Byggahus.se
A
vet inte jag.... tycker många anser man ska vara tyst och ta sönderkörningar..

Det håller jag inte med om...
Man äger ju fastigheten... Och även om det är lera där så ger inte det någon rätten att köra sönder min mark..

att anse detta är mest bara för att provocera, lägg av med det.
hjälper inte TS eller forumet framåt alls..
Vill folk göra ett konto för att finna vänner eller stöd, hjälp, mm så ska väl inte vi sitta och kasta dumheter över detta..

klart som fan TS ska ha någon krona av Bing.
Bing ska ha en klapp för att de tar på sig skulden, för det finns det många som skiter i..

Så satsa på 1000-2000kr och köp lite frö.
Lite sand, och gödning.. kratta om du inte har.
Resten lägger du på familjen och har det så bra så länge(y)
 
  • Gilla
Donn och 25 till
  • Laddar…
harry73
För de som vill använda någons uppfart eller gräsmatta att vända, är mitt tips att alltid backa på infarten eller gräsmattan. Framförallt om man har framhjulsdrift.
Då behåller man den tunga delen av bilen på vägen, man har grepp på drivaxeln och man gnider inte sönder ytan genom att styra.
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
A
själv är jag en sådan person att jag backar ur igen samma väg jag körde in om jag åkt fel..
Jag vänder inte inne på okänd mark, eller gräsmatta... speciellt inte om jag ser att det finns lera eller nyss regnat...

Jag får ju mina leveranser med DHL, de lokala chaufförerna klarar då av att köra i alla väder utan att förstöra mark eller gräsmattan...
 
  • Gilla
helder och 6 till
  • Laddar…
harry73
Jag fick i uppdrag av kommunen köra på kommunala gc-vägar, där man pga pollare ofta fick backa ut igen.
Men finns det lekande barn i närheten som såklart vill kolla vad jag gör, vänder jag om det bara är möjligt.
Mycket säkrare att köra framåt än att backa.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
S
J JF. skrev:
Hej,

Bring skulle leverera en försändelse till min granne och istället för att åka till en vändplats har de kört upp på min gräsmatta. Vilket resulterade i djupa hål i gräsmattan. Vad är en rimlig ersättning för en sådan skada?
En lat budbilsförare. Kräv åtminstone 5000 spänn, det kan dom gott betala för slarviga chaufförer.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Helt otroligt vad mycket lättirriterade människor det finns på ett och samma ställe.
De som tycker att det är fel att ställa ersättningsanspråk behöver inte kommentera det. Det var inte det jag efterfrågade i den här tråden.
Jag undrade vad som var en skälig ersättning, kan man inte svara på den frågan behöver man inte kasta ur sig en massa svammel om hur man själv hade handlat.

Nu är skadan reglerad och jag är nöjd.
 
  • Gilla
Donn och 29 till
  • Laddar…
harry73
J JF. skrev:
Nu är skadan reglerad och jag är nöjd.
Hur mycket blev det?
 
Men det är enkelt. Låt de fixa. Annars en påse gräs och gödsel, räkna timmarna.
Kräv sen att chauffören får en kurs i beteende på väg.
Vi fick lära oss att behöver vi vända så använder man aldrig någons uppfart eller tomt om det inte är hos kunden.
 
  • Gilla
helder och 4 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Synd att bring redan gett med sig för det där hade du inte kommit någon vart med om du försökt kräva skadestånd.
Det är väl precis det TS gjort om jag fattar rätt, alltså fått/kommer att få ersättning för skadan av den skadevållande? Skadestånd är väl precis detta, det vill säga en ekonomisk kompensation för en inträffad skada i ett reparativt syfte? Eller?
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det rimliga är nog ingen ersättning alls och att du istället på 10 min jämnar till lite med en kratta och kanske sår i några frön.

Men fundera på varför de trodde det var OK att köra upp där. Dags för ett staket, häck, pollare, stenbumlingar eller liknande på platsen så att det blir tydligare att detta inte är platsen att vända på.
Varför ska puckade chaufförer få köra som passar dom och stå där det behagar? De får väl köra en kilometer extra el mil el tio, dra den där jävla palldragaren några meter extra, jag är så trött på stollarna som skiter i både gångare o övriga trafikanter. Och nej det är inte alla långt ifrån men tillräckligt många.
 
  • Gilla
  • Haha
Donn och 13 till
  • Laddar…
Exakt. Vill man nu använda någons tomt som vändplan får man väl fråga först.

K kortis skrev:
Varför ska puckade chaufförer få köra som passar dom och stå där det behagar? De får väl köra en kilometer extra el mil el tio, dra den där jävla palldragaren några meter extra, jag är så trött på stollarna som skiter i både gångare o övriga trafikanter. Och nej det är inte alla långt ifrån men tillräckligt många.
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K kortis skrev:
Varför ska puckade chaufförer få köra som passar dom och stå där det behagar? De får väl köra en kilometer extra el mil el tio, dra den där jävla palldragaren några meter extra, jag är så trött på stollarna som skiter i både gångare o övriga trafikanter. Och nej det är inte alla långt ifrån men tillräckligt många.
Det är det ingen som argumenterar för, allra minst jag.

Jag bor själv i slutet av en kort smal vägstump och min erfarenhet är att en påtaglig del av bilförare har en ovilja (svårighet?) att backa och gärna ger sig ut i terräng och in på tomter. Det är så verkligheten ser ut.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är det ingen som argumenterar för, allra minst jag.

Jag bor själv i slutet av en kort smal vägstump och min erfarenhet är att en påtaglig del av bilförare har en ovilja (svårighet?) att backa och gärna ger sig ut i terräng och in på tomter. Det är så verkligheten ser ut.
Du vet hur det är..
Det som inte kan göras i eller från maskin,.. det blir ogjort... :crysmile:
 
J JF. skrev:
Hej,

Bring skulle leverera en försändelse till min granne och istället för att åka till en vändplats har de kört upp på min gräsmatta. Vilket resulterade i djupa hål i gräsmattan. Vad är en rimlig ersättning för en sådan skada?
Många fåniga kommentarer här - som vanligt, tyvärr - för den som orsakar skada, ska naturligtvis gottgöra det. Jag hade valt ett belopp som svider; åtminstone hos den som ska godkänna utbetalningen. I bästa fall innebär det att företagets chaufförer i fortsättningen kör som det anstår en yrkesman.

Jag föreslår att du ger Bring två alternativ: Antingen ordnar Bring med återställandet av din gräsmatta eller så betalar de dig 3.000. Om de tror att en yrkesman tar mindre än 3.000 för jobbet så kan de anlita en sådan. Mycket enkelt. Du ska naturligtvis inte drabbas av jobb, tidsspillan eller utgifter pga av deras slarv eller inkompetens. Så enkelt är det.

Bring är ett stort företag med många tusen anställda och en omsättning på många miljarder.
 
  • Gilla
Donn och 7 till
  • Laddar…
Begär vad du anser är skäligt. Skit i vad andra i det här forumet har för kriterier för vad som är en ”fin gräsmatta”.
Om Bring inte accepterar ditt krav så upplys dem om terrängkörningslagen. Den är hyfsat tydlig med var man får lov att köra.
 
  • Gilla
helder och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.