Byggahus.se
Hej,

Skulle behöva hjälp och kolla om fler varit i samma situation och vad ni isåfall gjort.

Vi har kanske världens värsta granne, historierna kring honom är många och han älskar konflikter. Till bakgrunden hör att han tidigare ägde alla tomter i området men har nu styckat av och sålt och där i bland våran fastighet.
Medan han fortfarande ägde våran fastighet skrev han ett avtalsservitut till sig själv där han bla gav sig rätten att nyttja en förrådsbyggnad och mark intill för underhåll av denna.
Det han gjort är att han har dumpat en massa skräp på den här markytan, allt från gamla bildäck till järnstänger och byggmaterial. Tilläggas är att vi bor i ett villaområde med en inte allt för stor tomt så skräpet inte bara ser tråkigt ut det tar även mycket plats.
Vet någon vad man har för rättigheter, kan vi slänga grannens skräp eller helst av allt bara flytta det till hans tomt som ligger nedanför?

Tackar på förhand för all hjälp! Vi är minst sagt av behov av lite input!
Lisa
 
  • Gilla
EliGum och 1 till
  • Laddar…
Om han har servitut på att få använda marken vid fastighetsunderhåll är det just det han får göra. Han kan inte använda den som lageryta eller något annat. Slänga någon annans saker får ni inte göra. Egentligen får ni nog inte flytta dem heller. Men jag har svårt att se att han skulle ha framgång med att bråka om det. Så gen honom respit att flytta sina saker. Om det inte händer lägger ni det på hand fastighet. Se till att det görs på ett sätt som inte orsakar skada på prylarna.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Berätta mer om omständigheterna, för det är mycket möjligt att servitutet faktiskt inte håller rättsligt.

Jag ser framför mig att ni har någon slags villatomt, max 3.000 kvm. Ju mer verkligheten skiljer sig från det, desto mer är jag nog ute och cyklar.

Ett servitut ska vara av stadigvarande betydelse för den härskande fastigheten och främja ändamålsenlig markanvändning enligt 14 kap. 1 § jordabalken. Det låter tveksamt om det uppfylls här, utan här verkar säljaren mer velat både ha kakan och äta den. Min första tanke skulle alltså vara att ifrågasätta servitutets giltighet.

Om servitutet ändå håller skulle jag titta på hur det kan begränsas så att det inte överutnyttjas (med skrotförvaring exempelvis). Det borde definitivt gå att kringskära grannens rättigheter, problemet där blir närmast att lyckas upprätthålla en sådan ordning. Polis eller kronofogde kommer inte stå där varje morgon och hjälpa dig.

Men som sagt, gärna lite mer info och en skiss/karta (var bara medveten på att vissa här är jävulusiskt bra på att hitta vad en kartbild visar, så om du lägger upp en karta så var noga med att maska alla namn och koordinater om du vill vara anonym).
 
  • Gilla
  • Haha
possum77 och 9 till
  • Laddar…
Tusen tusen tack för input!
Det stämmer bra att det är en villatomt på ca 2000kvd.

Det finns många tveksamheter i själva servitutet bland annat står det,
”för ianspråktagande av annan mark utgår ingen ersättning för återställande”.
Det står även att vi måste behålla befintlig växtlighet (servitutet skrevs 2001, så inte helt lätt).
Han har även lagt till att han har rätt att parkera på stora delar av våran tomt trots att han har ett antal egna parkeringsplatser.

I servitutet har han har även bifogat en tomtkarta där han ringat in i princip hela våran tomt.

Vi köpte fastigheten av mina föräldrar som var de som köpte den av grannen. Självklart borde de ha ifrågasatt servitutet mer då men de hade nog aldrig föreställt sig att han skulle vara så jävlig.
Han har bla anmält och tagit det vidare till miljö och marknadsdomstolen när de fyllde på mer grus på sin parkering då han påstod att de hindrade flödet med vatten till sina träd.
Han har även anmält av motsatta skäl, att deras bil gjorde att det kom mer vatten till hans hus och krävde att de skulle betala för en omdränering. (Obs att vi bor i en backe och hans tomt ligger längst ned).

Det är bara några få exempel på vad han gjort, sedan det att vi flyttat in har han börjat köra på våran tomt bara för att påvisa sina rättigheter, vi har små barn och är livrädda för att de ska springa ut när han får för sig att göra så.


Han har helt andra ekonomiska resurser än vad vi har och en stor rädsla är att han ska anmäla oss för något och få rätt eller bara bestrida att vi säger upp servitutet i all oändlighet och att det i sin tur innebär stora kostnader. Men man är samtidigt vansinnigt less på gubben och att han alltid ska vinna bara för att vi är rädda.

Vet du hur det fungerar när om man tar detta vidare till lantmäteriet?
Det finns delar i servitutet som är relevanta ex gemensam brunn.
Och vad tror du skulle hända om vi ändrade växtligheten? Vi skulle vilja sätta upp någon form av insynsskydd så han inte kan se rakt in till oss.

Vi känner oss minst sagt rådvilla och all hjälp mottages väldigt tacksamt!
Lisa


Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Berätta mer om omständigheterna, för det är mycket möjligt att servitutet faktiskt inte håller rättsligt.

Jag ser framför mig att ni har någon slags villatomt, max 3.000 kvm. Ju mer verkligheten skiljer sig från det, desto mer är jag nog ute och cyklar.

Ett servitut ska vara av stadigvarande betydelse för den härskande fastigheten och främja ändamålsenlig markanvändning enligt 14 kap. 1 § jordabalken. Det låter tveksamt om det uppfylls här, utan här verkar säljaren mer velat både ha kakan och äta den. Min första tanke skulle alltså vara att ifrågasätta servitutets giltighet.

Om servitutet ändå håller skulle jag titta på hur det kan begränsas så att det inte överutnyttjas (med skrotförvaring exempelvis). Det borde definitivt gå att kringskära grannens rättigheter, problemet där blir närmast att lyckas upprätthålla en sådan ordning. Polis eller kronofogde kommer inte stå där varje morgon och hjälpa dig.

Men som sagt, gärna lite mer info och en skiss/karta (var bara medveten på att vissa här är jävulusiskt bra på att hitta vad en kartbild visar, så om du lägger upp en karta så var noga med att maska alla namn och koordinater om du vill vara anonym).
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Berätta mer om omständigheterna, för det är mycket möjligt att servitutet faktiskt inte håller rättsligt.

Jag ser framför mig att ni har någon slags villatomt, max 3.000 kvm. Ju mer verkligheten skiljer sig från det, desto mer är jag nog ute och cyklar.

Ett servitut ska vara av stadigvarande betydelse för den härskande fastigheten och främja ändamålsenlig markanvändning enligt 14 kap. 1 § jordabalken. Det låter tveksamt om det uppfylls här, utan här verkar säljaren mer velat både ha kakan och äta den. Min första tanke skulle alltså vara att ifrågasätta servitutets giltighet.

Om servitutet ändå håller skulle jag titta på hur det kan begränsas så att det inte överutnyttjas (med skrotförvaring exempelvis). Det borde definitivt gå att kringskära grannens rättigheter, problemet där blir närmast att lyckas upprätthålla en sådan ordning. Polis eller kronofogde kommer inte stå där varje morgon och hjälpa dig.

Men som sagt, gärna lite mer info och en skiss/karta (var bara medveten på att vissa här är jävulusiskt bra på att hitta vad en kartbild visar, så om du lägger upp en karta så var noga med att maska alla namn och koordinater om du vill vara anonym).
 
  • Gilla
Erik Ahnqvist1 och 3 till
  • Laddar…
Vad är det för slags servitut? Jag gissar på avtalsservitut, som eventuellt är inskrivna hos Lantmäteriet. Officialservitut, som alltså är framtagna av en lantmätare och därmed prövade i sin rimlighet har jag svårt att tro att det är. Men de kan förstås gälla ändå.

Man kan mig veterligen inte ha servitut på växtlighet, växter tillhör markägaren. Inte ens om hela er fastighet var bevuxen med björk och grannens fastighet blev en sjö om ni tog ner björkarna skulle det hålla.

Det låter som en skitsituation och något ni måste sätta stopp för. Att det kan komma att kosta pengar är förvisso sant, men det finns ändå gränser för hur stort övertag grannen kan få genom att vara rikare. Sannolikt behöver ni dock en advokat.

Jag skulle börja med att reda ut vilka servitut jag ansåg skäliga (brunnen), vilka jag kanske kunde leva med (uthuset kanske, men tveksamt på 2.000 kvm) och vilka jag tyckte bara måste bort. Sen börja sätta hårt mot hårt. Kanske meddela enligt 36 § avtalslagen att servitutet är oskäligt och därför ogiltigt. Sen stängsla in tomten och hävda hemfridskränkning varje gång grannen sätter sin fot på den.

I verkligheten skulle jag nog inte eskalera frågan så fort, men jag utgår från att ni pratat med grannen och inte börjar från noll.

Det finns hur som helst saker som talar för att servituten går för långt. Men det finns personer här som kan betydligt mer om fastighetsrätt än jag, som @Nils ST och @SarB, och flera andra kloka människor som brukar kunna ge fler perspektiv på frågan. Så häng kvar och se vad du får för kommentarer, och akta dig för de tvärsäkra.

Lycka till!
 
  • Gilla
kimse944 och 19 till
  • Laddar…
Tusen tusen tack!!
Stämmer bra att det är ett avtalsservitut och att det är inskrivet hos lantmäteriet.

Tackar verkligen för all input, man får också lite mer självförtroende i att våga ta det vidare.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad är det för slags servitut? Jag gissar på avtalsservitut, som eventuellt är inskrivna hos Lantmäteriet. Officialservitut, som alltså är framtagna av en lantmätare och därmed prövade i sin rimlighet har jag svårt att tro att det är. Men de kan förstås gälla ändå.

Man kan mig veterligen inte ha servitut på växtlighet, växter tillhör markägaren. Inte ens om hela er fastighet var bevuxen med björk och grannens fastighet blev en sjö om ni tog ner björkarna skulle det hålla.

Det låter som en skitsituation och något ni måste sätta stopp för. Att det kan komma att kosta pengar är förvisso sant, men det finns ändå gränser för hur stort övertag grannen kan få genom att vara rikare. Sannolikt behöver ni dock en advokat.

Jag skulle börja med att reda ut vilka servitut jag ansåg skäliga (brunnen), vilka jag kanske kunde leva med (uthuset kanske, men tveksamt på 2.000 kvm) och vilka jag tyckte bara måste bort. Sen börja sätta hårt mot hårt. Kanske meddela enligt 36 § avtalslagen att servitutet är oskäligt och därför ogiltigt. Sen stängsla in tomten och hävda hemfridskränkning varje gång grannen sätter sin fot på den.

I verkligheten skulle jag nog inte eskalera frågan så fort, men jag utgår från att ni pratat med grannen och inte börjar från noll.

Det finns hur som helst saker som talar för att servituten går för långt. Men det finns personer här som kan betydligt mer om fastighetsrätt än jag, som @Nils ST och @SarB, och flera andra kloka människor som brukar kunna ge fler perspektiv på frågan. Så häng kvar och se vad du får för kommentarer, och akta dig för de tvärsäkra.

Lycka till!
 
  • Gilla
Mendura och 4 till
  • Laddar…
Bara för att ge lite förståelse till hur svårt det är att faktiskt prata med grannen.
Pratade med honom här om dagen och bad honom att kolla lite extra när han körde på våran tomt eftersom våran treåring älskar bilar och springer så snart han hör en komma. Då skrek han åt mig och sa att han ägde allt och att vi inte kunde bestämma hur han skulle föra sig på ”hans tomt”.
Mindre charmig man...

L LisaMa skrev:
Tusen tusen tack!!
Stämmer bra att det är ett avtalsservitut och att det är inskrivet hos lantmäteriet.

Tackar verkligen för all input, man får också lite mer självförtroende i att våga ta det vidare.
 
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
pippii långstrump och 28 till
  • Laddar…
Med tanke på hur han beter sig så skulle jag ha flyttat, han kommer knappast bli trevligare med tiden... Dina föräldrar visste hur han betedde sig?

Om fastigheten är svårsåld så blir det ju knivigare.
 
  • Gilla
Peter Åberg och 3 till
  • Laddar…
Förstår vad du säger och mina föräldrar försökte sälja för ett antal år sedan. Dock hörde han av sig till alla mäklare i området och ”varnade dem”. Han är sjuk i huvudet och älskar konflikter, men börjar nu vara väldigt gammal. Vi älskar huset och området men som sagt grannen är en mardröm.

D rob_t_j72 skrev:
Med tanke på hur han beter sig så skulle jag ha flyttat, han kommer knappast bli trevligare med tiden... Dina föräldrar visste hur han betedde sig?

Om fastigheten är svårsåld så blir det ju knivigare.
 
Låter positivt att han verkar vara så gammal att han borde tackla av snart... Så detta kanske går över om något eller några år?
 
  • Gilla
  • Älska
Nyblivenhusägare123 och 10 till
  • Laddar…
F
D rob_t_j72 skrev:
Låter positivt att han verkar vara så gammal att han borde tackla av snart... Så detta kanske går över om något eller några år?
Och var är Corona när man verkligen behöver det? Det är inte så att gubben eventuellt har några barn som inte är psykopater?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
mejeriet och 26 till
  • Laddar…
Han är 87år men ”pigg”, men där av är man även lite extra orolig när han är ute och kör bil.

D rob_t_j72 skrev:
Låter positivt att han verkar vara så gammal att han borde tackla av snart... Så detta kanske går över om något eller några år?
 
  • Ledsen
  • Gilla
Nikihellion och 2 till
  • Laddar…
Det finns barn men han har brutit all kontakt och gjort om sin förmögenhet till en stiftelse så att de inte kan äga. Så han är ett troll även mot dem.
Dock vet man aldrig vilka som tar över efter honom och det vore skönt att få bort så mycket som möjligt av servitutet så att vi iaf kan gå vidare i vårt liv och slippa tänka på honom allt för mycket.

F fsn skrev:
Och var är Corona när man verkligen behöver det? Det är inte så att gubben eventuellt har några barn som inte är psykopater?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
F
L LisaMa skrev:
Det finns barn men han har brutit all kontakt och gjort om sin förmögenhet till en stiftelse så att de inte kan äga. Så han är ett troll även mot dem.
Dock vet man aldrig vilka som tar över efter honom och det vore skönt att få bort så mycket som möjligt av servitutet så att vi iaf kan gå vidare i vårt liv och slippa tänka på honom allt för mycket.
Det låter nästan som att hans beteende är skäl för en polisanmälan men red ut servitutsfrågan först.
 
  • Gilla
  • Haha
Nyblivenhusägare123 och 8 till
  • Laddar…
Borde väl gå att få alla delar av servitutet, som inte är nödvändiga för härskande fastighet, avskrivna?

Lätt värt pengarna, låter det som..

Påminner dock lite om en "granne" till min far som fick en stroke..

Han gick och vaktade (med gevär och/eller yxa) på min far i skogen när han gick och jobbade där för att pappa inte skulle beträda hans mark (skog) otillbörligt..
 
  • Wow
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.