Byggahus.se
C
Behövde fylla ett däck som tappat luften på en lite otillgänglig plats.
Hittar dock inte min fotpump som jag dessutom vet var trasig och behövde repareras.

Funderar på om jag skall köpa en ny fotpump eller om det finns något smartare?
T.ex.:
1. En bärbar tryckluftstank som man fyller på i verkstaden?
2. En billig portabel kompressor med tank som kan fylla på sig själv varhelst det finns ett eluttag?
3. En 12V kompressor med tank som man kan fylla på i bilen?
4. En 12V "kompressor" utan tank som man kan använda där det finns 12V (en sådan har jag förvisso redan, dock är det minst sagt måttligt imponerande, mer för nödsituationer)?
5. Batteridriven "kompressor"?

Vad säger ni? Vad funkar bäst? Vad är mest användbart? Bäst pris/prestanda?
 
Jag tycker handpumpen fungerar bra. Förutom till bakdäcken på traktorn som kan bli litet ändlösa att pumpa i.

Det finns luftpumpar som man monterar på kraftuttaget på traktorn då man behöver kunna pumpa i däck långt ute i ingenstans.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Beror väl lite på hur ofta man ska använda lösningen. För EN gång funkar ju alla dina alternativ.

Min långsiktiga mobila lösning en batteridriven enhet från Roybi eller Milfåke. Eftersom jag får lite kräks i munnen av Roybi blir det nog en milfåke även om roybin har ett bättre format.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Beror väl lite på hur ofta man ska använda lösningen. För EN gång funkar ju alla dina alternativ.

Min långsiktiga mobila lösning en batteridriven enhet från Roybi eller Milfåke. Eftersom jag får lite kräks i munnen av Roybi blir det nog en milfåke även om roybin har ett bättre format.
Vadan kräks,missnöjd med Ryobi,eller färgen?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Beror väl lite på hur ofta man ska använda lösningen. För EN gång funkar ju alla dina alternativ.

Min långsiktiga mobila lösning en batteridriven enhet från Roybi eller Milfåke. Eftersom jag får lite kräks i munnen av Roybi blir det nog en milfåke även om roybin har ett bättre format.
Hav förtröstan...

https://kiwitools.se/products/luftp...6TCafKIx-fMUHbV30Zp6l6dm4A6fo7hwaAkaxEALw_wcB
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Är det lite som skall fyllas, typ ett bildäck. Då kan kolsyrepatroner vara ett alternativ.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
H heimlaga skrev:
Jag tycker handpumpen fungerar bra.
MathiasS MathiasS skrev:
Beror väl lite på hur ofta man ska använda lösningen. För EN gång funkar ju alla dina alternativ.
Behovet har väl snittat på någon gång om året. Faktum är att fotpumpen nog varit försvunnen ett tag för nu kom jag på att jag någon gång förra året fick åka och hämta en domkraft, demontera hjulet och köra iväg det till verkstaden för att fylla upp. Lite frustrerande. :mad:

Annars instämmer jag i att fot/handpump är både billigast och mest fältmässigt. Men det är ju ett jäkla pumpande.

Framför allt tänker jag dock på att det som skulle motivera någon av de andra lösningarna är att den kan vara mer universellt användbar till andra ändamål.
 
R Robert-san01 skrev:
Hav förtröstan...

[länk]
Om vi säger som så, hade det där varit en blå Bosch hade jag köpt den direkt. Precis som att motsvarande roybi också fungerar bra men jag kommer aldrig köpa ett nytt batterisystem från Roybi eftersom jag inte kommer köpa några andra maskiner av det märket.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Vadan kräks,missnöjd med Ryobi,eller färgen?
Det segmentet är helt enkelt inget för mig precis som att jag inte heller köper några gröna Bosch. Just kompressor-Roybin vet jag dock flera som är nöjda med, så har man inte denna allergi så behöver det inte vara fel.
 
C cpalm skrev:
Behovet har väl snittat på någon gång om året. Faktum är att fotpumpen nog varit försvunnen ett tag för nu kom jag på att jag någon gång förra året fick åka och hämta en domkraft, demontera hjulet och köra iväg det till verkstaden för att fylla upp. Lite frustrerande. :mad:

Annars instämmer jag i att fot/handpump är både billigast och mest fältmässigt. Men det är ju ett jäkla pumpande.

Framför allt tänker jag dock på att det som skulle motivera någon av de andra lösningarna är att den kan vara mer universellt användbar till andra ändamål.
I mina bilar ligger det redan en 12V luftpump för att fylla ett däck, istället för reservhjul. Kan inte en sådan fungera då?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
Har du ett batterisystem är det väl enklast att gå på det,ingen batteripump är väl direkt snabb,men man använder kanske inte en sån annat än i nödfall hursomhelst.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
I mina bilar ligger det redan en 12V luftpump för att fylla ett däck, istället för reservhjul. Kan inte en sådan fungera då?
Har du då någon anslutning för kontinuerlig inpumpning medan du kör?

Jag menar...... en normal punktering brukar släppa ut så pass mycket luft att man inte hinner köra någonstans mellan påfyllningarna.... förutsatt att den inte släpper ut mer luft än någon kompressor kan pumpa in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.