Byggahus.se
J Johan456 skrev:
Då ska man koppla, då blir det flera fula kopplingsdosor istället och tråden hade handlat om det. Kontakten går inte att skruva dit igen.
Nä om sockerbitar som ligger i köksskåpen :D

Kanske välja smidigare belysningssystem? Vet inte om TS eller hantverkarna har valt detta. LED list har redan nämnts som hade eliminerat några av problemen.
 
J Johan456 skrev:
Jag förstår inte vad du menar men armaturerna är inte ”230V”. Det är LED, troligtvis matande med konstantströmsdriver, spänningen ligger i klenspänningsintervallet.
Ah, jag blev lurad av "MD-305, LED, 9W, 230V".

Tänkte att det var spec för en spot, men det gäller såklart hela "systemet".

Då fattar jag verkligen inte varför kontaktdonen är så enorma.
 
B Bonka skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild]
Här kommer några bilder hur der ser ut hos mig. Snickarn kapade täckskivan på mitten och klämde in ledlisten i mitten. Genom att sätt en täckskiva på sidan av enden av skåpet så syns inte den avkapade skivan. Mao. Slipper fräsa. Den dolda hyllan där drivan samt uttaget sitter täcktes fint med en frontbit.
Ja smaken är väl som baken. Själv tycker jag inte det var så imponerande med täcklist så där. Framför allt inte då den kapats rakt av för gångjärnet.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nä om sockerbitar som ligger i köksskåpen :D

Kanske välja smidigare belysningssystem? Vet inte om TS eller hantverkarna har valt detta. LED list har redan nämnts som hade eliminerat några av problemen.
Jag fick tyvärr ingen rådgivning om andra bra alternativ, bara infon att de varken kunde koppla IKEA:s Omlopp LED-spottar eller LED-skena till väggströmbryraren. Så de bad mig välja något annat om jag skulle koppla till den, och jag valde de tunna Malmbergs som de plockade ut utan invändningar eller förslag på andra produkter.

Edit: fasen vad retligt, IKEA:s Omlopp har ju betydligt mindre kontakter:

IKEA Omlopp LED-spottar rullade ihop med etikett och kontakt på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Men då hade nog tråden handlat om "Elektrikern skruvade ner hela köket för att dra kablar och fakturerar mig jättemycket utan att ha stämt av med mig innan"..

Aldrig blir man nöjd.
Men de kunde ju klistrat fast en kabelkanal av minsta modellen inne i varje skåp. 100 spänn i material, en halvtimmes jobb
 
Vi fick sätta spottarna själv, elektrikern fixade uttag och lampknapp.. sedan fick vi göra resten.. tror hens motto allmänt är ”vägra Ikea” (vi hade köpt deras spotar..).

Hade jag dock bestämt klart innan.. att elektrikern skulle göra jobbet (inkl sätta spottarna) så hade jag ansett (och förutsatt) att de skulle suttit i kabelkanaler där redan (eller likvärdigt).

Eftersom det gjordes på de premisser de gjorde.. dvs inte haka ner skåp osv.. så hade jag nog förstått att kablarna kunde hamna någonstans i skåpen.. men så osynligt som möjligt.

Flera små ”lösa” sladdar är (enligt mig) inte så praktiskt/lämpligt el snyggt. (Lätt att fastna i med grejer man ställer in i skåpen).. men en kabelkanal gör det iaf mer enhetligt och inte lika lättpetat.

Skruvar kan alltid bytas ut/sänkas ned om man vill. Men man kan också lägga nått på botten i skåpen, som man gjorde förr :) då repar man inget och det blir lättstädat (y) (matta, vinyl, lådinlägg, papper)

Men är du missnöjd, prata med dem - kommunikation är viktigt (både när saker går bra ..och mindre bra).
 
L Lilllen skrev:
ja, om det där är i botten på skåpet de skruvarna sitter, så känns verkligen valet av skruvar märkligt. Kommer ju repa både det ena och andra. Skulle heller inte vilja skjuta in vinglas där.

Övervaka, eller ännu hellre göra själv tänker jag när jag ser sådant.
En tunn vit akrylskiva med en dubbelhäftande tejp i framkanten löser problemet. Ska köket användas eller bara visas upp? Lös problemet!
 
K Kortling skrev:
Är det inte fackmannamässigt?
Nej, inte om kablarna ligger löst inne i skåpet.
 
C _Claes_ skrev:
Elektrikern var själv osäker så han ringde arbetsledaren. Men arbetsledaren struntade ju i att fråga mig vilket jag stör mig mest på. Självklart skulle detta ha lösts på ett snyggare sätt om jag fått frågan, oavsett om det kostat några tusenlappar extra.
Precis - man vill att de frågor! Det tar kanske 10 minuter att välja rätt lösning, som ger en nöjd kund.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
Hej, jag hade dött om någon hade gjort så i mitt kök. Är elektriker och jag hade aldrig gjort en sådan dragning. Sista jag gjorde en sådan installation tog jag fram handöverfräsen och fräste spår i täckskivan och drog kablarna i spåret.

Visar en bild på hur baksidan på täckskivan såg ut. Blev kanon och alla inblandade nöjda och glada.

. Baksida av kökstäckskiva med frästa spår och hål för kabeldragning, upplagd på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Borgir och 10 till
  • Laddar…
M Mobile94 skrev:
Hej, jag hade dött om någon hade gjort så i mitt kök. Är elektriker och jag hade aldrig gjort en sådan dragning. Sista jag gjorde en sådan installation tog jag fram handöverfräsen och fräste spår i täckskivan och drog kablarna i spåret.

Visar en bild på hur baksidan på täckskivan såg ut. Blev kanon och alla inblandade nöjda och glada.

.[bild]
Snyggt! Hur hade man löst det med de stora uttagen och för korta kablar som mina spottar hade? Förlängt sladdar på annat sätt eller lämnat tillbaka bara och köpt spottar med längre kablar/mindre uttag?

Och skönt att ett proffs med känsla för detaljer håller med mig om mitt första intryck att dragningen var en katastrof :)
 
  • Gilla
Lalizita och 2 till
  • Laddar…
C _Claes_ skrev:
Snyggt! Hur hade man löst det med de stora uttagen och för korta kablar som mina spottar hade? Förlängt sladdar på annat sätt eller lämnat tillbaka bara och köpt spottar med längre kablar/mindre uttag?
Det finns oftast "skarvkablar" till spottar typ https://www.elbutik.se/product.html...PWITGL6qO2USDy0g3yPfoI-lpojbrnjMaAhKUEALw_wcB.

När du säger stora uttagen, tänker du på 230 V uttag under skåp? Där hade jag dragit kabeln i en tunn kabelkanal under skåpet om det inte går att dölja med en kakellist. Jag brukar alltid sätta hörnboxar under skåp, det tycker jag är snyggast och mest praktiskt. https://www.elbutik.se/product.html/exxact-hornbox-med-3-vagsuttag-bp-vit?category_id=15230
 
M Mobile94 skrev:
Det finns oftast "skarvkablar" till spottar typ [länk].

När du säger stora uttagen, tänker du på 230 V uttag under skåp? Där hade jag dragit kabeln i en tunn kabelkanal under skåpet om det inte går att dölja med en kakellist. Jag brukar alltid sätta hörnboxar under skåp, det tycker jag är snyggast och mest praktiskt. [länk]
Ok, tack för det. Till nästa gång!

Förlåt, jag menade de stora kontakterna som sitter på sladdarna på mina spotlights.
 
C _Claes_ skrev:
Snyggt! Hur hade man löst det med de stora uttagen och för korta kablar som mina spottar hade? Förlängt sladdar på annat sätt eller lämnat tillbaka bara och köpt spottar med längre kablar/mindre uttag?
Hade jag vart i din sits så hade jag önskat att elektrikern tagit en snabb titt på spotarna och sedan frågat om jag var säker.

Alternativt, gjort samma sak i ett senare skede när han stod och valde storlek på borr.

Kom på att jag faktiskt själv satt in andra MB-spottar förr, dom hade kontakter i kaliber med Omlopp (samma som Hide-A-Lite använder)
 
  • Gilla
_Claes_
  • Laddar…
C _Claes_ skrev:
Ok, tack för det. Till nästa gång!

Förlåt, jag menade de stora kontakterna som sitter på sladdarna på mina spotlights.
Ahaa, jag förstår. Kontakterna på IKEA spottarna verkar vara rätt feta. Om du kör med xerolight eller annan liknande produkt så får kontakterna plats i utfräsningen https://www.elbutik.se/product.html/xerolight-led-downlight-slim-line :)
 
  • Gilla
_Claes_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.