var lite därför jag känner det var viktigt att filma just för försäkringsbiten. Men vad är det jag ska polisanmäla? Arbetsplatsolycka?

Är polisanmälan viktig ur försäkringshänseende?
För att ett brott är nog begånget. Ett brott blir det om det är straffbart. Verkar som att något inte fungerat i besikningen på något sätt eller någon åsidosatt?
Kommunen kommer annars att sopa under mattan ansvaret, garanterat. Brukar funka så i Sverige. Polisanmälning är bra för då utreds det och försäkringsbolageen har något att gå på.

Gör som du vill.
 
  • Gilla
  • Haha
redep och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför i helafriden ska det polisanmälas?

Anmäl till kommunen. Det är de har olycksfallsförsäkring för barnen. Injusteringen av dörren är också deras ansvar.
Varför skulle man inte polisanmäla?

Om något fel/brott har begåtts så får någon eventuellt stå till svars för problemet som nu eventuellt uppdagats. Att resterande bitar med försäkringar och dylikt gentemot kommun kan man driva parallellt.

Ibland önskar man att det vore som i USA där myndigheter de facto kan ställas till svars för sina handlingar i både ansvar och skadeståndsanspråk så att det känns att göra fel.
 
  • Gilla
krakos och 2 till
  • Laddar…
Skadan regleras via försäkringen. Orsaken och felet i anläggningen hanteras via olyckanmälan. Det är inget polisärende.
 
  • Gilla
JohanLun och 14 till
  • Laddar…
Vilket brott tänker du skulle vara begånget? Vållande till kroppsskada? Arbetsmiljöbrott? För egen del (med en tvååring på förskola just nu) så ser jag det som hänt som en beklaglig olycka som förskolan och dess huvudman får ta med sitt försäkringsbolag, men att blanda in rättsväsendet tror jag är en återvändsgränd.
 
  • Gilla
shtob och 21 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
För att ett brott är nog begånget. Ett brott blir det om det är straffbart. Verkar som att något inte fungerat i besikningen på något sätt eller någon åsidosatt?
Kommunen kommer annars att sopa under mattan ansvaret, garanterat. Brukar funka så i Sverige. Polisanmälning är bra för då utreds det och försäkringsbolageen har något att gå på.
Lugn i stormen. Till att börja med måste det redas ut om det är en kommunal verksamhet eller fristående. Sen får man fundera på vilken typ av tillbudsanmälan som ska göras. Normalt sköter verksamheten detta själv.
Man kan alltid kontakta Arbetsmiljöverket för rådgivning.

Att börja koppla in polisen i detta läge är bara patetiskt. Vem ska du förresten polisanmäla?
Ska man polisanmäla sig själv om man slår igen bildörren på någons fingrar också? Eller ifall altandörren blåser igen på ungens fingrar.
Inte riktigt samma sak men ändå!
 
  • Gilla
larssonson och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.