Byggahus.se

Grannens skräp på våran tomt

1. Ö
    Medlem · 5 inlägg

Öbo50

Medlem
    Eftersom jag en kort period var ägare av båda fastigheterna tog jag själv direktkontakt med tingsrätten. Jag var tvungen att skicka in något dokument om att jag ville få servitutet dödat. Sen var det klart! Däremot var det kanske någon fördröjning vid registreringen eftersom köparen av min fastighet långt senare påstod sig inte veta att jag dödat servitutet. Detta var flera år sedan. Kanske går allt snabbare idag och att informationen kan ses på lantmäteriets hemsida som någon annan skrev.
    Jag sällar mig till en annan kommentar här som framhåller att innehållet i ett servitut skall gagna fastigheten och bedömts i rättsligt sammanhang för att vara giltigt. Du skrev i inledningen att grannens servitut gäller nyttjande av förråd och uppställning av diverse ting runt om. För mig låter inte det som ett rättsligt giltigt servitut.

2. N
    Medlem · 778 inlägg

Nils ST

Medlem
    Värt att notera är ju att inskrivningsmyndigheten som har hand om avtalsservitut tillhörde tills för några år sedan tingsrätten medans det idag tillhör lantmäteriet. Så vill man döda servitutet idag på det sätt du beskriver så är det lantmäteriet genom inskrivningen man vänder sig och inte tingsrätten. Tingsrätten vänder man sig till om man vill döda det mot någons vilja, alternativt lantmäteriet genom fastighetsbildningen lite beroende på...

3. Brattåsaren
    Medlem · Halland · 41 inlägg

Brattåsaren

Medlem
    Man kan inte döda ett servitut om man är den tjänande fastigheten utan den härskande fastighetens medgivande. Har man medgivande så dödar man det direkt hos Lantmäteriet - den härskande fastighetens skriftliga medgivande krävs då.
    Har man inte den härskande fastighetens medgivande är enda sättet att döda/upphäva servitutet att ta det till Tingsrätten som ett tvistemål/civilrättsmål.
    Alltså: den tjänande fastigheten stämmer den härskande fastigheten.
    Observera att det är en fastighet som stämmer en annan fastigheten, men fastigheterna representeras av nuvarande ägarna.

• Laddar…
  4. Purre
    Medlem · Södermanland · 237 inlägg

Purre

Medlem
  5. N
    Medlem · 778 inlägg

Nils ST

Medlem
    Ja och det var ju exakt det jag sa. Läs igen, och läs gärna hela tråden... Personen jag svarade ägde både härskande och tjänande fastighet och Jag svarade då som jag gjorde för att förtydliga för TS.

Och nej tingsrätten är inte ända vägen för att döda ett avtalsservitut. Det finns fall man kan göra det även i en lantmäteriförrättning. Ska du rätta mig får du rätta mig rätt.

6. P
    Medlem · 9 inlägg

Primusemma

Medlem
    Det finns en prejudicerande dom i ett fall där en person hade mycket skräp och skrot på sin tomt. Han ålades ta bort allt då ”det utgjorde en estetisk störning”, lycka till Anette PS

7. S
    Bannad · Vetlanda kommun · 644 inlägg

Stego1

Bannad
    Som några skriver, brassa på bara. Ifrågasätt servitutet. (Dessutom kan ni alltid prata med dr. Dynamit. Han kan nog hjälpa er att skicka skjul och bråte över till den tomt där det hör hemma. OBS! Skämt)

8. S
    Bannad · Vetlanda kommun · 644 inlägg

Stego1

Bannad
    En sak till. Vad är ni rädda för? Sluta med det och gaska upp er. Visa fanskapet att han inte äger värden för att han råkar ha lite pengar. Dom kan han ändå inte äta när klimatförändringarna tagit död på allt ätbart.

9. L
    Medlem · 106 inlägg
    Jag tror skjulet egentligen tillhör TS fastighet, men att grannen har servitut på att "använda/nyttja det" tolkar det så i alla fall utifrån informationen i TS första inlägg.
    Bråten utanför förrådet får han dock inte ha där, om det inte står i servitutet dvs

• Laddar…
  10. L
    Medlem · 106 inlägg
    Grannen frodas förmodligen i konflikt, så att ge grannen vad han vill ha glädjer nog bara honom tyvärr

11. D
    Medlem · Östergötland · 553 inlägg

dsub

Medlem
    Angående skrotupplag med vassa farliga saker så kan du vända dig till kommunens miljö och hälsa.

12. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 969 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Vi vill se bilder :)

13. L
    Medlem · 106 inlägg
    Vips så får TS ett föreläggande att hen behöver städa då de är hens fastighet

14. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 969 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Perfekt! Bara att samla ihop alla glada grannar och ”städa upp”! ;)

15. L
    Medlem · 106 inlägg
    Haha ja jo, men då kan grannen anmäla för egenmäktigt förfarande då det är grannens saker :p

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.