2 874 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Behövs plast när jag isolerar ytterväggar invändigt?
Tjo!
Jag skall isolera ytterväggar invändigt, med två lager 45 mm isolering. Min fråga är huruvida jag behöver montera en plastfilm eller inte, och i sådana fall var.
Huset är byggt 1939, har putsfasad och stående plank i ytterväggarna.
Tack på förhand!
- Jesper
Jag skall isolera ytterväggar invändigt, med två lager 45 mm isolering. Min fråga är huruvida jag behöver montera en plastfilm eller inte, och i sådana fall var.
Huset är byggt 1939, har putsfasad och stående plank i ytterväggarna.
Tack på förhand!
- Jesper
Så ja... Självdrag som sagt.
Är det någon som har någon åsikt eller kunskap i den här frågan? Tacksam för svar, som vanligt!
Har du spån i väggarna?
Finns en risk att putsen kan spricka i vinter om du isolerar så pass mycket...
Idag så värmer huset upp putsen från insidan, isolerar du så pass mycket så kommer putsen bli iskall och ev spricka
Ovan fick en kompis till svar av en putsfirma, förvisso ett sten hus.
Han isolerade med 45 istället
Finns en risk att putsen kan spricka i vinter om du isolerar så pass mycket...
Idag så värmer huset upp putsen från insidan, isolerar du så pass mycket så kommer putsen bli iskall och ev spricka
Ovan fick en kompis till svar av en putsfirma, förvisso ett sten hus.
Han isolerade med 45 istället
Hallå!
Tack för ditt svar!
Nej, inget spån i väggarna (om det inte är spån mellan de bärande planken och putsen, för det har jag inte kontrollerat).
Jag som i min enfald tänkt att 2x45-lager med isolering är en ganska blygsam isolering...
Nej, inget spån i väggarna (om det inte är spån mellan de bärande planken och putsen, för det har jag inte kontrollerat).
Jag som i min enfald tänkt att 2x45-lager med isolering är en ganska blygsam isolering...
Husägare
· Stockholm
· 690 inlägg
Problemet är att isoleringen tar 90% av temperaturskillnaden om resten av konstruktionen är oisolerad.I Ingen_särskild skrev:
Ja det är inte speciellt mycket egentligenI Ingen_särskild skrev:
Jag ska inte säga att det kommer bli problem med putsen om du isolerar med 2x45mm
Jag skulle kontaktat nån firma som håller på med puts och snickring och fråga.
Kompisen hade ett stenhus, kanske är skillnad.
Spån bör det väl vara?
Har du stående reglar, på det råspont eller liknande och sen puts?
Vad är det på insidan? Ungefär hur tjock är ytterväggen?
Jag kan tyvärr, i nuläget, bara uttala mig om vad som finns från insidan och ut.
När jag har rivit har det varit tapet, masonit/TreTex, spontade liggande plank, luftspalt, stående plank.
De stående planken har en tjocklek på 8 cm.
Vad som händer bakom de stående, bärande planken vet jag inte än.... Men efter att ha rivit badrummet gissar jag på vass, hönsnät, spik och betong, och i något skede puts.
När jag har rivit har det varit tapet, masonit/TreTex, spontade liggande plank, luftspalt, stående plank.
De stående planken har en tjocklek på 8 cm.
Vad som händer bakom de stående, bärande planken vet jag inte än.... Men efter att ha rivit badrummet gissar jag på vass, hönsnät, spik och betong, och i något skede puts.
Klicka här för att svara