Byggahus.se
D Daniel 109 skrev:
Har det en signifikant påverkan på fastighetsvärdet? Den har vad jag vet inte orsakat skada. Det medför visserligen att man behöver rensa under lång tid. Men det är inget tungt jobb.
På bilderna verkar det ju inte vara så stor yta, varför inte bara ge rådet att gräva bort ALLT och sen glömma den? Nypa skotten i åratal till ingen nytta gör väl ingen glad? Gräv=Borta=Problemet löst
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Inte helt lämpligt att gräva precis vid grunden. Det gör definitivt nytta att rycka.
 
D Daniel 109 skrev:
Inte helt lämpligt att gräva precis vid grunden. Det gör definitivt nytta att rycka.
Varför inte gräva precis vid grunden? Det var lite det jag var inne på men nu blev jag tveksam.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S Spirit78 skrev:
På bilderna verkar det ju inte vara så stor yta, varför inte bara ge rådet att gräva bort ALLT och sen glömma den? Nypa skotten i åratal till ingen nytta gör väl ingen glad? Gräv=Borta=Problemet löst
Det var min tanke också. Men verkar behöva grävas så himla mycket och iom att det redan dragit iväg med skott i gräset, kanske 1 m bort så känns det som väldigt mycket att gräva.
 
När man dränerar gräver man ju intill grunden?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S sandyoh skrev:
Det var min tanke också. Men verkar behöva grävas så himla mycket och iom att det redan dragit iväg med skott i gräset, kanske 1 m bort så känns det som väldigt mycket att gräva.
Gräv. Punkt. Jag verkar ju vara den enda som fått död på den, och grävde upp den. Dom som säger att dom fått bort den genom att nypa skott och klippa med klipparen håller ju på hela tiden och verkar inte fått bort den, eftersom dom nyper skott nån gång i månaden eller vad dom säger. Har man fått bort den då? Vad händer om man blir sjuk eller är bortrest en tid? Det jag hade var ett hyggligt stort bestånd på på min lilla tomt. Roten var lite längre i sidled in på grannens tomt. Dessutom som jag inte skrivit var att jag hade en grävmaskinist som jag bad gräva bort och ta bort jorden, när han skulle jämna ut och göra en slänt på tomten. Istället spred han jorden över tomten vilket resulterade i att växte dök upp lite här och där med just dom satelliterna som jag skrivit om innan. Då jagade jag dom med liten spade till jag hittade den lilla roten som stammen växte från. Detta är 5-6 år sen och jag anser den helt borta.

Gör dig själv en tjänst och gräv upp den för att göra slut på denna tråd. Återkom om 3år när du vet att den är borta. Ett till tips är också att du har gropen öppen ett år eller två så att du ser att det inte kommer upp fler skott från smådelar som du missat. Då tar du dom försiktigt med arkeologmetoden jag nämnde allt eftersom. Du kommer lyckas. Glöm att nypa skott och hälla gift. Det funkar inte med konsumentprylar
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Inte helt lämpligt att gräva precis vid grunden. Det gör definitivt nytta att rycka.
varför inte gräva vid grunden?!? Vad gör det för nytta att rycka och nypa. Det är ju idiotiskt att hålla på med. Man blir inte av med den på det sättet
 
Nu vet jag inte om det framgått vilken typ av grund TS har. Men om det inte är källare riskerar man att underminera huset om man gräver mer än ytligt. Visst kan man gräva bort ytliga rötter oavsett typ av grund. Men att gräva djupt för att bli av med allt medför risker.

Att rycka funkar definitivt. Men visst tar det längre tid. Å andra sidan är det lågintensivt jobb och ställer inte till det i trädgården.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu vet jag inte om det framgått vilken typ av grund TS har. Men om det inte är källare riskerar man att underminera huset om man gräver mer än ytligt. Visst kan man gräva bort ytliga rötter oavsett typ av grund. Men att gräva djupt för att bli av med allt medför risker.


Att rycka funkar definitivt. Men visst tar det längre tid. Å andra sidan är det lågintensivt jobb och ställer inte till det i trädgården.
En tillfällig grävning med en grop typ nån meter som står öppen nåt år lär inte göra nån skada om man har ok dränering, har man inte det får man väl pumpa ur gropen då och då. Ett hus står utomhus oftast och utomhus kan det vara dåligt väder ibland

Bor du ens i ett hus med en trädgård?

Har du tagit död på ett Parklidebestånd nångång? Eller kommenterar du bara för att kommentera? Lite så känns det faktiskt
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det kvittar hur många plantor jag personligen haft död på. Om man gräver precis vid huset ner till en nivå under plattan/grundmuren så riskerar man definitivt att underminera grunden. Särskilt om man låter det stå öppet. Det är inget jag skulle rekommendera.
 
D Daniel 109 skrev:
Det kvittar hur många plantor jag personligen haft död på. Om man gräver precis vid huset ner till en nivå under plattan/grundmuren så riskerar man definitivt att underminera grunden. Särskilt om man låter det stå öppet. Det är inget jag skulle rekommendera.
hahaha ok, det blir nog bra
 
D Daniel 109 skrev:
Nu vet jag inte om det framgått vilken typ av grund TS har. Men om det inte är källare riskerar man att underminera huset om man gräver mer än ytligt. Visst kan man gräva bort ytliga rötter oavsett typ av grund. Men att gräva djupt för att bli av med allt medför risker.

Att rycka funkar definitivt. Men visst tar det längre tid. Å andra sidan är det lågintensivt jobb och ställer inte till det i trädgården.
Det är en torpargrund...
 
D Daniel 109 skrev:
Att rycka funkar definitivt. Men visst tar det längre tid. Å andra sidan är det lågintensivt jobb och ställer inte till det i trädgården.
Alltså, om man läser mellan raderna så berättar du ju själv att din metod inte fungerar.
Bör du inte inse det själv snart?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jodå, den funkar. Men visst tar det längre tid än om man använder gift eller gräver upp hela beståndet. Grävning är ju inte möjligt på alla platser och även dör det är möjligt kan det bli dyrt.

Att rycka bort skott funkar utmärkt i trädgårdsmark.
 
D Daniel 109 skrev:
Jodå, den funkar. Men visst tar det längre tid än om man använder gift eller gräver upp hela beståndet. Grävning är ju inte möjligt på alla platser och även dör det är möjligt kan det bli dyrt.

Att rycka bort skott funkar utmärkt i trädgårdsmark.
Bästa är att gräva ut en massa ... men det är ju som sagt inte alltid lämpligt av en eller annan orsak. (tid/pengar/torpargrund/etc)

Så efter det borde det bästa inte vara att både rycka skott och sen droppa in lite roundup där det var?
(har ingen koll alls, bara läst tråden och försökt komma ihåg om man själv/nån man känner skulle drabbas)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.