Byggahus.se

Köpte hus med friskrivningsklausul och mögel i väggarna

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 523 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. Ramnemark
    Proffsamatör · Halland · 6 435 inlägg

Ramnemark

Proffsamatör
    Varför läser man inte på mer om man köper en fastighet. ”Vi trodde” är kanske lite vagt om man spenderar miljon(er)?

Har en fastighet friskrivningsklausul så får man ta höjd för en rad med dyra fel som kan uppstå. Är det en gammal fastighet så är det kanske lättare att tänka på det. Men är det en renoverad fastighet så hade jag dragit öronen åt mig om där var en klausul.....

Redigerat 7 okt 2020 11:59
  3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 907 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Heja på ! "Stått tomt i 35 år och renovera för 700 000 kr..." Man blir trött...

4. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 10 420 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Dom är inte lurade, utan oinsatta!
    Kan tyckas hårt, men sant.

5. K
    Lägenhetsfixare · stockholm · 1 966 inlägg

klimt

Lägenhetsfixare
    Det står väl inte något om vilken besiktning köparen gjorde före köp. Om det är friskrivning bör man nog antingen besiktiga ett varv extra eller vara väldigt kunnig själv. Det kan ju också vara ett hus där det mesta behöver fixas. I detta fall var det en organisation som fått ett hus i arv. Då finns det begränsad information om fastigheten, så friskrivning är nog rimlig, men då bör en varningsklocka ringa för köparen.

• Laddar…
  6. Henningelvis
    Renoverare · Uppsala · 373 inlägg

Henningelvis

Renoverare
    Ironin i att Astma- och allergiförbundet säljer ett hus med mögel i väggarna...

Det jag skulle vilja veta är vem som fick den galanta idén att tilläggsisolera ett hus som stått tomt i 35 år utan att kontrollera underliggande material och eventuella fuktskador.

7. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 651 inlägg

thomas33

Renoverare
    "– Vi trodde att klausulen innebar att fel i fastigheten, så som vitvaror och installationer inte kunde reklameras, inte att de hade friskrivit sig från dolda fel."
    Skall det vara så svårt att läsa på lite eller fråga någon kunnigare INNAN flera 100.000 kronor investeras i en fastighet?
    Eftersom så många tycks tro att "dolda fel" är detsamma som en vanlig försäkring när tex en TV köps, är det kanske dags att helt plocka bort den. Då skulle troligen köpare lägga betydligt mer tid att undersöka hela huset innan köpet avslutas.

8. Appendix
    Husägare · Roslagen · 2 939 inlägg

Appendix

Husägare
    "det är så stressigt att man kan ju inte kolla att grannen har friggebodar"

Nånannanismen är stark i detta landet. Att ta eget ansvar är jobbigt. Men det är ju bara en själv man råder efter.
    Sen kan jag köpa att det är lite illa med en friskrivningsklausul som presenteras i sista minuten. Men jag tycker att i de annonser jag sett är det väldigt tydligt om det säljs med en sån klausul.

9. Appendix
    Husägare · Roslagen · 2 939 inlägg

Appendix

Husägare
    Håller faktiskt med om detta. Det är i princip bara bedrägligt beteende från säljaren som kan ge ersättning. Så det är bättre att ta bort dolda fel delen.
    Istället borde köparen teckna försäkring som täcker "överrasknignar" första året. Och besiktning bli obligatoriskt,

10. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 549 inlägg

useless

Lök.
    'Nyrenoverat' och 'friskrivningsklausul' i samma fastighetsaffär hade iallafall fått mig att backa ett par steg.

Problemet är inte att mäklaren nämnde klausulen i samband med kontraktskrivningen, utan att någon går in med en eller flera miljoner kronor i en affär utan att ha någon aning om vilka spelregler som gäller.

• Laddar…
  11. T
    Medlem · stockholm · 1 903 inlägg

toolman77

Medlem
    Om det kommer ett okänt kontrakt på bordet minuter innan kontraktsskrivning låter det som en bra idé att skjuta på underskriften från köparens sida. Att skriva under saker man inte förstår är direkt oansvarigt.

12. Q
    Medlem · 108 inlägg

qvrk

Medlem
    Håller med i mångt och mycket det som skrivits, om eget ansvar osv. Men för att vara djävulens advokat lite:

I dagens marknad för bostäder, speciellt om man kollar i eller i närheten av de 3 större städerna, är det i praktiken en fråga om du vill vara påläst och införstådd i din bostadsaffär; eller om du vill ha en bostad.

Jag gick bet om flera lägenheter jag skulle kunna tänka mig köpt, då jag helt enkelt blev "omsprungen" av de som använde deras okunskap som köpargument. Och jag förstår säljaren, varför skulle de sälja till någon som vet vad den köper, när de kan sälja till någon som säger "välj mig istället, jag tar det som det är".

Först när jag gick med på att skita i besiktning/noggrann undersökning av förening och köpte grisen i säcken, fick vi det stora privilegiet att få låna flera miljoner för något vi sett en gång... Hade jag stått på mig inför sambo och omgivning hade vi väl fortfarande bott i liten hyres. Det ska ju inte vara så, men det är så.

13. Buford
    Husägare · Halland · 382 inlägg

Buford

Husägare
    Men samtidigt vet du ju då om att du tar en risk. Att som flera påpekat köpa ett hus, för kanske flera miljoner utan att ha grundläggande kunskap är ju direkt farligt. Då vet man kanske inte ens om att man tar en stor risk..

14. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 549 inlägg

useless

Lök.
    Men då har du gjort ett aktivt val baserat på din kunskap, inte köpt grisen i säcken och sen trott att friskrivningsklausulen bara gäller kylskåpet.
    Att ta reda på vad olika begrepp betyder och vilka skyldigheter/rättigheter man har vid en miljonaffär är knappast något man ångrar.

15. BigR
    Husägare · Norrland · 686 inlägg

BigR

Husägare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.