Byggahus.se

Kostnad för FTX-system?

1. A
    Medlem · 350 inlägg

arny

Medlem
    Sytemair VR400. Huset är 1 1/2-plan med 160 m2 boyta.

2. P
    Medlem · 317 inlägg

piloten

Medlem
    Vad kostade aggregatet ?

3. T
    Medlem · 205 inlägg

tupas

Medlem
    Hur många kWh kan man tjäna in på ett år med ett FTX-system i ett hus på 130 kvm ?

4. A
    Medlem · 350 inlägg

arny

Medlem
    Jag kommer inte helt säkert ihåg, men jag har för mig att det var 16.000.

• Laddar…
  5. M
    Medlem · 358 inlägg

MG68

Medlem
    Jag sitter i ett liknande hus med fjärrvärme och F-System och jag upplever inte kallras som något problem. Då har vi många små spaltventiler ovanför i princip varje fönster. De går dessutom att rikta uppåt för att minimera kallras. Jag har en liten enchipsdator som styr vår ventilation. Just nu går den enbart på utetemp., men jag håller på att bygga vidare på den. Styrningnen gör att omsättningen på luften varierar mellan 0,2 oms och fläktens max ca på 0,7oms. Vi har gjort av med 7000kWh värme sedan 1 sept, (fem i hushållet, 192kvm byggyta). Det tycker jag är rätt bra! Nästa del är att koppla ihop larmet med styrningen. Då kan jag gå ner på minimal vent. när ingen är hemma. Just nu har vi en oms på ca 0,35-0,40, temp -1, inne 20, rh inne 29%.

6. T
    Medlem · 205 inlägg

tupas

Medlem

?

16000 kwh kan inte stämma det är ju ungefär vad den totala uppvärmningen ligger på ?

7. B
    Medlem · 792 inlägg

brevik

Medlem

FTX installation, pris.

Hej!

Vi fick ett komplett FTX system installerat i vårat 2-plans hus i våras. Vi valde ett lite större aggregat än de rekommenderade för eventuell framtida inredning av vindsplan. Flexivent S7R.

Vi betalade totalt 100.000kr men då kan jag tillägga att våra bjälklag är av armerad betong vilket innebar många håltagningar i två betongbjälklag (2-plan).

Anledningen till att vi gjorde det var att vi hade höga radonvärden (550bq i årsmedelvärde). Vi har precis fått svar på ett 3 månaderstest vi har gjort och nu har vi 140bq i årsmedelvärde!!!

Allting fungerar perfekt och vi är jättenöjda. Visst kostade det en hel del men det känns som det var värt pengarna, inte minst pga radonvärdena.

8. 2
    Medlem · 3 137 inlägg

2an

Medlem
    Nja det va nog svar på vad aggregatet kostade 16000:-

Enligt Stem kan du tjäna 5-6000 kWh/år i normvillan (150 m2 med 2 vuxna + 2 barn) så på 130 m2 kanske kring 4500-5500 kWh om huset är hyfsat tätt så att luften går via växlaren o inte genom läckor i väggen..

9. Hemmakatten
    Medlem · 12 069 inlägg
    Vi har ett "Kuben 100" ventilationsaggregat från Ventilation, kostade i höstas ca 13.500. Enkelt system, billiga filter, aggregatet tar liten plats, tystlåtet, bra pris. Vi är nöjda.

10. T
    Medlem · 205 inlägg

tupas

Medlem
    Jag har hört mycket negativt om att det låter endel om "utblåsen" med inkommande luft. Vad är eran uppfattning om ljudnivåerna, är det något man stör sig på ?

11. Snailman
    Medlem · Västra Götaland · 4 890 inlägg

Snailman

Medlem
    Tja, det susar ju hela tiden, jag tänker inte på det, utom då elen går, då 'hörs ' nämligen tystnaden, mitt system är ca 17 år, vet inte hur mycket /lite dämpare det sitter.

12. FrittDrag_II
    Husägare · Halland · 1 695 inlägg

FrittDrag_II

Husägare
    Att det susar från tilluftsdon (och frånluftsdon) beror ofta på dålig dimensionering, fel don eller inga/dåliga ljudfällor.

Så går inte att allmänt säga att FTX system susar/låter mycket.

• Laddar…
  13. A
    Medlem · 41 inlägg

aclei

Medlem
    Ni som har FTX-system, vad har ni för dimension på rören?

14. A
    Medlem · 21 inlägg

Animan

Medlem
    Hade ett FTX-system med ø125 mm på kanalerna och 80 vid väggmonterade, ej justerbara, tilluftsdon, på de takmonterade är det 100 mm. Nu har vi kopplat bort och ställt ut det nästan nya aggregatet i förrådet och har istället en värmepump som har både till och frånluftsfläkter som är kopplat på befintligt kanalsystem. Då passade vi på att byta ut 80mm-rören till 100 mmm för att dämpa ljudet något. Från att tidigare haft två dämpare på hela systemet har vi nu åtta och visst gör det lite skillnad.

15. A
    Medlem · 41 inlägg

aclei

Medlem
    Upplever ni ljudet som störande? Vi ska ha 160 mm i stomledningen och 125 till respektive don, med dämpare vid varje don. Hoppas det ska räcka till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.