Byggahus.se
Men kan vi inte en gång för alla få ett utlåtande. Vad ska man egentligen satsa på i denna djungel av kyl/frysar?
Inte nog med att det finns femtioelva olika märken. Varje märke har ju femtioelva olika modeller..
 
  • Gilla
Tsarh
  • Laddar…
S StevieGee skrev:
Men kan vi inte en gång för alla få ett utlåtande. Vad ska man egentligen satsa på i denna djungel av kyl/frysar?
Inte nog med att det finns femtioelva olika märken. Varje märke har ju femtioelva olika modeller..
ta något med fem års garanti
va beredd på att byta efter fem år
ha inte mer mat i skåpet än vad du har råd att kasta
 
Det låter ju helt galet! Kan det verkligen vara så illa?
 
J
electroluxaren electroluxaren skrev:
ta något med fem års garanti
va beredd på att byta efter fem år
ha inte mer mat i skåpet än vad du har råd att kasta
Maten går väl på hemförsäkringen? Annars behöver jag skaffa en reservfrys att ha stående ifall någon av de tre vi har går sönder. :surprised:
 
MultiMan
S StevieGee skrev:
Det låter ju helt galet! Kan det verkligen vara så illa?
Liebherr ska vara väldigt bra och kommer bli mitt nästa när det danska Vestfrost-tillverkade Cylindaskåpet ger upp (köpt 1998), men kostar en hel del mer än vanliga så har man inget mot besväret att byta oftare men billigare så går det nog på ett ut. Jag väljer Bosch/Siemens bland mer normalt prissatta vitvaror. Även om det krånglar ibland kan man lita på att de sköter garantierna (köp alltid med 5 års garanti även om modellen inte är exakt den du vill ha).
 
De
MultiMan MultiMan skrev:
Liebherr ska vara väldigt bra och kommer bli mitt nästa när det danska Vestfrost-tillverkade Cylindaskåpet ger upp (köpt 1998), men kostar en hel del mer än vanliga så har man inget mot besväret att byta oftare men billigare så går det nog på ett ut. Jag väljer Bosch/Siemens bland mer normalt prissatta vitvaror. Även om det krånglar ibland kan man lita på att de sköter garantierna (köp alltid med 5 års garanti även om modellen inte är exakt den du vill ha).
Den Cylindan kommer att hålla i evigheter
 
  • Älska
MultiMan
  • Laddar…
Z ZmanSwe skrev:
Lånar denna superbra tråd! Mycket tips för felsökning :)
Hoppas @electroluxaren ser detta :)
Har en QR2239FX kyl som började tappa kylan och efter omstart så kylde den ner för att sedan tappa kylan långsamt igen.
Bytte kylsensorn och nu går kylen igen och reglerar. Men, ställer jag den på +4 är nedre delen kall, kring +3, uppmätt med tempgivare i glas, medans övre delen inte kommer ner mer än till +9-10. Detta vid daglig användning. Står kylen dock en längre stund kryper även övre delen neråt.
Hur kan jag avgöra om det är fläkten?
Har testat med magnet "under" displayen som då tror att dörren är stängd. Fläkten startar men hur snabbt ska den snurra / hur mycket ska den låta?
Jag menar, ska det gå att känna "vinddrag" på något sätt?
Mvh Matz

Uppdatering.
Ifall att någon läser detta och känner igen problemet.
Jag var i kontakt med servicefirma i Luleå som vägrade lämna offert på byte av evaporator och kompressor innan ett hembesök, 1800:-, för att säkerställa felet.
Jag fick däremot kontakt med tekniker i branschen via vänner som kunde titta på kylskåpet. Han kunde se att kompressorn är utbytt tidigare då det var "bilventilskarvar" och en "serviceanslutning" till kompressorn.
Domen var troligtvis läckage av köldmedium. Kylen har gått i 10-15år, så det läker troligtvis lite. Hittade inget uppenbart läckage så kompressorn fylldes på med några gram R600a/isobutan (max ska det vara 40g).
Hela evaporatorn är nu kall och även returledningen frostade en bit på baksidan. Det var fuktigt i garaget så därför frostade ledningen enkelt.
Nu reglerar kylen, med nya termostatprober, och kylen håller rätt temperatur med påfylld köldmedium.
 
lokring och serviceventil/rör

detta är ett hermetiskt system och läckor är inte acceptabla (sker inte om det inte är en skada) eller felaktigt utförd lokringspressning.

om inte systemet vakumsögs och exakt rätt mängd R600A fylls får du backfrost på sugröret.

Är det backfrost på oisolerade bitar av röret tex sista biten närmast kompressorn är detta helt fel oavsett omgivningstemperatur.
risker med detta är att oförångat kölmedel går in i kompressorn och skrotar denna.
samt vattenskada när frosten/isen smälter vilket i ditt fall kanske inte spelar någon roll iom att den står i garaget.
 
  • Gilla
ZmanSwe
  • Laddar…
Litet återkoppling på vår Husqvarna-frysskåp från ca 2013, ”frostfree” eller vad det kallas.

Det har varit en del problem med att den isar igen under sommarmånader. Lyckats isolera problemet till något erbarmligt enkelt: våra sommargäster förstår inte att alla fryslådor måste vara helt inskjutna för att frysens dörr ska stängas och sluta tätt.

Några timmar med något öppen dörr kan den klara till nöds men absolut inte ett halvt dygn eller så, då frostar det igen såpass att den inte kan reda ut det utan en total avfrostning.

Så inget fel på frysen egentligen, bara felaktigt handhavande, Försöker nu uppfostra alla gäster att se till att alla lådor är helt infösta så att frysens dörr kan stänga ordentligt… inte så lätt- Vore ju kalas med en tidig varning på tillståndet ”litet öppen frysdörr” men det finns inte på denna gamla modell.
 
  • Gilla
Brandten
  • Laddar…
Rättelse: frysskåpet är från ca 2003, modell QT3120X.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Litet återkoppling på vår Husqvarna-frysskåp från ca 2013, ”frostfree” eller vad det kallas.

Det har varit en del problem med att den isar igen under sommarmånader. Lyckats isolera problemet till något erbarmligt enkelt: våra sommargäster förstår inte att alla fryslådor måste vara helt inskjutna för att frysens dörr ska stängas och sluta tätt.

Några timmar med något öppen dörr kan den klara till nöds men absolut inte ett halvt dygn eller så, då frostar det igen såpass att den inte kan reda ut det utan en total avfrostning.

Så inget fel på frysen egentligen, bara felaktigt handhavande, Försöker nu uppfostra alla gäster att se till att alla lådor är helt infösta så att frysens dörr kan stänga ordentligt… inte så lätt- Vore ju kalas med en tidig varning på tillståndet ”litet öppen frysdörr” men det finns inte på denna gamla modell.
särklass vanligaste felet!
 
Hej!
Electrolux Euf2290 som inte håller kylan.
Har avfrostat ordentligt.
Fläkten går fint när dörren är stängd (testat med magnet på switchen)
Har nu kört frysen i ca 30 minuter (med dörren öppen, men magnet på plats).
Det bubblar i kylelementet, men det blir bara is på den innersta delen av elementet. Närmast i bilden inte ens lite kallt.

Jag gissar att det är kylmedelsbrist, men kan det vara något annat fel? Kylskåpets öppna frysfack med istäckt kylelement, is koncentrerad mot ena änden, indikerar möjlig kylmedelsbrist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fredrik.johansson skrev:
Hej!
Electrolux Euf2290 som inte håller kylan.
Har avfrostat ordentligt.
Fläkten går fint när dörren är stängd (testat med magnet på switchen)
Har nu kört frysen i ca 30 minuter (med dörren öppen, men magnet på plats).
Det bubblar i kylelementet, men det blir bara is på den innersta delen av elementet. Närmast i bilden inte ens lite kallt.

Jag gissar att det är kylmedelsbrist, men kan det vara något annat fel?[bild]
Japp du har en DYYYR läcka
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
electroluxaren electroluxaren skrev:
Japp du har en DYYYR läcka
Det var ju trist… låter som den får pensioneras då.
Bara för att stilla min nyfikenhet: Vad tror du det är som läcker? Varför är det dyrt? Mycket jobb? Dyra delar?

Kan dock glädjas åt att jag INTE köpte ett nytt handtag för 700kr när det gick sönder för några månader sedan!
 
F fredrik.johansson skrev:
Det var ju trist… låter som den får pensioneras då.
Bara för att stilla min nyfikenhet: Vad tror du det är som läcker? Varför är det dyrt? Mycket jobb? Dyra delar?

Kan dock glädjas åt att jag INTE köpte ett nytt handtag för 700kr när det gick sönder för några månader sedan!
gasröret dvs det tjocka returröret läcker på utsidan där isoleringen börjar 1dm ned.
billigast är att reparera denna rostangripna biten samt byta torkare och ladda om kylen.
det rätta sättet är att byta förångare, avfrostningsvärmare, avfrostningssensor, fläkt, kompressor samt tork. 8-9000.-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.