Byggahus.se

Frågor om märkliga(?) rördragningar

1. L
    Medlem · Stockholm · 17 inlägg

Lundmarkarn

Medlem
    Hej VVS-entusiaster! Nu blir det en spännande rördragnings-frågestund för alla intresserade!

Har under en pågående renovering av källare börjat intressera mig lite mer för värmesystemet och då ffa. golvvärmen i källaren.
    Huset har en bergvärmepump med vattenburna radiatorer och ett golvvärmesystem med 3 slingor samt ytterligare ett golvvärmesystem på en slinga i tvättstugan

Nog om detta, nu till bilder och frågor!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2021-02-18 21.59.14.jpg
    2021-02-18 21.59.17.jpg

Fråga 1: Från bergvärmepumpen kommer vattnet upp fint och vidare ut i radiatorslingan via radiatorpumpen. Men varför har man i det här fallet lagt ett "T" INNAN radiatorpumpen och sen också gått vidare mot golvvärmepumpen? Rimligtvis vill man väl ha flödet åt ett håll i systemet och inte inleda med att leda vattnet åt två håll?

2021-02-18 21.53.20.jpg

Fråga 2: Hit anländer då vattnet från det mystiska T-korset. Frågan är vad den manicken med den vita ratten är som sitter mitt emellan termometrarna? En mekanisk shunt? Och varför kan jag inte få upp värmen på sidan närmast golvvärmepumpen till mer än 26-27 grader trots att framledningen är runt 36? Kan förtydliga att det är jag som flyttat på termometrarna för att mäta hur mycket varmvatten jag fick genom "manicken"
    För den nyfikne kan tilläggas att rören går vidare genom väggen och in i ett angränsande rum där fördelaren till slingorna sitter

2021-02-18 21.49.50.jpg

Fråga 3. Här har vi anordningen som styr vattnet i golvvärmeslingan i tvättstugan. Min fråga rör anslutningen kring termostatventilen (just nu sitter där ingen termostat men...) i mitten. Varför är returvattnet inkopplat EFTER termostaten? Borde den inte rimligtvis kopplas in på andra sidan termostaten så att inte bladningen av tillopp och retur sker helt fritt och kontinuerligt? Vad är det jag missar?

Många frågor som jag tacksamt skulle vilja ha insikt eller synpunkter på. tack på förhand!

• Laddar…
  2. L

Lundmarkarn

Medlem
    Har lärt mig att bild 3 är en gammal LK minishunt. Lite pinsamt att jag missade det då vi installerade en likadan men av senaste modell i köket i somras.

3. L

Lundmarkarn

Medlem
    Ingen som vågar sig på en gissning på fråga 1&2?

4. NICHOLAS J
    Medlem · 60 inlägg

NICHOLAS J

Medlem
    Fråga två är en manuell shunt eller liknande. Anledningen är att man inte vill ha ut för hög temperatur i golvvärmen jämför med vad du har till radiatorerna. Vill du få mer hjälp så rita av hur du tror att allt är kopplat på ett papper eller i paint så blir det lättare att hjälpa dig vidare. Räcker med grova drag och hur rören går från värmepump och ut mot golvvärme/radiatorsystem.
    Jag klarar tyävrr inte av att se hur det är kopplat på bilderna.

5. magge_
    Allvetare · SKÅNE · 25 inlägg

magge_

Allvetare
    Fråga 2 ser ju ut som en bypass koppling,
    termostat styrt till värmen, men om termostaten helt stänger, går det att ställa låg cirkulation.

fråga 1 kolla vilkn riktning cirk pumparna går.

EN T koppling brukar va till ack tank och ut på slingan.
    vatten rinner det håll som är lättast.

kanske skulle suttit en shunt där, jsutering för mer värme under vintern,
    och mer varmvatten under sommaren.

• Laddar…
  6. M
    Medlem · Västra Götaland · 2 837 inlägg

Marcussjogren

Medlem
    Om man har en golvvärmekrets med egen cirkpump, eller om man kör VP (värmepumpens) cirkpump direkt mot ett värmesystem där alla enheter har termostat som kan stänga helt, så behöver man ha en bypass för att inte cirkpumpen helt plötsligt ska arbeta mot ett stumt system. Den går då med tiden sönder.

kör man mot en tank så är inte det ett problem.

sätter också mitt finger på att tvåan är en bypass och antagligen är den stängd eftersom det inte finns någon termostat monterad.
    Sannolikt gör det dock ingen skillnad i praktiken utan skillnaden kommer endast när termostaten börjar strypa.

på golvvärme brukar dock bypassen vara klart klenare dimension, för att inte påverka flödet. Så är det på min fördelare i alla fall och framstår i mina öron som rimligt :)

• Laddar…
  7. L
    Medlem · örebro län · 9 inlägg

loodje

Medlem
    T-rör sitter på sugsida av pumpen och bli rör som går till golvvärme retur istället för tillopp. Den vita knapp är en shunt för att styra flöde på golvvärme. Egentligen är pumpen på golvvärme för att pumpa genom golvvärme men jag tro i den här lägga behöver pumpen suga värmevatten från värmepump dit. Termostat på den golvvärme ska känna vattentemperatur till golvvärmen. Nu kan du får ( om det var bra inkopplad) för hög vatten temperatur på din golvvärme. Du ska koppla om vid värmepump så att anslutning till golvvärmen sitter efter cirkulations pumpen och montera den där givare som sitter i luftventilen på rör efter pump på golvvärme. Shunten vet jag inte hur den ska stå men du ska testa dig fram med den där. Andra golvvärme har samma fel. Ingen termostat som styr Max vatten temperatur till golvvärmen. Och en cirkulationspump före golvvärme också ? Varför ?

• Laddar…
  8. G
    Medlem · Västra Götaland · 16 inlägg

gertgert

Medlem
    Jag får hålla med Nicholas, jag hjälper gärna till men du behöver göra en skiss av vart/hur rören går. Bara följ rören och rita in pumpar, givare, termostater och tankar. Foto av handritat duger alldeles utmärkt.

9. L

Lundmarkarn

Medlem
  10. W
    Medlem · jönköping · 4 inlägg

william123

Medlem
    Det är som du säger själv, T-kopplingen ska sitta efter cirkulationspumpen, nu så smiter det mesta av cirkulationen till radiatorerna, vilket medför att du får sämre värme ut från värmepumpen till golvvärmen.

11. BG.s
    Medlem · Uppsala · 134 inlägg

BG.s

Medlem
    Hade du haft en riktig 3-vägs shunt, med styrning, istället för den där simpla termostat strypningen hade det inte varit något problem med den placeringen av t-röret heller. då hade det inte varit några problem för golvvärmens c-pumpen att dra åt sig det den behöver.

Har du skruvat av termostathuvet och kollat så att inte stiftet har fastnat i bottnen???
    Har den det kan du knacka lite försiktigt på stiftet så brukar ventilen lossna.
    Och så kan du testa utan termostathus och se om det blir varmare, för då är ventilen fullt öppen, dvs om inte ventilen fastnat förstås.

///BG

Redigerat 20 feb 19:33
  12. NICHOLAS J
    Medlem · 60 inlägg

NICHOLAS J

Medlem
    Öppna nedre delen på din Ecoheat, jag misstänker att det sitter 2st cirkulationspumpen till i den...

13. NICHOLAS J
    Medlem · 60 inlägg

NICHOLAS J

Medlem
    Glömde att fråga, de två cirkpumparna som sitter i tvättstugan, kan du rita in dem i bilden? Det verkar vara en eller två för många i ditt system nämligen.

14. L

Lundmarkarn

Medlem
    Ja, stiftet fjädrar fint. Det konstiga här är ju att jag får samma framledning som VP har förbi termostaten men hur jag än vrider och vänder på shunt/bypass manicken så får jag inte ut mer än 26-27 grader på andra sidan.
    Generellt har jag kört systemet så nu att alla termostater är på max och så får kurvan på VP styra.
    Men just golvvärmen har jag då väldigt svårt att justera eftersom det verkar vara "låst" av shunt/bypass delen

Funderar som du säger på om det inte är lika bra att dra om rören och installera en riktig shunt vid fördelaren så man har möjlighet att ställa in ordentligt

GVsystem2.png

Här kommer den. De är som sagt inkopplade med en äldre modell av LK minishunt.

• Laddar…
  15. NICHOLAS J
    Medlem · 60 inlägg

NICHOLAS J

Medlem
    Detta börjar bli spännande!
    Har du kollat inne i ecoheaten efter fler pumpar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.