Byggahus.se
Elstar
Tittade in i elskåpet av märket Asea idag.
För ca 15 år sen installerade Elektriker en JFB.
Frågan är om den har fungerat sen dess då jag nu ser att det sitter bygel mellan Noll o Neutral kvar.
Men det ser iof ut som att han lossat skruven på nollskenan och bänt upp skenan från bygeln.
Så det kanske fungerar?
Är detta brukligt att göra så eller kanske bara slött att inte skruvat bort bygeln helt?
 
  • Inre del av ett elskåp med synliga kabelanslutningar, kopparbygeln och nollskena.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Elstar Elstar skrev:
Tittade in i elskåpet av märket Asea idag.
För ca 15 år sen installerade Elektriker en JFB.
Frågan är om den har fungerat sen dess då jag nu ser att det sitter bygel mellan Noll o Neutral kvar.
Men det ser iof ut som att han lossat skruven på nollskenan och bänt upp skenan från bygeln.
Så det kanske fungerar?
Är detta brukligt att göra så eller kanske bara slött att inte skruvat bort bygeln helt?
Inga konstigheter Helt Rätt (du testar väl jordfelsbrytaren 2ggr om året??)
 
  • Gilla
Elstar
  • Laddar…
Ser skumt ut. Kan du lägga upp någon bild på jordfelsbrytaren. Bra om de syns hur inkommande och utgående är kopplat på jordfelsbrytaren. Och vilka skenor resp. är kopplade.
 
Helt rätt, när nollskruven lossats så bryts kontakten mellan jord och nolla. Det kan vara lite svårt för ett otränat öga att se.
 
  • Gilla
Elstar och 2 till
  • Laddar…
Elstar Elstar skrev:
Frågan är om den har fungerat sen dess då jag nu ser att det sitter bygel mellan Noll o Neutral kvar.
Noll och neutral?
 
Ser riktigt prydligt ut med neutralledarna
Samma symmetri på böjarna
Ser resten av centralen ut på samma sätt så har du haft en person där somvärnar om sin yrkesstolthet
Som Elmont skriver så bryts förbindelsen mellan noll och jordskena när skruven lossas
Den ska inte tas bort
 
Redigerat:
  • Gilla
Elstar
  • Laddar…
Elstar
K Kane skrev:
Noll och neutral?
sorry;)
 
Mikael_L
Elstar Elstar skrev:
Är detta brukligt att göra så eller kanske bara slött att inte skruvat bort bygeln helt?
Det får nog sägas vara brukligt, konstruktionen är sådan att när man skruvar upp nollskruven så tvingas skenorna isär (normalt sett... åtminstone i alla centraler jag satt JFB i).
Så jag skruvar ur nollskruven relativt ordentligt och lämnar så, då går det att återställa också (vilket aldrig händer förvisso).

Jäkligt prydligt såg det ut med nolledarna i din central ... (y)
(Och den gamla, normala för den tiden (fel)märkningen av PEN, blå ... Här kompletterad med gulgrön tape, bra!)
 
  • Gilla
Elstar
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det får nog sägas vara brukligt, konstruktionen är sådan att när man skruvar upp nollskruven så tvingas skenorna isär (normalt sett... åtminstone i alla centraler jag satt JFB i).
Så jag skruvar ur nollskruven relativt ordentligt och lämnar så, då går det att återställa också (vilket aldrig händer förvisso).

Jäkligt prydligt såg det ut med nolledarna i din central ... (y)
(Och den gamla, normala för den tiden (fel)märkningen av PEN, blå ... Här kompletterad med gulgrön tape, bra!)
Skulle dock inte kalla det felmärkning då färgstandarden i kablarna såg ut så en period, brukar själv märka denna grön/gul även om det inte är korrekt med dagens standard.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Så är det säkert.

Man hittar ju lite vad som helst i gamla anläggningar, i enfaslägenheter har vi väl alla hittat en vit och en svart RK6 (eller MK6), där den ena är fas och den andra är PEN, men vilken som är vad beror på ... div ...
Men helt enligt tidens standard och strömningar.

Men när det blev blå PEN borde ju åtminstone varit efter att nationella standarder börjat etableras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.