Byggahus.se
Fairlane
De flesta köpare och säljare gör en sådan här affär ytterst få gånger i livet, medan mäklaren gör det väldigt ofta. Jag tycker mäklare borde ta ett större ansvar i frågan. Istället för att se besiktningsklausuler som ett problem så borde man jobba för att reda ut det hela med säljaren innan man går ut med objektet och tydligt markera i objektet att säljaren motsätter sig en köparbesiktning om så är fallet.
Det är bara att förklara för säljaren att köparen har en undersökningsplikt och kan vilja ha en egen besiktning.

Jag misstänker dock ifrån att säljare och mäklare vill ha bud från så många som möjligt så man säger inget förrän när den med högst bud begär en besiktningsklausul. Sen klagar man på att budgivare inte varit tydliga med att de vill besiktiga själva att man själv inte varit tydlig med att man inte vill det låtsas man inte om.
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker mäklare borde ta ett större ansvar i frågan.
Håller med, men i realiteten är det ju mäklarna som ligger bakom idén med säljarbesiktning och trycker på för att det skall bli praxis. De tjänar pengar på besiktningen och på en snabbare exit ur affären, det är lätt att sälja in till säljarna med argumentet att de slipper prutning efter budgivning, och det är i viss mån även användbart i marknadsföringen till spekulanter som inte förstår bättre - "besiktigat och klart".

Samtidigt är det ju synnerligen fult eftersom mäklarna går ut med dubbla budskap till köparna. I det finstilta trycker man på hur otroligt viktigt det är att man fullföljer sin undersökningsplikt, muntligen låter det - "Vadå besiktning? Det är ju redan besiktigat!".
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi har lagt bud 25000kr under utgångspriset. Mäklaren frågade särskilt om vi hade krav på klausul och jag sa nej inte vid det här priset.
Han har ju antytt att säljaren isf tar ett lägre bud.
Besiktningsmannen sa att om alla syllar, även innerväggssyllar, ska bytas så tyckte han att kostnaden för syllbyte skulle gå upp från 140 000 till 170 000kr. Fan tro`t
 
Hur gick det? Jo vi budade 1775000kr utan förbehåll..efter visning. En timme senare ringde mäklaren och berättade att en ny budgivare lagt 1800000kr och säljaren sa att de tar det budet, dvs. Vi fick inte ens chansen att höja.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K Kajsasudde skrev:
Hur gick det? Jo vi budade 1775000kr utan förbehåll..efter visning. En timme senare ringde mäklaren och berättade att en ny budgivare lagt 1800000kr och säljaren sa att de tar det budet, dvs. Vi fick inte ens chansen att höja.
Det var nog det bästa som kunde hända, eller låter det som att säljaren hade rent mjöl?
 
Chans o chans du kunde lagt ett högre bud när du pratade med mäklaren , innan kontrakt är påskrivet kan man alltid lägga bud och mäklaren är skyldig framföra det , men sen kan de ju va så att säljarna bestämt sig såklart eller det är något i de andra budet utöver pengar , min tjej valde ett lägre bud när hon sålde lägenheten för hon gillade de spekulanterna bättre tex , och lite magkänsla att de som la lite över inte var helt hundra (visade sig sen de ringt o skält ordentligt på mäklaren för de inte fick köpa trots högsta bud så den magkänslan var rätt )

Men håller med något lurigt var de med objektet efter följt tråden
 
Nissens
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Ja, Nissens. Det är inte olagligt. Det är det inte. Sådan här trådar tenderar att bli väldigt långa pga många förståsigpåare som tycker att de har en poäng i allt. Inte sällan har de begränsad erfarenhet i ämnet och saknar erfarenhet av konsekvenser kring vad deras förslag till handlande innebär. Jag släpper detta här så önskar jag dig mången fin budgivning med överraskningsklausuler som ess i rockärmen vid vunna budgivningar.
Jadu, den härskartekniken kanske fungerar på andra, men inte på mig.

Jag har både köpt och sålt ett flertal fastigheter genom åren, både fastigheter med hus och skogsfastigheter, en jordbruksfastighet samt några bostadsrätter och det har gått mycket bra.

Jag har inte nämnt något om lagligt eller olaglgt.

Lycka till med din strategi. :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
heisiandiishe
Nissens Nissens skrev:
Jadu, den härskartekniken kanske fungerar på andra, men inte på mig.

Jag har både köpt och sålt ett flertal fastigheter genom åren, både fastigheter med hus och skogsfastigheter samt några bostadsrätter och det har gått mycket bra.

Jag har inte nämnt något om lagligt eller olaglgt.

Lycka till med din strategi. :)
Gå och lägg dig! Börjar bli sent nu.. givetvis handlar det om var i Sverige man befinner sig och om marknaden är het eller ej. Jag pratar om budande i områden med relativt kraftiga prisökningar. Folk budar på flera objekt samtidigt och tror att de ska överlista varandra med prutning efter vunnen budgivning. Sedan börjar cirkusen. Mäklaren har full koll, skarvar på informationen och gröna budgivare matar på med höjda bud. Jag pratar inte om skogsfastigheter mm vad du nu har gått och köpt på dig genom åren. Men alla är fria att leka Rockefeller och spela ut prutningsess efter att landat på toppen av budgivningsberget. Mäklare och säljaren tackar för inkomma bud men går till budet under och gör affär. Fortfarande har det varit en finfin dans budgivarna bjudit upp till och säljaren lämnar glad och nöjd
 
Nissens
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Gå och lägg dig! Börjar bli sent nu.. givetvis handlar det om var i Sverige man befinner sig och om marknaden är het eller ej. Jag pratar om budande i områden med relativt kraftiga prisökningar. Folk budar på flera objekt samtidigt och tror att de ska överlista varandra med prutning efter vunnen budgivning. Sedan börjar cirkusen. Mäklaren har full koll, skarvar på informationen och gröna budgivare matar på med höjda bud. Jag pratar inte om skogsfastigheter mm vad du nu har gått och köpt på dig genom åren. Men alla är fria att leka Rockefeller och spela ut prutningsess efter att landat på toppen av budgivningsberget. Mäklare och säljaren tackar för inkomma bud men går till budet under och gör affär. Fortfarande har det varit en finfin dans budgivarna bjudit upp till och säljaren lämnar glad och nöjd
Flera av objekten har varit i Göteborgsområdet, det är ju ändå den andra hetaste bostadsmarknaden i Sverige.
En av de tuffare var faktiskt en skogsfastighet typ 45 minuter från Göteborg. Många verkar vilja investera i skog och ha jakt o egna fiskesjöar. :)
 
Fairlane
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Gå och lägg dig! Börjar bli sent nu.. givetvis handlar det om var i Sverige man befinner sig och om marknaden är het eller ej. Jag pratar om budande i områden med relativt kraftiga prisökningar. Folk budar på flera objekt samtidigt och tror att de ska överlista varandra med prutning efter vunnen budgivning. Sedan börjar cirkusen. Mäklaren har full koll, skarvar på informationen och gröna budgivare matar på med höjda bud. Jag pratar inte om skogsfastigheter mm vad du nu har gått och köpt på dig genom åren. Men alla är fria att leka Rockefeller och spela ut prutningsess efter att landat på toppen av budgivningsberget. Mäklare och säljaren tackar för inkomma bud men går till budet under och gör affär. Fortfarande har det varit en finfin dans budgivarna bjudit upp till och säljaren lämnar glad och nöjd
Jag har köpt och sålt i Stockholm, duger det som het marknad?
Det är vanligt att man lägger bud på flera objekt samtidigt, det är riktigt. Jag tror att orsaken är att man ser flera intressanta objekt och hoppas få köpa ett av dem, snarare än att man gör det för att kunna pruta sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.