Byggahus.se
Du kan ha vilken färg du vill på faserna förutom gulgrön och blå, 2,5 mm2 kan du säkra med 16 Amp 1,5 mm2 endast med 10 Amp där är skillnaden.
 
AnnaMLH AnnaMLH skrev:
[bild]


Här är bättre foto kanske. Visst är det väl EKLK?
Svårt att säga. EKLK är försedd med aluminiumskärm tillsammans med en jordtråd. EKK saknar däremot skärm överhuvudtaget. Dock Inte så lämpligt med en-trådiga ledare. Vi använde därför FKK i samband med övergång från rör till utvändig förläggning. FKK:n är uppbyggd av flertrådiga ledare, liknande vanlig FK. Samtliga nämnda kabeltyper är uppbyggda av inre och yttre mantel.
 
B BrunoS skrev:
Och jag tycker vi i många av svaren missar något grundläggande:

Har elektrikern gjort något fel? Nej.
Hade elektrikern kunnat gjort på annat sätt? Ja.
Hade det funnits bättre sätt? Vi kan ha massa åsikter med det kan inte vi avgöra med full säkerhet, vi sitter inne på en alldeles för liten del av ärendet.

Som FerroampMats är inne på. Massa bergsäkra svar..
Det är riktigt som du skriver men det TS visat på bilderna räcker för någon som har lite insikt/kunskap att ställa sig skeptisk till att någon större tanke(reda) ligger bakom. Finns ingen anledning att som allt mer frekvent på forumet vingla kring om, men, kanske osv i dessa enkla handfasta frågor av ren yrkes, hantverkstyp.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ang kabeln så behöver man åtminstone inte spekulera eftersom det syns på bild att det är en Draka EQLQ Tube.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
D Dagotto skrev:
Du kan ha vilken färg du vill på faserna förutom gulgrön och blå, 2,5 mm2 kan du säkra med 16 Amp 1,5 mm2 endast med 10 Amp där är skillnaden.
D Dagotto skrev:
Du kan ha vilken färg du vill på faserna förutom gulgrön och blå, 2,5 mm2 kan du säkra med 16 Amp 1,5 mm2 endast med 10 Amp där är skillnaden.
fast arean på kabel och säkringsstorlek går inte alltid hand i hand. Det beror på förläggningssättet vilken area/säkring du skall ha..
 
Att lägga installationskabel i rör kan vara lämpligt om det är så att risken för fuktinträngning via kondens föreligger. Går man från boyta till en kallvind men vill slippa förlägga kabeln på plats på vinden och sedan göra en övergång till FQ i rör nere i boytan så är det inte så dumt tänkt att dra till exempel FXQ i rören som går över kallvinden. Det kan rinna rätt bra ur rören när varm fuktig luft går upp och kondenserar i rören när de går uppe på den kalla vinden. Man tappar en aning i belastningsbarhet, men när är det ett problem med Q eller X och övrig hänsyn är tagen till gränser för avsäkring av en given ledararea egentligen?
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Problemet med kondens i rör mellan kalla och varma utrymmen brukar man lösa genom att täta i rörändan så att man stoppar cirkulationen av luft. Dessutom brukar man avsluta slang/rör i en kopplingsdosa för att gå vidare med kabel och även det förhindrar luften att cirkulera.
Men i det här fallet kan det knappast handla om problem av den typen då allt verkar att gå nedåt och troligen i samma utrymme (köket).
 
  • Gilla
Borstnejlika
  • Laddar…
Jag drog nya rör och all el ny i vårt hus i befintliga väggar. Elektrikern drog exlq i alla rör eftersom det gick mycket snabbare att bara trycka igenom den än att dra med dragfjäder. Materialkostnaden blev högre men arbetskostnaden blev betydligt billigare. Jag bad de räkna på båda varianterna.
 
  • Wow
  • Gilla
Bure och 2 till
  • Laddar…
Z Zedig skrev:
Jag drog nya rör och all el ny i vårt hus i befintliga väggar. Elektrikern drog exlq i alla rör eftersom det gick mycket snabbare att bara trycka igenom den än att dra med dragfjäder. Materialkostnaden blev högre men arbetskostnaden blev betydligt billigare. Jag bad de räkna på båda varianterna.
jaha ytterligare en som frångått byggahus standarden............hur ska detta sluta....
 
  • Gilla
Bure och 3 till
  • Laddar…
Men lite lustig tycker jag nog att det är att inte yrkesverksamma har upptäckt fördelen??? för alla veksamma har väl till och från stoppat in en kabel i ett rör så förfarandet är ju inte direkt okänt :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
S
AnnaMLH AnnaMLH skrev:
[bild] [bild] [bild]
Hej
Vi drar om el i köket i samband med renovering och hade en elektriker ute förra veckan som gjorde alla dragningar.
Nu har vår elkunnige granne kikat på jobbet och påtalat att detta inte riktigt är så man brukar göra, dvs att dra EKLK (både 3G1,5 och 5G1,5) i 16 mm flexslang. Varför inte draget FK istället? Kan man byta ut EKLKn om problem i framtiden?

Sedan frågade vi också varför samtliga tre faser för spis/ugns 3-fas grupp är bruna 2.5mm2 FK, och inte brun, svart och grå/vit?

Har ni några åsikter kring detta?
Friskt kopplat hälften brunnet.
 
E elmont skrev:
Är det verkligen en elektriker som har dragit?? Att dra in EKLK/EKK eller motsvarande i rör är nått som man bara gör i yttersta nödfall. Och då man gör det brukar man skala upp den del som går i slangen så att man i framtiden ska ha möjligheten att ändra i installationen för oskalad kabel i flexslang är i princip omöjlig att byta ut.
Ta och kolla att elektrikern verkligen är (auktoriserad) för det där ser ut som första gradens hempul eller ev. som en multihantverkare från östs arbete.
[länk]

Du drar alltid kabel i slang till armaturer om du går genom en yttervägg exempelvis.
Dessutom är de vanligt att dra kabeln slang vid större entreprenader.
Du kan köpa detta fördig, dvs kabel i slang på rulle hos elgrossisterna.
 
Cajoty
Tack för att du vill tala om för mig hur det fungerar och vad som finns att använda (y). Men tyvärr så tror jag att chansen är liten att du hittar nått som jag inte vet eller sett, jag har ju trots allt snurrat runt ett tag både då det gäller geografi, projekttyp och arbetsuppgifter under ett helt arbetsliv, och när man har nått dit jag är så är det inte så mycket man inte har sett. Det finns ju ett talesätt som säger " att inget är nytt under solen" och jag skulle vilja påstå att det i stort är helt riktigt, även om jag (som troligen många andra) i ungdomen trodde mig ha upptäckt saker som inge tidigare vetat. Men ack så fel jag hade. Men det upptäckte jag så småningom.
 
  • Gilla
  • Haha
danpih och 6 till
  • Laddar…
Kanske inte alla yrkesverksamma har samma åsikt om allt? :thinking:
 
  • Gilla
Simon13 och 2 till
  • Laddar…
AnnaMLH AnnaMLH skrev:
[bild] [bild] [bild]
Hej
Vi drar om el i köket i samband med renovering och hade en elektriker ute förra veckan som gjorde alla dragningar.
Nu har vår elkunnige granne kikat på jobbet och påtalat att detta inte riktigt är så man brukar göra, dvs att dra EKLK (både 3G1,5 och 5G1,5) i 16 mm flexslang. Varför inte draget FK istället? Kan man byta ut EKLKn om problem i framtiden?

Sedan frågade vi också varför samtliga tre faser för spis/ugns 3-fas grupp är bruna 2.5mm2 FK, och inte brun, svart och grå/vit?


Har ni några åsikter kring detta?
Hej
Tycker din "elkunniga" granne ska fortsätta göra det han är bra på och inte kritisera en certifierad yrkesman/kvinna så detta är korrekt! Om detta med att faserna har samma färg (i detta fallet) är enligt senaste standaren, idag använder man nästintill uteslutande brun tråd som fas. Svart kommer alltmer "fasas ut". Så du ska lita på din elektriker och ingen jävla amatör...
 
  • Gilla
fkon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.