Byggahus.se
S
P Per.berge00 skrev:
Hur i hela fridens namn kan en bredbandsanslutnin från gatan till mitt hus kosta 24 tusen? Det är 5 meter
Näää fortsätter med mobilt bredband.
Förstår inte, då det ett tag påstods att ”alla” skall FÅ bredband.
Någon annan som undrar?
Det är rent åt helsefyr med de priserna. Det finns säkert många, en hel del här på forumet, som tycker att det är ett ok pris, men med tanke på att fd. minister Björn Rosengren i kölvattnet av herr Birgerssons härjningar och luftslott lovade bredband till ALLA i Sverige är det rent löjligt. Det är över 20 år sedan nu och ute på böggda lyser det ofta med sin frånvaro. Bredband och tillgång till mobilnät överallt i landet ska vara en rättighet, inte som nu en tvivelaktighet. Idag är tillgång till bredband och mobilnät närmast en nödvändighet då mycket av de tjänster som vanligt folk behöver i dagliga livet digitaliseras. Ta bara bankerna. Jag anser att kostnaden för detta ska staten stå för och anslutningen för den enskilde ska ske till ett mycket lågt pris, t.ex max 5000. Det är fiber vi talar om här vilket är det förhärskande idag. Det är bättre att satsa pengarna man vill lägga på nya snabbtågsbanor på detta i stället. Ni som tycker att det är ok att betala 20- 30 000 sek för detta (ej ovanligt), Gud bevare idiotin. Vi betalar skatt här i landet och något ska vi ha för det nöjet, fungerande infrastruktur t.ex. och inte som nu när det mesta stoppas i fickorna på privata företag som ser till vinsten först och därefter tillhandahåller ofta mediokra tjänster. Nej, kära medborgare, knyt näven i fickan och låt dig misshandlas av stat, landsting (region) och kommun. Ställ inga krav för det kan komma surt efter. Gör som Svare Rudolf böj din nacke och le.
 
  • Gilla
Molod och 1 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Det är rent åt helsefyr med de priserna. Det finns säkert många, en hel del här på forumet, som tycker att det är ett ok pris, men med tanke på att fd. minister Björn Rosengren i kölvattnet av herr Birgerssons härjningar och luftslott lovade bredband till ALLA i Sverige är det rent löjligt. Det är över 20 år sedan nu och ute på böggda lyser det ofta med sin frånvaro. Bredband och tillgång till mobilnät överallt i landet ska vara en rättighet, inte som nu en tvivelaktighet. Idag är tillgång till bredband och mobilnät närmast en nödvändighet då mycket av de tjänster som vanligt folk behöver i dagliga livet digitaliseras. Ta bara bankerna. Jag anser att kostnaden för detta ska staten stå för och anslutningen för den enskilde ska ske till ett mycket lågt pris, t.ex max 5000. Det är fiber vi talar om här vilket är det förhärskande idag. Det är bättre att satsa pengarna man vill lägga på nya snabbtågsbanor på detta i stället. Ni som tycker att det är ok att betala 20- 30 000 sek för detta (ej ovanligt), Gud bevare idiotin. Vi betalar skatt här i landet och något ska vi ha för det nöjet, fungerande infrastruktur t.ex. och inte som nu när det mesta stoppas i fickorna på privata företag som ser till vinsten först och därefter tillhandahåller ofta mediokra tjänster. Nej, kära medborgare, knyt näven i fickan och låt dig misshandlas av stat, landsting (region) och kommun. Ställ inga krav för det kan komma surt efter. Gör som Svare Rudolf böj din nacke och le.
Om du ska betala 5.000, vem ska då betala för resten? Bankerna? Staten? Vem betalar till bankerna och staten...?

*Räcker upp en hand*

Ingenting är gratis. Alting kostar.
Mest rättvist är trots allt att du får betala för ditt eget bredband.
Så betalar jag för mitt.
Bor du i "böggda", kostar det troligtvis mer än 24k....
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Man kommer alltid kunna koppla på sig i efterhand, troligen dyrare men görbart.

Jag personligen anser det vara en investering, både i gården/fastigheten och i mitt privata (?!) liv :)

Men alla håller inte med mig där (tex min mamma som inte drog in till sitt hus.. men hon betalade iaf för att sätta en stolpe/anslutningspunkt vid (på tomtgränsen) tomten iaf, så får kommande ägare gräva in själva och bet anslutningsavgift)
Vad kostade det?
Här så har de sett till att varje fastighet kan koppla in sig i efterhand utan att betala något förrän de sätter skopan. Men jag anser det för dyrt så det får vara =)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är flera konstiga saker som du refererar till i detta inlägget. Tjänst och fiber är helt frikopplade, om man inte gör en paketdeal med den som bygger fibern i början. Bahnhof säljer inte sådana deals, de säljer bara serviceabonnemang. ComHem säljer iofs sådana deals, men inte i detta fallet, här är de bara service-leverantör.

Det låter snarare som att Telia har bluffat folk i början när de sålt in ett initialt paket...
Jag har Bahnhof och efteranslöt mig. Det kostade 14000 istf 22000 med Telia två år tidigare. Jag förband mig till ett års abonnemang hos Bahnhof, men de var ändå billigast så det var ingen uppoffring. Bara en fiber i gatan.
 
S Stego1 skrev:
Det är bättre att satsa pengarna man vill lägga på nya snabbtågsbanor på detta i stället
Men varför, de kommer inte att behövas nu längre. Folk löser sina arbetsuppgifter hemma med videomöten över fibern, och nöjes åkningen med tåg behöver inte gå så fort. Skulle tro att Trafikverket redan börjat undersöka hur det skulle vara utan nu....
 
S Stego1 skrev:
Bredband och tillgång till mobilnät överallt i landet ska vara en rättighet, inte som nu en tvivelaktighet. Idag är tillgång till bredband och mobilnät närmast en nödvändighet då mycket av de tjänster som vanligt folk behöver i dagliga livet digitaliseras.
Mycket i livet kan vara nödvändigt, mat, bostad, bil. Men de som har lön betalar för detta själva.
De som inte kan skaffa internet själva får väl söka bidrag eller gå till biblioteket och låna en dator.

Om man tycker 15-25k är dyrt så är det ju som sagt bara titta på vad som skrivits ovan. Det kostar pengar att få ut de hantverkare som behövs för att göra detta.

Själv fick jag välja att gräva själv på egen tomt, göra håltagning själv osv, och det gjorde jag förstås, så kunde jag hålla nere kostnaden.

Jag tycker installationskostanden är rimlig. Sen kan man alltid diskutera variationerna, om man föranmäler sig och får rabatt, eller väntar ut alla och får rabatt. Eller safear och tar erbjudandet när 50% av grannarna tackat ja och det är på en mellanmjölksnivå. Men som jag förstår så har det oftast (utom i fallen där nån bor långt ifrån närmaste fiber så man får bekosta några hundra meter själv) handlat om 5-25k i skillnad mellan när man tecknar sig. Visst, det är i vissa fall 50-100% skillnad. Men inte orimligt ändå.

Det jag kan vända mig mot är att nätet inte ägs och regleras på nåt rimligt sätt, varför det som jag förstår SKULLE kunna ske så att när alla nät är nedgrävda och bolagen inte längre kan expandera med nya användare kvarstår att höja priset. Eftersom man då är "fast" i ett nät så kan man höja rätt rejält innan kunden klipper linan, gräver in en ny fiber eller går över till mobilt.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
G Galten skrev:
[bild]
Detta är inte att man väljer Com Hem via Öppen Fiber (Com Hem finns inte som val i Öppen Fiber). Utan att Com Hem blir din fiber och tjänstleverantör. Du går alltså ur Öppen Fiber.
Ja, vad är konstigt?
 
C Christoffer L skrev:
Men varför, de kommer inte att behövas nu längre. Folk löser sina arbetsuppgifter hemma med videomöten över fibern, och nöjes åkningen med tåg behöver inte gå så fort. Skulle tro att Trafikverket redan börjat undersöka hur det skulle vara utan nu....
De kunde satsat de pengarna på befintligt järnvägsnät. Majoriteten av folk måste ändå åka till jobbet, men eftersom järnvägen är brutalt eftersatt så blir folk sena =)
 
  • Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
25 loppor för fiber är inget att diskutera. Inte en person under 40 kommer att vara intresserad av fastigheten vid ev försäljning. Jag själv skulle nedvärdera huset med minst 100 000 vid ev avsaknad av fiber.

Jag blir fortfarande fascinerad av att fiber inte är standard. Mina föräldrar fick sitt indraget år 2000.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
S
P Per.berge00 skrev:
Hur i hela fridens namn kan en bredbandsanslutnin från gatan till mitt hus kosta 24 tusen? Det är 5 meter
Näää fortsätter med mobilt bredband.
Förstår inte, då det ett tag påstods att ”alla” skall FÅ bredband.
Någon annan som undrar?
hur tror du att fibern hamnade i gatan?

Trollar du?
 
  • Gilla
Lasse Suzican
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag har Bahnhof och efteranslöt mig. Det kostade 14000 istf 22000 med Telia två år tidigare. Jag förband mig till ett års abonnemang hos Bahnhof, men de var ändå billigast så det var ingen uppoffring. Bara en fiber i gatan.
Har de börjat med någon ny anslutningsmodell i så fall? Den finns inte där jag bor, eller där någon av mina bekanta bor. På alla dessa platser är fiber och abonnemang separata debiteringar om man inte binder upp sig på ett abonnemang från samma företag som levererar fibern.

I tättbebyggda områden så är 13000kr ett rätt så rimligt pris om man debiterar varje kund exakt vad det kostar att ansluta den. Det gör dock att man i praktiken måste ha olika priser i olika bostadsområden, vilket är något man gärna vill undvika. Särskilt lite mer lantligt då en del kan bli mycket billiga då och andra mycket dyra. Jag kommer så väl ihåg de som ville ha fast telefon (för att kunna få ADSL) för några år sedan, de byggde hus precis bredvid telefonstationen, men för att de skulle kunna anslutas så var man tvungen att bygga en till telefonstation (den gamla hade precis blivit full) och den skulle de betala för, de fick prislappen 150000kr för en telefonanslutning med några meters grävning. En granne för mig fick prislappen 8000 för att koppla in telefonlinan i huset, eller den fanns ju redan indragen i huset, den skulle ju bara aktiveras igen efter totalrenoveringen av huset...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Har de börjat med någon ny anslutningsmodell i så fall? Den finns inte där jag bor, eller där någon av mina bekanta bor. På alla dessa platser är fiber och abonnemang separata debiteringar om man inte binder upp sig på ett abonnemang från samma företag som levererar fibern.

I tättbebyggda områden så är 13000kr ett rätt så rimligt pris om man debiterar varje kund exakt vad det kostar att ansluta den. Det gör dock att man i praktiken måste ha olika priser i olika bostadsområden, vilket är något man gärna vill undvika. Särskilt lite mer lantligt då en del kan bli mycket billiga då och andra mycket dyra. Jag kommer så väl ihåg de som ville ha fast telefon (för att kunna få ADSL) för några år sedan, de byggde hus precis bredvid telefonstationen, men för att de skulle kunna anslutas så var man tvungen att bygga en till telefonstation (den gamla hade precis blivit full) och den skulle de betala för, de fick prislappen 150000kr för en telefonanslutning med några meters grävning. En granne för mig fick prislappen 8000 för att koppla in telefonlinan i huset, eller den fanns ju redan indragen i huset, den skulle ju bara aktiveras igen efter totalrenoveringen av huset...
Så nytt är det inte, ca fem år sedan. Stockholm så det finns (fanns) gott om nya kunder. Ganska många som anslöt sig i den kampanjen. Vad det skulle kosta idag vet jag inte.
 
P Pin skrev:
Så nytt är det inte, ca fem år sedan. Stockholm så det finns (fanns) gott om nya kunder. Ganska många som anslöt sig i den kampanjen. Vad det skulle kosta idag vet jag inte.
Det är exakt samma som i mitt område i Malmö. Lite surt att vi som anslöt oss först fick stå för en större del av kostnaden för fibern i gatan
 
I ett Skanova-ägt nät borde det blivit möjligt att göra det för cirka 2,5-3 år sedan. Det var då PTS bestämde att operatörsbyten skulle tillåtas även på fiber.
 
R Rkarlsson skrev:
Vad kostade det?
Här så har de sett till att varje fastighet kan koppla in sig i efterhand utan att betala något förrän de sätter skopan. Men jag anser det för dyrt så det får vara =)
Oh.. hm ska fråga henne vad de sagt om hennes lösning (några år sedan de drog fiber där, så jag kommer inte ihåg.. det är ju bara en anknytningspunkt.. så de slipper gräva upp backen utanför igen om nästa husägare vill ha fiber). Har för mig att det var ganska billigt med själva anslutningspunkten.. sedan kommer nog priset för anslutning ändras prismässigt med tiden (man vet ju ej hur marknaden ser ut om 10 år)..

Härhemma ökade priset 5000 kr ungefär om vi ville koppla på oss senare.. gentemot att välja att ansluta oss när de hade sin ”drive”.. gällde båda bolagen vi tecknade upp oss på :cool:

(jodå, vi höll på att få två.. haha)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.