Byggahus.se
Vi håller på att renovera sommarstugan som är byggd 1949. När vi tog bort gamla tretexskivor och gipsskivor från väggen bakom öppna spisen så visade sig att brädorna är missfärgade. Det är det enda stället i hela stugan där det ser ut så. Tretexskivorna som låg närmast brädorna var inte mögliga men tapeterna som var under gipsskivorna var det. De missfärgade brädorna känns helt torra.

Kan det vara mögel eller bara missfärgning efter en gammal vattenskada? Behöver vi byta ut brädorna?

Trävägg med möjliga vattenskador och missfärgningar bakom öppen spis i en gammal sommarstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Missfärgade träbrädor bakom en öppen spis i en äldre stuga, möjlig vattenskada syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Helena
 
Claes Sörmland
Misstänkt att påväxten är just där det finns en skorstensgenomföring och att påväxtområdet är bredare närmare taket än längre ned på väggen. Kan vatten ta sig in via skorstenens takgenomföring under vissa förhållanden? Vind, snö på taket, extremt mycket regn o s v?

Om virket är friskt så skulle jag spreja påväxten med Klorin så dör allt mögel och alla organiska komponenter kloreras. Det är samma kemi i Klorin som i mögelsaneringsprodukter. Men A och O här är att hitta läckan och åtgärda. Om en sån finns.
 
Tack för svaret. Ska jag späda ut klorinet eller använda koncentrerat?
 
AXS
Kan det inte vara kondens? Verkar följa var kaminen gör det varmt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
A
Jag måste argumentera mot klorin på trä.

https://www.lfs-web.se/klorin-mogel.htm

Klorin är jättebra på att bleka bort mögel men det är inte säkert att möglet verkligen dör om det trängt ner på djupet i brädorna.

Så det finns bättre medel för att vara säker på att möglet verkligen dör.
 
Claes Sörmland
mathiash77 skrev:
Jag måste argumentera mot klorin på trä.

[länk]

Klorin är jättebra på att bleka bort mögel men det är inte säkert att möglet verkligen dör om det trängt ner på djupet i brädorna.

Så det finns bättre medel för att vara säker på att möglet verkligen dör.
Jag har svårt för den där sidan som kommer upp ibland. Det är krämare som försöker sälja sina produkter genom att överdriva miljöbelastningen av Klorin och påstå att det inte dödar av mögel på trä p g a "rötter". Detta har inte ordentlig vetenskaplig grund.

Deras förslag är att köpa ozonbehandlingsanläggningar av dem. Visst ozon är mycket potent men det är ett litet helsike för TS att applicera en gas på ett så begränsat område. Och det är dyrt. Deras andra förslag är att köpa deras "saneringsvätska" som de säger är silverjonbaserad. Förvisso är silverjoner giftiga men att miljöbelastningen skulle vara lägre där än Klorin vill jag nog se siffror på. Dessutom försvinner aldrig silverjoner, de sitter där i träet och den dag som träet ska slängas så sprids det i naturen. På jobbet samlar vi noga in varenda liten skvätt med silverjoner i av miljöskäl.

Så jag lägger nog trots allt mina fem cent på en flaska Klorin och en sprutflaska.
 
Närbilder?

Kan det vara så att detta är en gammal vattenskada som numera inte läcker in ( lagad nu alltså)? När är taket omgjort? Kan ni se några förbättringar eller lagningar utomhus ovanför den misstänkta läckan? Om det bara är plankorna som är missfärgade så har ju inte de andra skikten (den gamla gipsen) blivit missfärgad.

Kanske säga bort en planka eller två och se hur det ser ut bakom?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har svårt för den där sidan som kommer upp ibland. Det är krämare som försöker sälja sina produkter genom att överdriva miljöbelastningen av Klorin och påstå att det inte dödar av mögel på trä p g a "rötter". Detta har inte ordentlig vetenskaplig grund.

Deras förslag är att köpa ozonbehandlingsanläggningar av dem. Visst ozon är mycket potent men det är ett litet helsike för TS att applicera en gas på ett så begränsat område. Och det är dyrt. Deras andra förslag är att köpa deras "saneringsvätska" som de säger är silverjonbaserad. Förvisso är silverjoner giftiga men att miljöbelastningen skulle vara lägre där än Klorin vill jag nog se siffror på. Dessutom försvinner aldrig silverjoner, de sitter där i träet och den dag som träet ska slängas så sprids det i naturen. På jobbet samlar vi noga in varenda liten skvätt med silverjoner i av miljöskäl.

Så jag lägger nog trots allt mina fem cent på en flaska Klorin och en sprutflaska.
Jag uppfattar dem som tekniskt kompetenta sedan får man givetvis läsa all text med viss mått av skepsis.

Min förslag är:
- försök förstå hur möglet uppstått, många bra idéer redan kring inläckage samt varm eldstad och kondens (på vintern lär eldstaden flytta kondenspunkten utåt) men frågan är var kondenspunkten är annars. Kalla väggar som värms upp kan ju innehålla fukt/vatten som inte kan avdunsta utan bara blir i vätskefas, dvs vatten på ytan.

- Se till så att huset är varmhållet, dvs undvik stora temp svängningar. Spruta eller rolla väggen med klorin för att bleka bort och döda ytlig mögel. Låt torka, med fördel kan man sätta en avfuktare
- Gå över utan med Jape Mögel-fri och låt även det torka
 
AXS
Jag kanske ändrar mig, verkar som det svarta följer diagonal-regeln. Så troligen något som läckt och stoppats av regeln.

Skulle såga bort till första stående regeln och se hur det ser ut bakom. Sen sätta gips eller liknande oorganiskt och på med nytt ytskikt. Bra för brandsäkerheten med.
 
A arowe17 skrev:
Närbilder?

Kan det vara så att detta är en gammal vattenskada som numera inte läcker in ( lagad nu alltså)? När är taket omgjort? Kan ni se några förbättringar eller lagningar utomhus ovanför den misstänkta läckan? Om det bara är plankorna som är missfärgade så har ju inte de andra skikten (den gamla gipsen) blivit missfärgad.

Kanske säga bort en planka eller två och se hur det ser ut bakom?
Det kan mycket väl vara en gammal fuktskada. Taket är omlagt för ca 30 år sedan. Det är plåttak. Stugan är oisollerad och vi har nu mätt fuktkvoten och det är 11%.
 
Ja, om ni också hade årtiondets regn för några dagar sedan så är det ju ett perfekt tillfälle att se om det läcker något nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.