Byggahus.se
Hej,

Bor ett ett 60-talshus med tegelfasad. Enplan.
I huset finns det på några ställen stora aluminiumfönster monterade i, så vitt jag vet, tegelfasaden. Osäker på fabrikat. Dessa är invändigt iklädda trälister.

Det är problem med dessa fönster då det sitter väldigt djupt ut i fasaden och det blir kondens på aluminiumramen. Vi gör nu om i matrummet och tagit bort trälisterna och bakom dessa var det mögel och ganska ofräscht. Vi kommer inte ta bort detta fönster nu, men jag undrar om man skulle kunna få bort kondensen genom att på något sätt isolera aluminiumramen invändigt? Det är redan hål borrade i ramen då de tidigare fäste trälisterna på detta sätt.

Tror ni att det skulle hjälpa något att försöka få in drevisolering eller fogskum via hålen och in i ramen? Fönstret kommer som sagt sitta kvar ett tag till. Är det värt jobbet? Finns det något att vinna eller förlora på att pröva?

Aluminiumfönsterram med kondens och spår av mögel mot träfönsterbrädan i ett 60-talshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt från ett stort aluminiumfönster i ett hus från 60-talet, med trälister och en trädgård utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tacksam för svar.
/ Christoffer
 
Redigerat:
Ingen som har någon synpunkt? Är väl mest orolig för om jag stuvar in isolering i aluminiumramen, att det kommer bli fuktigt inuti denna. Det kanske inte går att bryta köldbryggan på detta sätt?
 
Undrar om man inte borde isolera aluminium utifrån så slipper metallen bli kall och det bildas ingen kondens på insidan.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Undrar om man inte borde isolera aluminium utifrån så slipper metallen bli kall och det bildas ingen kondens på insidan.
ja, jag funderade på det också. Eventuellt försöka limma på någon form av tjockare list utvändigt kanske. Blir kanske svårt att få det bra, samtidigt som jag inte har något att förlora på det..tills jag ska byta dom.
 
Om det är vit utvändigt kan du köpa kabelkanal i passande bredd, limma på och fylla med drevningsremsor eller frigolitremsor.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Om det är vit utvändigt kan du köpa kabelkanal i passande bredd, limma på och fylla med drevningsremsor eller frigolitremsor.
Dom är dessvärre bruna, men det går väl lösa. Tack för tipset. Känns som något att pröva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.