Byggahus.se
Violina Violina skrev:
Båda två var I samma ålder som jag när jag köpte mitt hus..
Han har dessutom en byggfirma..

Så så jävla oinsatta får man hoppas att de inte är?
har du sett hur duktiga en del byggare är? :crysmile:
Det är verkligen ingen garanti för att en person är kompetent.

Sen det andra skomakarens barn...
 
"Vi trodde att" och begreppet "friskrivning" hör inte så bra ihop.
Det är definitivt inte mäklarens eller säljarens fel. Bra så oerhört klantigt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
S
Ramnemark Ramnemark skrev:
Varför läser man inte på mer om man köper en fastighet. ”Vi trodde” är kanske lite vagt om man spenderar miljon(er)?

Har en fastighet friskrivningsklausul så får man ta höjd för en rad med dyra fel som kan uppstå. Är det en gammal fastighet så är det kanske lättare att tänka på det. Men är det en renoverad fastighet så hade jag dragit öronen åt mig om där var en klausul.....

Det kan ju dock vara så att man inte vill lämna garanti på något man sålt i mer än 10% av sitt liv. Jag skulle inte ens vilja sälja ett sprillans nytt hus o behöva stå för det i 10 år.
 
S SueCia skrev:
Det kan ju dock vara så att man inte vill lämna garanti på något man sålt i mer än 10% av sitt liv. Jag skulle inte ens vilja sälja ett sprillans nytt hus o behöva stå för det i 10 år.
Du behöver i princip bara stå för det om du agerat bedrägligt. Det är dessutom en stämning som ska på plats så att det är en hyfsat uppförsbacke för köparen ändå....
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S
Ramnemark Ramnemark skrev:
Du behöver i princip bara stå för det om du agerat bedrägligt. Det är dessutom en stämning som ska på plats så att det är en hyfsat uppförsbacke för köparen ändå....
Nja, är det så?

Tänk ett fall där man t.ex sålt sitt 5 år gamla hus, och efter ytterligare 6 år så hittar köparen sprickor i grunden, gör en undersökning som visar att man gjort ett dåligt arbete med grunden eller använt fel material eller liknande.

Felet kunde inte upptäckas vid köp och säljarens eventuella garantier har löpt ut. Det är troligt att säljaren blir ansvarig.

Fiktivt exempel ja visst, men det skulle kunna hända.

när huset dessutom bara var 5 år vid köpet så finns där inga grejer som ”köparen borde förväntat sig med tanke på ålder” osv.

Enligt min åsikt borde ”dolda fel” endast gälla sånt som köparen kan bevisa att säljaren visste om, en otrevlig överraskning borde inte belasta tidigare ägaren av huset utan givetvis den som äger huset.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S SueCia skrev:
en otrevlig överraskning borde inte belasta tidigare ägaren av huset utan givetvis den som äger huset.
Fast om tidigare ägare "gjort ett dåligt arbete med grunden" och det är orsaken till överraskningen är det väl inte lika självklart vem som ska drabbas?
 
S SueCia skrev:
Nja, är det så?

Tänk ett fall där man t.ex sålt sitt 5 år gamla hus, och efter ytterligare 6 år så hittar köparen sprickor i grunden, gör en undersökning som visar att man gjort ett dåligt arbete med grunden eller använt fel material eller liknande.

Felet kunde inte upptäckas vid köp och säljarens eventuella garantier har löpt ut. Det är troligt att säljaren blir ansvarig.

Fiktivt exempel ja visst, men det skulle kunna hända.

när huset dessutom bara var 5 år vid köpet så finns där inga grejer som ”köparen borde förväntat sig med tanke på ålder” osv.

Enligt min åsikt borde ”dolda fel” endast gälla sånt som köparen kan bevisa att säljaren visste om, en otrevlig överraskning borde inte belasta tidigare ägaren av huset utan givetvis den som äger huset.
Är det troligt?
Det är möjligt, men det är en rättstvist som man ska gå igenom först. Och det som beslutas där borde man kunna använda i målet mot byggaren om det nu är negativ utgång.
Sen kan man ju hoppas att en KA och uppgifterna i bygglovet gör att inte fel saker används...

Det hade varit kul och intressant om man kan hitta någonstans vilka ”dolda fel” som gått igenom rättsystemet och få en sammanställning på dem :)
 
harry73
harry73 harry73 skrev:
Det finns ju trådar om dolda fel, där man får feedback efteråt
Den här t ex: [länk]
Det var intressant.
Vilka rättshaverister i just de fallet :rolleyes:
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Drömhuset blev en betydligt dyrare och mer krånglig affär än vad ett par i Eskilstuna hade räknat med.

Du kan läsa artikeln här: Köpte hus med friskrivningsklausul och mögel i väggarna
otroligt. Att köpa hus och skriva på ett köpekontrakt är inte samma sak som att trycka på knappen ”godkänn alla cookies”. Självklart måste man läsa igenom kontraktet och förstå innebörden. Det går ju för fan inte att skylla på mäklaren eller att det ”inte fanns tid”.

är huvudet dumt får plånboken lida.
 
  • Gilla
  • Älska
Micc och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
'Nyrenoverat' och 'friskrivningsklausul' i samma fastighetsaffär hade iallafall fått mig att backa ett par steg.

Problemet är inte att mäklaren nämnde klausulen i samband med kontraktskrivningen, utan att någon går in med en eller flera miljoner kronor i en affär utan att ha någon aning om vilka spelregler som gäller.
De människor som köper ett hus gör det vanligen ganska sällan, och kommer nog aldrig ha bra koll på spelreglerna. Nog kan man tycka att det är mäklarens uppgift att åtminstone tala om innebörden? Mäklaren ska väl göra mer än bara ta bilder och låna ut pennan till kontraktet?
 
M Malin165 skrev:
De människor som köper ett hus gör det vanligen ganska sällan, och kommer nog aldrig ha bra koll på spelreglerna. Nog kan man tycka att det är mäklarens uppgift att åtminstone tala om innebörden? Mäklaren ska väl göra mer än bara ta bilder och låna ut pennan till kontraktet?
Ska man tänka likadant när det gäller att gifta sig eller skaffa barn, vilket man förhoppningsvis gör ganska sällan?
-Oj hoppsan, jag trodde barnet uppfostrade och försörjde sig själv.
Eller: -Oj, vi ska skilja oss och nu säger de att vi ska dela på allt. Jag trodde mitt var mitt.

Självklart får man ta reda på vad som gäller innan man tar så stora beslut. Det finns alltid hyresrätter för de som tror att allt ingår.....
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Ska man tänka likadant när det gäller att gifta sig eller skaffa barn, vilket man förhoppningsvis gör ganska sällan?
-Oj hoppsan, jag trodde barnet uppfostrade och försörjde sig själv.
Eller: -Oj, vi ska skilja oss och nu säger de att vi ska dela på allt. Jag trodde mitt var mitt.

Självklart får man ta reda på vad som gäller innan man tar så stora beslut. Det finns alltid hyresrätter för de som tror att allt ingår.....
Fast jag tror att mäklaren företräder båda parter, och därmed kan informera om vad olika skrivelser betyder, ex. 'detta innebär inte att ert ansvar för kontroll försvinner'.
 
M Malin165 skrev:
Fast jag tror att mäklaren företräder båda parter, och därmed kan informera om vad olika skrivelser betyder, ex. 'detta innebär inte att ert ansvar för kontroll försvinner'.
Undersökningsplikten överstiger upplysningsplikten.

Är man osäker vad friskrivningsklausul innebär bör man ta reda på detta, man kan inte förvänta sig bli upplyst om sådant.

Kan eller bör (ska?) är vitt skilda ting.
 
  • Gilla
Malin165 och 1 till
  • Laddar…
M Malin165 skrev:
Fast jag tror att mäklaren företräder båda parter, och därmed kan informera om vad olika skrivelser betyder, ex. 'detta innebär inte att ert ansvar för kontroll försvinner'.
Absolut.
Nu står det att friskrivningsklausulen nämndes precis innan kontraktsskrivning. Men eftersom det är en stiftelse som säljer så har det nog varit en friskrivningsklausul med från början, säkert i objektbeskrivningen, och att mäklaren bara påpekade det en extra gång när de skrev på.

Man borde egentligen ta bort ”Dolda fel” från fastighetsaffärer helt. Ovana köpare verkar tro att det är en försäkring mot allt som kan gå fel i ett hus. Så länge inte säljaren ljuger och bedrar så borde man räkna med att det kan finnas fel i gamla hus.
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.