Byggahus.se
Åsa Lund
Verkar vara årsringar i den installationen? Spännande att följa om detta går att rätta till
 
Redigerat:
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Detta börjar bli spännande!
Har du kollat inne i ecoheaten efter fler pumpar?

Jag har inte öppnat och tittat men i manualen står att det finns en värmebärarpump och en köldbärarpump.
Cirkulationspumpen ska monteras externt på framledningen så tror inte det är nåt större fel på just den installationen


Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Verkar vara årsringar i den installationen? Spännande att följa om detta går att rätta till
Det är ju kul att man kan erbjuda lite spänning så här i vardagslivet... :D
 
Åsa Lund
Nördigt, jag vet :rolleyes:
 
L Lundmarkarn skrev:
Hej VVS-entusiaster! Nu blir det en spännande rördragnings-frågestund för alla intresserade!

Har under en pågående renovering av källare börjat intressera mig lite mer för värmesystemet och då ffa. golvvärmen i källaren.
Huset har en bergvärmepump med vattenburna radiatorer och ett golvvärmesystem med 3 slingor samt ytterligare ett golvvärmesystem på en slinga i tvättstugan

Nog om detta, nu till bilder och frågor!

[bild] [bild]

Fråga 1: Från bergvärmepumpen kommer vattnet upp fint och vidare ut i radiatorslingan via radiatorpumpen. Men varför har man i det här fallet lagt ett "T" INNAN radiatorpumpen och sen också gått vidare mot golvvärmepumpen? Rimligtvis vill man väl ha flödet åt ett håll i systemet och inte inleda med att leda vattnet åt två håll?

[bild]

Fråga 2: Hit anländer då vattnet från det mystiska T-korset. Frågan är vad den manicken med den vita ratten är som sitter mitt emellan termometrarna? En mekanisk shunt? Och varför kan jag inte få upp värmen på sidan närmast golvvärmepumpen till mer än 26-27 grader trots att framledningen är runt 36? Kan förtydliga att det är jag som flyttat på termometrarna för att mäta hur mycket varmvatten jag fick genom "manicken"
För den nyfikne kan tilläggas att rören går vidare genom väggen och in i ett angränsande rum där fördelaren till slingorna sitter


[bild]

Fråga 3. Här har vi anordningen som styr vattnet i golvvärmeslingan i tvättstugan. Min fråga rör anslutningen kring termostatventilen (just nu sitter där ingen termostat men...) i mitten. Varför är returvattnet inkopplat EFTER termostaten? Borde den inte rimligtvis kopplas in på andra sidan termostaten så att inte bladningen av tillopp och retur sker helt fritt och kontinuerligt? Vad är det jag missar?


Många frågor som jag tacksamt skulle vilja ha insikt eller synpunkter på. tack på förhand![/QUOTE

jag kan möjligen kommentera angående bild två: jag har ett system med golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen. värmetilförsel sker via fjärrvärme. Mitt har en shunt som ser ut precis som på bilden (LK) [bild]känner också igen att det sitter en cirkulationspu,p och termostat i det systemet. man tar alltså det heta vattnet från systemet och blandar ned det med återcirkulerande vatten från golvvärmeslingorna. cikulation i slingorna sker med cirk pump två. I själva "pannan" sitter förstås också en cirk pump som försörjer hela systemet med det hetare vattnet, som även går direkt till radatorerna på övervåningen
 
L Lundmarkarn skrev:
Ingen som vågar sig på en gissning på fråga 1&2?
Bild två ser ut som matningen till mitt golvvärmesystem. Precis likadan shunt ("LK") med det vita vredet- termostat och cirkpump ser likafant ut också. Mitt system förses med hett vatten från en fjärrvärmepanna. Det hetare vattnet är för varmt för golven varför shunten behövs för att blanda med återcirkulerat vatten från slingorna. Flödet i slingorna styrs av den separata cirk pumpen. Termostat och strypventil ska se till att rätt mängd och inte för varmt vatten ska nå golvvärmesystem. På övervåningen är det radiatorer som förses direkt med det hetare vattnet från cirk pumpen i "värmepannan" Schematisk bild av ett golvvärmesystem med reglercentral, värmepump, shunt, termostat, cirkulationspumpar och slingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kvirre kvirre skrev:
Bild två ser ut som matningen till mitt golvvärmesystem. Precis likadan shunt ("LK") med det vita vredet- termostat och cirkpump ser likafant ut också.
Tack! Intressant att höra att du har samma setup. Kanske var en vedertagen lösning där runt sekelskiftet.

Jag funderar nu på att göra om system lite, dra rör till GV efter cirkulationspumpen och sen montera en modern shunt vid fördelaren a la:
https://golvvarmebutiken.se/vattenb...m_medium=retargeting&utm_campaign=lowerfunnel

Men får fundera lite till först.. :)
 
jag bor i ett område med bostadsrätter, även om det är småhus. Redan när det byggdes -99 var det tydligen lite primitivt med denna shuntlösning (och därmed billigare...)
Det påstod i alla fall en dåvarande granne i föreningen som jobbade just på LK!
Och han lät byta ut sin instalation mot finare grejjor han kunde köpa med rabatt på jobbet....
men principen borde ju vara densamma att man behöver blanda vattnet för att få en lägre temperatur just i golvslingorna
 
kvirre kvirre skrev:
Redan när det byggdes -99 var det tydligen lite primitivt med denna shuntlösning (och därmed billigare...)
Ja, det stämmer in med många av "lösningarna" man kan se i huset från den perioden... :D

Sen ska man väl inte vara överkritisk heller. Det har ju faktiskt funkat helt okej sen vi flyttade in bara med det problemet att man inte kan få högre framledning än 27 grader :)
 
Har skickat PM med monteringsanvisningar på minishunten och handshunten som du har.
 
  • Gilla
Lundmarkarn
  • Laddar…

Bästa svaret

L Lundmarkarn skrev:
Ja, det stämmer in med många av "lösningarna" man kan se i huset från den perioden... :D

Sen ska man väl inte vara överkritisk heller. Det har ju faktiskt funkat helt okej sen vi flyttade in bara med det problemet att man inte kan få högre framledning än 27 grader :)
Schema över en värmesysteminstallation med pumpar, ventiler och flödesriktningar märkta med siffror för diskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här är nog dragningen gjord.
vid 1. Inget vatten pumpas till handshunten, utan snarare att det, som tidigare nämnts, dras vatten från primärsidan på shunten.
Vid 2. Handshunt 4-vägsventil som är öppen mot primärsidan så mycket det går redan. Det gör att radiatorpumpen och denna shuntpump jobbar mot varandra. Radiatorpumpen är starkare då shuntventilerna nästan alltid har ett visst flöde tillbaka från returen på GV. Men radiatorpumpen får nog inte ut sin fulla kapacitet heller, då den delvis motverkas av shuntpumpen.
Vid 3. Flödet borde gå från 4-vägsventilen tillbaka till radiatorkretsen. Men det flödet motverkas av flödet från radiatorerna som snarare trycker in flöde mot 4-vägsventilen. och då har man dessutom en extra pump vid returen från minishunten som trycker på extra. Detta motverkar i sin tur än mer, att inget vatten från primären på handshunten kommer in. Det som trycks in i shunten skall också ut från shunten.
Kortfattat jobbar radiatorkrets och GV krets mot varandra istället för komplettera varandra.
4. Vad är orsaken till att denna pump sitter här? Den ska inte behövas. Radiatorpumpen skall i normala fall trycka in erforderligt vatten, överbrygga det tryckfallet i shunten som finns, och således trycka ut lika mycket vatten på returen från shunten, och tillbaks till pannan.
Med tanke på att de tagit bort termostaten så har de troligen haft väldigt dåligt flöde till shunten. Troligen på att radiatorpumpen inte når sin kapacitet. Och för att säkerställa flöde fram till minishunten drar man vattnet med pump 4. Man vill då också se till att pump 4 inte brinner p.g.a. att termostatventil på minishunten stänger och inget flöde kommer till pumpen.
Det kan även vara så att radiatorerna är konstigt kopplade och felinjusterade så vattnet går från raddisar och tillbaka mot pannan utan att ha tillräckligt drivtryck och flöde till minishunten. Men det känns i detta fallet mindre troligt.
Har du dålig värme i raddisar eller minishunten?
 
F Freddan-70 skrev:
Har skickat PM med monteringsanvisningar på minishunten och handshunten som du har.
Tack!

F Freddan-70 skrev:
[bild]
Har du dålig värme i raddisar eller minishunten?
Nej, raddarna funkar fint och minishunten verkar också få rätt framledning (lite dålig fart nu när det är varmare ute men skulle kunna testa att trycka upp kurvan och testa)

F Freddan-70 skrev:
[bild]
Vid 3. Flödet borde gå från 4-vägsventilen tillbaka till radiatorkretsen. Men det flödet motverkas av flödet från radiatorerna som snarare trycker in flöde mot 4-vägsventilen. och då har man dessutom en extra pump vid returen från minishunten som trycker på extra. Detta motverkar i sin tur än mer, att inget vatten från primären på handshunten kommer in. Det som trycks in i shunten skall också ut från shunten.
Kortfattat jobbar radiatorkrets och GV krets mot varandra istället för komplettera varandra.
Ja, det stämmer. Returen från både radiatorer och handshunt möts i ett "T" innan det går tillbaka in i pannan

F Freddan-70 skrev:
[bild]
4. Vad är orsaken till att denna pump sitter här?
Jag kan bara spekulera men jag gissar också på att de måste ha oroat sig för flödet. Det är en ganska speciell dragning av rören till minishunten som går ingjutet i golv i minst 10 meter


Några förslag på en bättre lösning? :)
 
Grym förklaring runt returen och handshunten förresten.. det är ju väldigt logiskt att trycket på returvattnet går in mot shunten och sabbar möjligheterna för framledningen att komma fram ordentligt. Tack!
 
Jag kan skissa upp hur det bör kopplas ikväll.
 
Grymt, stort tack!
 
Vad händer med Temperaturen till golvvärmeslingorna om du stänger av de andra cirkulationspumparna..
den på framledningen till radiatorerna och så satt det tydligen någon där på returen.. ???

/// BG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.