Byggahus.se
Jag gillar suset och den sköna innemiljön. Vi har haft en felaktigt inställd FTX under en längre tid och nu - efter justering - så märks det tydligt hur innemiljön har förbättrats. Vi sover bättre, ingen har mystisk huvudvärk längre, och det känns allmänt välventilerat.

Suset från frånluftsdonen ökade markant efter justering. Inget frånluftsdon klarade "papperstricket" förut, nu sugs pappret fast som i en dammsugare. Så suset är bara något positivt för mig.
:)
 
Det borde bli rätt bra, "problemet" för oss är att det uppstår lite ljud vid själva tilluftsdonen och de är ju lite svåra att dämpa. Vi satte in "anknäbbar" (saturnus-liknande don), men det kanske finns tystare don? Nu har vi i o f s fått det så pass tyst att det inte känns värt att jaga de sista decibelstackarna.
 
Hej
vårat kostade 35000 inklusive takhuvar och spiro till köksfläkten
montering gjorde jag själv 160 rör i stomm och 125 tillresten ljudämpare vid varje don +dämpare från och till temovexen
 
Om ni gör så, så finns det nog inte så mycket mer att göra förutom att vara noggrann i kopplingarna så ett inga virvlar uppstår. Vad sätter ni in för typ av tilluftsdon för att få det så tyst som möjligt?
 
Min ventilationsgubbe sade att STH don var tystare än CTVK (anknäbbarna).
 
Kanske måste byta till dessa i två av rummen som inte blivit tysta. Möjligen böir de lite tystare eftersom de ansluter på 125 isf 100?
 
tupas skrev:
Läs [länk]
Bra och snabb info över de alternativ som finns tupas. Akademisk, i och för sig, i sin uppbyggnad och det har ju sina för- och nackdelar men en skumläsning rekommenderas för de som vill få en snabb överblick. Den gav mig som lekman en del i alla fall.

Yamma
 
Fick ett insatt pga av svår astma av pollen, med elctrostatfilter cilket kostade 120000:- inklusive allt i ett hus byggt 1940 2 plan. En stor miss från vår sida var att inte lägga till för kylsystem till sommaren då vi inte kan öppna dörrar eller fönster from juni till augusti- det blir vansinnigt varmt! Men för vem som helst annars är det säkert kanon även utan!
MVH Ciccid^_^b nu har vi övertryck i hela huset och får knappt in ett pollen korn!
 
Övertryck? Jag hoppas du menar undertryck. Övertryck medför fukt och mögel i väggar och vind.

Jag antar att du menar undertryck, fast ni har ett speciellt filter på uteluften.
 
Nej jag menar övertryck! Om du har ett undertryck kommer du att få in luft i alla lufthål du har i huset, det gamla självdraget och med andra ord passerar inte luften genom vare sig värmeväxlaren eller genom filtren och vi får in både pollen, mögel och utomhus rök- rätt meningslöst med electrostatfilter då vill jag lova. Med ett övertryck i kombination med värmepanna/vi eldar med ved och isolering på takets insida, inte på vindsgolvet, skapas en värm sund miljö som gjort att vi fått ett inomhusklimat som är kanon till och med för två extrem astmatiker som annars skulle vårdas i syrgastält på sjukhus. Så nej jag menar övertryck, i köket där emot, som har ett separat ventilationssystem med luftsluss, in är det undertryck, så att ingen luft från köket går in i resten av huset.

Andra skapar säkert undertryck av just den anledningen som du påpekar, men får vår del är det en omöjlighet, då hela huset är isolerat med kolstybb skulle vi dessutom få in kolstybbsdamm i luften vilket vore förödande. Men vi har som sagt installerat ventilationen just för ventilationens skull inte som värmesystem, funderar på att komplettera med bergvärme och pellets kamin istället för pannan för att behålla värmen i murstocken så att vi inte får fuktproblem på vinden! :D
 
sussex71 skrev:
Fick ett insatt pga av svår astma av pollen, med elctrostatfilter cilket kostade 120000:- inklusive allt i ett hus byggt 1940 2 plan. En stor miss från vår sida var att inte lägga till för kylsystem till sommaren då vi inte kan öppna dörrar eller fönster from juni till augusti- det blir vansinnigt varmt! Men för vem som helst annars är det säkert kanon även utan!
MVH Ciccid^_^b nu har vi övertryck i hela huset och får knappt in ett pollen korn!
Det brukar gå att eftermontera kyla i de flesta FTX system som är hyfsat nya.
Dock brukar inte luftflödena vara anpassade för att kyla i en vanlig villa då flödena är lite för låga. Men det gör ju va det gör. En 10 gradig sänkning av tilluftsluften är ju bättre än ingenting.:)
 
Vi har en kåk i två plan i betong på 210 kvadrat. (5 sovrum)
Themovex 400 30'
Rör och dämpare 12'
Håltagare 4500:- (10 hål, varav två genom betongbjälklag)
Isolering rör på vind 1'
En helg och de flesta kvällarna på veckan efter så var det klart.

Jobbigaste var att planera vilka pryttlar som behövdes och hur rördragningen skulle gå.

Grymt nöjd. Inte minst med att den billigaste offerten var på 30' mer.
 
Dämpare på varje don har vi och det fungerar kanon. Det är donen som låter. Köp don som har låg ljudnivå om det är till sovrum etc. Flödet påverkar en hel del. I inställt normal flöde så hörs ventilationen inte alls i vårat hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.