Byggahus.se
K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Får jag också peta i detaljerna så tror jag det var ett hundrapack med dosskruv, jag har aldrig sett 1000-pack, om det finns är det garanterat beställningsvara.
Hur som helst borde han lämnat de som var kvar speciellt som han rimligtvis måste insett att en del av uttagen satt lite väl löst..
 
Mikael_L
K Kallebo skrev:
Hur som helst borde han lämnat de som var kvar speciellt som han rimligtvis måste insett att en del av uttagen satt lite väl löst..
Absolut, det kunden betalar för är kundens egendom, det är inte svårare än så. Och tar man det med sig så är det i princip stöld.
(OK, lite hårddraget förstås, men man kan väl ha det i bakhuvudet som grundprincip).

Så liksom elmont anser jag också att det man använt tar man betalt för, och tar man betalt för mer så lämnar man det.

Och hur löser man lämpligen de fall när det inte går att beställa mindre kvantitet och man inte själv vill ha det i lager (det finns ju sådana produkter) ja då berättar man lämpligtvis det för kunden innan, dvs att det inte går att beställa mindre, så resten kommer man lämna och kunden får betala. Bara så det inte kommer som någon överraskning sen.
Tydlighet i början - inget bråk i slutet ...
 
  • Gilla
Jotsat och 6 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Absolut, det kunden betalar för är kundens egendom, det är inte svårare än så. Och tar man det med sig så är det i princip stöld.
(OK, lite hårddraget förstås, men man kan väl ha det i bakhuvudet som grundprincip).

Så liksom elmont anser jag också att det man använt tar man betalt för, och tar man betalt för mer så lämnar man det.

Och hur löser man lämpligen de fall när det inte går att beställa mindre kvantitet och man inte själv vill ha det i lager (det finns ju sådana produkter) ja då berättar man lämpligtvis det för kunden innan, dvs att det inte går att beställa mindre, så resten kommer man lämna och kunden får betala. Bara så det inte kommer som någon överraskning sen.
Tydlighet i början - inget bråk i slutet ...
Alla tycker ju de är tydliga, en annan sak att faktiskt vara det.
Har du koll på i vilka förpackningar alla produkter kommer i?

Det går ju att kolla upp detta och göra en offert.

Men då förstår inte kund varför den faluröda kabeln får så högt meterpris, därav viktigt att lämna överskottet men då tycker kunden du skräpmat ner.
 
  • Gilla
Djupa Tanken
  • Laddar…
AnnaMLH AnnaMLH skrev:
[bild] [bild] [bild]
Hej
Vi drar om el i köket i samband med renovering och hade en elektriker ute förra veckan som gjorde alla dragningar.
Nu har vår elkunnige granne kikat på jobbet och påtalat att detta inte riktigt är så man brukar göra, dvs att dra EKLK (både 3G1,5 och 5G1,5) i 16 mm flexslang. Varför inte draget FK istället? Kan man byta ut EKLKn om problem i framtiden?

Sedan frågade vi också varför samtliga tre faser för spis/ugns 3-fas grupp är bruna 2.5mm2 FK, och inte brun, svart och grå/vit?

Har ni några åsikter kring detta?
Det gör inget att man drar en EKLK i flexrör, men det är onödigt dyrt, då EKLK inte behöver flexrör. Materielkostnaden blir onödigt hög med den lösningen, och sen är det ju jävligt tröttsamt med elektriker som använder brun kabel för L2 och L3. Tycker att man redan från elcentralen bör använda rätt kabel för rätt fas.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
T T-O skrev:
Det gör inget att man drar en EKLK i flexrör, men det är onödigt dyrt, då EKLK inte behöver flexrör. Materielkostnaden blir onödigt hög med den lösningen, och sen är det ju jävligt tröttsamt med elektriker som använder brun kabel för L2 och L3. Tycker att man redan från elcentralen bör använda rätt kabel för rätt fas.
Rätt ? Färgerna är väl inte standardiserade vad jag vet. Förutom jord då. Men säg gärna om jag har fel.
 
E
Sittställning Forlowt skrev:
Rätt ? Färgerna är väl inte standardiserade vad jag vet. Förutom jord då. Men säg gärna om jag har fel.
Neutralledare ska vara blå i hela sin längd med vissa undantag.
Jord och PEN finns det även undantag för.
 
  • Gilla
uffen
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Rätt ? Färgerna är väl inte standardiserade vad jag vet. Förutom jord då. Men säg gärna om jag har fel.
Visst finns det en standard, och för våra vanliga installations- och kraftkablar för starkström finns det i praktiken inga undantag för någon av de fem ledarna, utom för den koncentriska ledaren i EKKJ.

Elinstallationsreglerna använder ordet ska när de säger att fasledarna ska ha färgerna brun, svart och grå. För FK i rör medges dock att samma färg, då en av dessa, används till samtliga faser. Jag håller dock med T-O att det är en dålig idé, det finns inget skäl.

Däremot finns inget krav på koppling mellan färg och fas. Ordningen brun, svart, grå gäller men inte fasordningen. Det är en branschstandard. Lämpligen räknar man från L1 som i bilden.

Illustration av standardfärger för installations- och kraftkablar markerade som L1 brun, L2 svart, L3 grå, N blå, PE gul/grön och PEN gul/blå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
E
Fördelen med att ha samma färger är att ingen kan anta vilken som är L1, L2 eller L3 utan behöver tänka själv.

Jag skulle själv dragit olika färger då det blir tydligare och enklare att veta vilken som är vilken men till alla som tjuter att det ska och måste vara får jag ju då ställa frågan.

Har ni då det så i er elanläggning att L1 är brun, L2 svart och L3 vit eller grå? För det är ju detta standarden stipulerar.

Eller ni kör brunt till samtliga faser som resten av världen?
För annars blir det ju ganska jobbigt med lastbalansering om det är så viktigt.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Sittställning
Fördelarna är utredda det är det som är tvingande jag är intresserad av. Många ggr fattar jag det som att det är inte fel fel för det är inte tvingande regler så att säga..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.