116 464 läst · 322 svar
116k läst
322 svar
Häva köp - parkslide som skulle vara borta är inte borta
Då håller jag med dig. Men det motsvarar inte vad du skrev tidigare.
Vet inte vad som inte "motsvarar vad" för ENBART DIG. De flesta använder detta forum till att hjälpa varann eller dela erfarenheter.D Daniel 109 skrev:
Du vill tydligen helst missförstå och leta ordvalsfel - allt enligt din signatur. Tråkigt.
Kan du komma och hjälpa mig,,,S Spirit78 skrev:Ett tips från en som haft och är fri från Parkslide på tomten efter flera års testande. Det ENDA, och jag säger det igen, det enda sättet att få bort den helt är att gräva bort den i sin helhet. Dra absolut inte i skotten som kommer utan Låt den växa upp så du tydligt ser varifrån den kommer. Det är själva moder-roten du vill komma åt att ta bort. Min låg på 70cm djup och var 7m lång i sidled. Så ta en trädgårsspade och en liten handkratta och räfsa dig ner brevid en av ”pinnarna” tills du kommer ner till roten. Då får du en känsla av hur långt ner den ligger. Men den är lurig och går av otroligt lätt så det är att behandla som en arkeologisk utgrävning. Var väldigt noga att den inte går av. Och ALLA rester från växten måste du ta hand om. Det verkade nästan som att den gjorde små satelliter, ungefär som en navelsträng ner till moder-roten, så följ väldigt noggrant. Min grop slutade 7m lång, 7-80cm djup och 2m bred.
Jag testade ALLT. -”Nypa skott skulle gå bra, trötta ut den med gräsklipparen skulle gå bra, Round-Up funkar, Pensla på Round-Up på bladen, gräva upp skotten”
Inget utom att gräva ner till roten och få upp den och alla saker som hörde till växten. Det fanns små små bitar, som svampiga barkbitar, dom kunde en ”pinne” växa upp ur, barkbiten i sig kunde ha en navelsträng som sen gick ner till roten. Så det du gör när du nyper skott är att du förvärrar allt, då skickar den upp 3 till på andra ställen. Allt annat är skitsnack, okunskap, oerfarenhet och killgissningar. GRÄV upp. Det är väldigt tillfredställande nu såhär typ 7år senare när den är borta
Svårt läge. Dolda fel kanske? Muntligt bindande borde det räknas till? Sålde säljaren bara för att Parksliden var så svår? Man kan undra. Själv skulle jag inte orka med ett sånt problem.SågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 417 inlägg
Jag har inte letat efter rättsfall i saken, men jag har svårt att tänka mig att särskilt många personer stämt säljaren till ett hus för att det finns av köparen oönskad växtlighet på tomten - och av domstolen fått rätt till ersättning för s k dolt fel!blomknopp skrev:
I fastighetsaffärer finns inget muntligt som är bindande, det är skrivet som gäller.
Liknande trådar
-
Taklampa - vad är detta för kabel och hur kopplar man den?
El -
E-handel och rättighet för säljare att häva köp?
Juridik -
Lösvirkeshus - häva köp pga entreprenörens dåliga planering?
Frågor om juridik och fastighetsförättning -
Häva köp av bostadsrätt eller kräva avhjälpning av fel - HJÄLP
Juridik -
Häva köp - handpenningen?
Juridik