Byggahus.se
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag vet inte, slanganslutningen blir ju smidigare än på den gamla, för den kan verkligen trilskas när slangen ska dit.
Trodde denna hade liknande lösning som storebror men ser snarare ut som de ersatt en del av plast.

Det var något jag störde mig på när jag fräste sist, men kommer inte ihåg vad, tyckte då OF1400 såg ut att ha en bättre lösning för dammsugaranslutningen som hjälpt mig då.
Inte använt min så mycket men tycker anslutningen var riktigt bra, just att den är robust och inte löstagbar i plast :thinking:
 
richardtenggren
nanowire nanowire skrev:
Inte använt min så mycket men tycker anslutningen var riktigt bra, just att den är robust och inte löstagbar i plast :thinking:
Ja den är robust, men har du en festoolsug också? Vet att @Sthlm1891 kontaktade mig för han upplevde ett problem i början med att ansluta slangen.
Anslutningen på min Kapex och TS55or är mycket trevligare, till gränsen på lösa, anslutningen på lilla dominon kunde också varit bättre då den känns lite rapplig.

Vi får hoppas de inte gjort den sämre, alla ingenjörer strävar väl framåt ;)
Tyvärr lär väl varken du eller jag byta ut våra nuvarande till denna, snarare komplettera med en storebror? ;)
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ja den är robust, men har du en festoolsug också? Vet att @Sthlm1891 kontaktade mig för han upplevde ett problem i början med att ansluta slangen.
Anslutningen på min Kapex och TS55or är mycket trevligare, till gränsen på lösa, anslutningen på lilla dominon kunde också varit bättre då den känns lite rapplig.

Vi får hoppas de inte gjort den sämre, alla ingenjörer strävar väl framåt ;)
Tyvärr lär väl varken du eller jag byta ut våra nuvarande till denna, snarare komplettera med en storebror? ;)
Nej, känner inget behov av att varken uppgradera eller skaffa fler fräsar :)
Jag har en Festool-adaper i gummi 27 mm (?) i änden på slangen till DC när jag ansluter till verktyg med liten anslutning (som alla Festool-verktyg jag har). Tycker den passar bra även på OF1010. Kanske är de nyare Festool-slangarna med bajonett-fattning som är svåra att få på?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ja den är robust, men har du en festoolsug också? Vet att @Sthlm1891 kontaktade mig för han upplevde ett problem i början med att ansluta slangen.
Anslutningen på min Kapex och TS55or är mycket trevligare, till gränsen på lösa, anslutningen på lilla dominon kunde också varit bättre då den känns lite rapplig.

Vi får hoppas de inte gjort den sämre, alla ingenjörer strävar väl framåt ;)
Tyvärr lär väl varken du eller jag byta ut våra nuvarande till denna, snarare komplettera med en storebror? ;)
Jag har uppfattningen att slangarna kan var lite styva i början, men har man väl tryckt till dem ett par gånger så är det rätt smidigt sen. Tycker anslutningarna på min domino och ETSEC150, som ser ut som på slangsidan som den nya här, ofta känns svårare än den på of1010. Det krävs mycket kraft för att få dit slangen, men plasten sviktar gärna lite.

Strävar alla ingenjörer framåt? Förmodligen. Får de stå oemotsagda av ekonomerna som ska betala? Förmodligen inte. ;-)
 
richardtenggren
P pyro skrev:
Jag har uppfattningen att slangarna kan var lite styva i början, men har man väl tryckt till dem ett par gånger så är det rätt smidigt sen. Tycker anslutningarna på min domino och ETSEC150, som ser ut som på slangsidan som den nya här, ofta känns svårare än den på of1010. Det krävs mycket kraft för att få dit slangen, men plasten sviktar gärna lite.

Strävar alla ingenjörer framåt? Förmodligen. Får de stå oemotsagda av ekonomerna som ska betala? Förmodligen inte. ;-)
Ja dominon är krånglig den också, men upplever att problemet där är flexet i anslutningen som du är inne på. Slipmaskinen har jag inte.

Jag har en äldre CTL Midi så inte den nya slangen.

Jag vill också tro det, men vet att det finns undantag… Ja, ekonomer och produktägare kan ju vara lite jobbiga för oss ingenjörer ;)

Vi får vänta tills @pleqtiz fått hem sin helt enkelt ;)
 
  • Haha
pleqtiz
  • Laddar…
P
Vad tror panelen om denna nya skena?
 
  • Hand använder en Festool översåg på en ny skena för snabb och exakt träskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
En youtubare som hittat lite nya festoolpatent.
Skenlös sänksåg och kapex som har shaper tech? Kapex med sawstop teknologi och nån ny sorts lampa på skruvdragare

 
  • Gilla
Stefan N och 2 till
  • Laddar…
Någon som fått grepp om skillnaden mellan PDC och TDC? Är det bara att den ena har även läge för slagborr?
 
R Robert-san01 skrev:
Någon som fått grepp om skillnaden mellan PDC och TDC? Är det bara att den ena har även läge för slagborr?
Precis.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
P pyro skrev:
Precis.
Eller TPC heter den?

Rubart har basic med ett 5,2 batteri för 366Eur.
 
R Robert-san01 skrev:
Eller TPC heter den?

Rubart har basic med ett 5,2 batteri för 366Eur.
Ja, precis du har rätt. TPC heter den med slag.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
P
  • Festool limited edition verktygslåda och uppsättning av handverktyg och hylsnycklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Festool limited edition verktygssats med blå systainer och tillbehör för fixering och spännning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
P pleqtiz skrev:
Hitta just dessa två limited set!

[länk]

[länk]

Den nya mft systainern ser intressant ut!
Jag tycker att hylsnyckelsatsen ser intressant och prisvärd ut. Bara runt dubbelt så mycket som jag skulle vänta sig för motsvarande kvalitetssats från någon annan.
 
  • Gilla
pleqtiz och 1 till
  • Laddar…
P
Mortenmaskin har tydligen plockat bort dom kiten ifrån sin hemsida.. antar de la ut dem för tidigt.

En annan intressant produkt; Adapter ACA 220-240/18V. lär va för deras batteri Kapex 60 som de släpper snart, kanske bordsåg med och dammsugare.
 
  • Adapter och batteri från Festool, möjligen för ACA 220-240/18V och Kapex 60 batteridrivna verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
P
Lite Festool nytt! :love:
 
  • Festool verktyg och tillbehör inklusive förvaringslåda och guide-räls på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Festool verktyg monterat på träbänk, visar precisionsutrustning för snickeri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nya Festool verktyg inklusive cirkelsåg och skena på träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en Festool-mätband vid en skena.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Festool batteripack med två mobila enheter som laddas, en via USB och en trådlöst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Festool märkt batteripack med USB-C och gröna knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny Festool skensåg med tillbehör framför en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Festool klämma i svart och grönt med varumärkets logotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två Festool skenor för guidning av såg eller annat verktyg på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
K_arlstrom och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.