Byggahus.se

Grannens skräp på våran tomt

1. K
    Medlem · 32 inlägg

Kustvägen

Medlem
    Spela in alla samtal.

2. L
    Medlem · 35 inlägg

LisaMa

Medlem
    Vad hände för din far sedan? Tog han det vidare?

• Laddar…
  3. Violina
    Husägare · 2 415 inlägg

Violina

Husägare
    Polisanmälan och gubben blev omyndigförklarad..

Men det känns ju inte som att er granne egentligen behöver många av delarna som anges i servitutet, så ni borde ha ett case för att få det upphävt..

4. M
    Medlem · Skåne · 174 inlägg

Micke R.

Medlem
    Hej. Man får inte förvara skräp hur som helst på tomten. Om era barn riskerar att skada sig på detta så är det något som kommunen ser alvarligt på. Läge att anmäla? Mvh

5. L
    Medlem · 35 inlägg

LisaMa

Medlem
    Bra input! Värt att kolla upp! Tack!

6. SarB
    Medlem · Småland · 799 inlägg

SarB

Medlem
    Jag har bara skummat igenom tråden och kan konstatera att en prövning har gjorts av servitutet, även avtalsservitut kontrolleras innan de skrivs in i FR och ska uppfylla vissa redan nämnda rekvisit. Med det sagt så tycler jag det låter som att det finns brister
    Dels det med växtligheten är inte ett tillåtet servitut och hag reagerar även på att du säger att i princip hela er tomt är markerad som belastat av servitutet i kartan. Ett servitut innebär att man i visst hänseende får nyttja annans mark. Jag hade gärna tagit del av hela servitutet dock!
    Om du vill kan du skriva din fastighetsbeteckning i privat meddelande till mig så kan jag kika på det och se om jag har mer givande svar att komma med då. Jag delar naturligtvis inte informationen om fastigheten i tråden i sådana fall.

7. P
    Medlem · 3 639 inlägg

pmd

Medlem
    Vet du hur gammal han är? Ni kanske inte behöver härda ut i så värst många år?

Eskalera konflikten. Högt blodtryck är inte hälsosamt för äldre män. :devilish:

8. N
    Medlem · 778 inlägg

Nils ST

Medlem
    Detta låter skumt, helt klart. Ett avtalsservitut måste främja en ändamålsenlig markanvändning. Det innebär att nyttan för den härskande måste vara större än belastningen för den tjänande. Och är det som det beskrivs av TS så in man ju verkligen ifrågasättta detta. Man kan även ifrågasätta om det inte handlar om ett totalt ianspåktagande av den tjänande fastigheten vilket inte heller är ok. Tänker då på att hela tomten i princip var markerad i kartan till avtalet.

Vidare så får ju ett servitutet för underhåll av byggnad inte användas som något sorts upplag. Grannen bör absolut inte ha rätt att ha sina saker på det sättet och jag skulle begärt handräckning av kronofogden. Kronofogden kanske inte gör så mycket om dom inser att det är oklart vad servitutet gäller men då har man i alla fall på ett enkelt, tydligt och billigt sätt markerat att man inte tycker det är ok. Som jag förstått det så vill dock kronofogden ha allt klart för sig innan som gör något och kan således kräva typ en fastighetsbestämning av servitutet innan dom gör något.
    Jag hade dock nog valt att ta vägen via tingsrätten då och göra en ogiltighetstalan av de delar av servitutet som inte kan anses uppfylla servitutsrekvisiten i Jordabalken.
    En tråkig och eventuell dyr väg att gå där inte inte änns är säkert att man får som man vill. Riktigt tråkig situation för TS men utifrån det som framkommit här så bör det finnas goda chanser att få det ogiltigförklarat i vissa delar. Gällande de delar av servitutet som ändå skulle kunna vara godkända som tex, parkering, väg(?), byggnaden och underhåll för byggnaden så kan det kanske vara svårt att få det ogiltligt även om grannen ev. utnyttjat servitutet på ett icke önskvärt sätt.

9. P
    Medlem · 3 639 inlägg

pmd

Medlem
    "Nej, du äger inte allt" kunde du ha svarat. "Du har sålt det mesta".

Sånt där ska du inte behöva tåla. Oavsett om grannen har rätt att köra där han körde så måste han ta hänsyn till att ni bor på tomten och har barn. Ge honom svar på tal om han gormar igen. Var lugn och saklig och brusa inte upp. Det verkar som att din granne inte är van att bli emotsagd och därför tror att han kan bete sig hur som helst.

Det är dags att ta ur honom det.

För att komma vidare i den här tråden vore det nog bra om du visade servitutets text. Du kan förstås maska bort sånt som fastighetsbeteckning och annat som identifierar dig och grannen om du vill.

10. L
    Medlem · 35 inlägg

LisaMa

Medlem
    Tusen tack! Kommer PM strax!

11. L
    Medlem · 35 inlägg

LisaMa

Medlem
    Han är 87, men väldigt pigg och tror konflikter gör honom piggare.

12. L
    Medlem · 35 inlägg

LisaMa

Medlem
    Tusen tack för jätte bra svar! Känns som om du har väldigt bra koll så kommer lite följdfrågor här.

Vet du hur processen ser ut om man tar det vidare?
    Han kommer överklaga detta till all oändlighet och han har helt andra ekonomiskaresurser än vad vi har så en rädsla är att vi inte ska ha råd att hålla på lika länge.
    har kontaktat en jurist men har ännu inte fått ngt svar.

I servitutet står det även att han har rätt att utan ersättning disponera förrådet, är det samma sak som om att han har ensamrätt att utnyttja det?

Om vi skulle ändra växtligheten trots att det står i servitutet, kan något hända oss då?
    Han har just nu full insyn till oss så vore skönt att få upp någon form av insynsskydd.

Iom barnen ( var av treåringen älskar bilar) så vi har funderat på att sätta upp en grind och ngn form av staket så att våran son inte kan springa ner till vägen när vi vänder ryggen till. (Tre åringar kan vara väldigt snabba och även om jag försöker kolla på honom hela tiden har han en 1årig bror som också behöver jagas ibland ) Det står inget om att vi inte får i servitutet men å andra sidan kommer den sitta uppe på det område som han markerat i servitutet.

Tusen tusen tusen tack för hjälpen!
    Lisa

13. L
    Medlem · 35 inlägg

LisaMa

Medlem
    Jag försökte säga det men då sa ha något i stil med ” du är så styrd av din man”, härlig kvinnosyn med andra ord.

Han har styr området i många år och en hel del av de grannar som hamnat i konflikt med honom har flyttat.
    Bara för att man ska förstå lite mer hur knäpp han faktiskt är så var min pappa väldigt sjuk under en period då de bodde här. Då skickade han ut brev till alla grannar om att min pappa inte var sjuk utan enbart lat. Han har även (visserligen för väldigt många år sedan) eldat upp grannens häck. Han är verkligen grannen från helvetet och många inklusive vi har/är rädda för honom. Men börjar känna att det räcker nu och att vi måste kunna bo hör utan att han ska bestämma.
    Båda händelserna polisanmäldes men inget hände.

14. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 038 inlägg

harry73

bra på allt
    Även om han är pigg nu, kommer han inte vara det så många år till. Om fem år ser allt annorlunda ut.

Kan hans humör vara ett tecken på demens?

• Laddar…
  15. Violina
    Husägare · 2 415 inlägg

Violina

Husägare
    Inte helt otippat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.