Byggahus.se
Saabgubben Saabgubben skrev:
Tjejen blev kär i Ringhult ljusgrå så det lär bli ett sådant.
Själva valde vi Lerhyttan ljusgrå, eftersom det är en av få IKEA-luckor som har massivträ och inte ihoplimmat sågspån. Klart nöjd hittills, dessutom är luckorna lätta.
 
B b8q skrev:
Själva valde vi Lerhyttan ljusgrå, eftersom det är en av få IKEA-luckor som har massivträ och inte ihoplimmat sågspån. Klart nöjd hittills, dessutom är luckorna lätta.
Härligt Ikea åter har en snygg lucka med träram! Är allergisk mot de formpressade luckorna... Även om det sitter sådana i den gäststuga vi lånar av mina föräldrar... De håller fint för det lilla slitaget, men tveksamt om den klarar vardag hos en barnfamilj 24/7.
 
B b8q skrev:
Själva valde vi Lerhyttan ljusgrå, eftersom det är en av få IKEA-luckor som har massivträ och inte ihoplimmat sågspån. Klart nöjd hittills, dessutom är luckorna lätta.
B b8q skrev:
Själva valde vi Lerhyttan ljusgrå, eftersom det är en av få IKEA-luckor som har massivträ och inte ihoplimmat sågspån. Klart nöjd hittills, dessutom är luckorna lätta.
Där har man andra problem med lack/lasyr. Hört om att lacken bleknar/släpper och lasyr är inte lika tålig som lack, man kan få bort lasyr med icke så avancerade rengöringsmedel. (Tänkte på min lasyerade altan, fick fläckar när jag tvättade av med ett vanligt altan tvättmedel).
Bör teckas av ikeas garanti men det är fortfarande ett problem?
Ringhult har ju folierade luckor, den har andra problem om fukten lyckas trängas genom :D
 
Vi har Ikea, Bodbyn grå i köket och för tvättstugan och "kontoret" lerhyttan ljusgrå, bodbyn är lackad men hade lerhyttan funnits tidigare hade det nog blivit den i köket också. Älskar den luckan.

Kör ni på IKEA så tycker jag det är klart värt med hemkörningen. Också deras laminatskiva med underlimmad diskho är jag extremt nöjd med!
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Mats-S
Håller precis på att avsluta en total köksrenovering, eftersom jag är gammal byggare har jag gjort allt arbete själv.

Innan vi bestämde oss gjorde vi en lång och seriös marknadsundersökning. IKEA, Marbodal och HTH har typ samma kvalitet och valmöjligheter, så valet där mellan dom är endast en smaksak, priset ska nog avgöra. Tyckte dom kändes "billiga" och alldeles för begränsade valmöjligheter. Säkert helt ok som ett standardkök.
Kvik något bättre kvalitet kändes det som, men begränsade valmöjligheter i vår smak, så dom utgick också.

Vi valde till sist mellan Puustelli och Ballingslöv. Helt jämförbara så priset avgjorde. Puustelli skulle ha 210K, Ballingslöv fick vi prutat och klart för 160K. Alla priser inkl ALLT förutom vitvaror. Nu säger inte det priset så mycket när ni inte sett köket, men det är ganska stort + en rejäl köksö. Dessutom mycket rostfri plåt mellan bänkskivor och skåp.

När jag jobbat med prylarna nu så kan jag bara säga att det är toppenkvalitet på Ballingslöv, passformen exakt, stabila skåp, tunga robusta lådor, dörrar och sidor, lackeringen stenhård, supernöjd med mitt val.
Så ta ett besök på Ballingslöv innan du bestämmer dig, be om det bästa priset dom kan ge dig så kanske du får ett bra pris om säljaren är på rätt humör :cool:

EDIT. Bor du i Stockholmsområdet så åk till Ballingslöv Infra City, fråga efter Nina, bättre köksplanerare och pedagog får man leta efter ;-)
 
Redigerat:
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Vi köpte ett helt måttanpassat (dvs höjd och bredd på varje lucka eller låda kunde väljas helt fritt på millimetern) där både luckor och stommar var i massivt trä, för ungefär kostnaden för ett Ballingslöv kök. Såklart dyrare än Ikea, men kliver man upp ett snäpp är det värt att kolla runt lite till. Ballingslöv kunde inte måttanpassa utan satte 2 st standardskåp på varandra för väggskåpen, vilket troligen drog upp priset. Plus massa täckbitar. Så har man udda mått är måttanpassat verkligen värt mycket. Och massivträ i stommar gör att det känns som det håller för tid och evighet...
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Saabgubben Saabgubben skrev:
Där har man andra problem med lack/lasyr. Hört om att lacken bleknar/släpper och lasyr är inte lika tålig som lack, man kan få bort lasyr med icke så avancerade rengöringsmedel. (Tänkte på min lasyerade altan, fick fläckar när jag tvättade av med ett vanligt altan tvättmedel).
Bör teckas av ikeas garanti men det är fortfarande ett problem?
Ringhult har ju folierade luckor, den har andra problem om fukten lyckas trängas genom :D
Den grå har lite tjockare folie och folie istället för melanin på baksidan jämfört med den vita varianten vilken ger en bättre hållbarhet. De folierade luckorna är också limmade med PUR-lim vilken gör att skivan fuktskyddas på ett bra sätt, om skarvarna är ok. Ett bra val om man vill ha högglans. En nackdel är att folien är repkänslig och det kan se riktigt illa ut efter några år av ovarsamt städande.
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Det hos HTH som ligger i prisklass med Ikea är deras GörDetSjälv-kök och i min värld får man sååå mycket mer för pengarna hos HTH än hos Ikea.
Mycket enklare att montera ihop då där är betydligt mindre plockepinn.
Fördel att man kan kombinera med speciallösningar som bara finns i deras ordinarie sortiment.
Kvalite och konstruktionen känns betydligt robustare.
Inga folierad skitluckor som Ikea utan ordentliga laminat eller målade luckor.

Dock gäller det att man får hjälp av en säljare som kan deras GDS-sortiment för annars blir det tyvärr svårt.

Nackdelen är också att för de ska kunna vara ett alternativ till t.ex Ikea prismässigt så har de ytterst låga marginaler vilket gör att de många ggr inte är så intresserade av att lägga för mycket tid på att sälja dessa kök.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det hos HTH som ligger i prisklass med Ikea är deras GörDetSjälv-kök och i min värld får man sååå mycket mer för pengarna hos HTH än hos Ikea.
Mycket enklare att montera ihop då där är betydligt mindre plockepinn.
Fördel att man kan kombinera med speciallösningar som bara finns i deras ordinarie sortiment.
Kvalite och konstruktionen känns betydligt robustare.
Inga folierad skitluckor som Ikea utan ordentliga laminat eller målade luckor.

Dock gäller det att man får hjälp av en säljare som kan deras GDS-sortiment för annars blir det tyvärr svårt.

Nackdelen är också att för de ska kunna vara ett alternativ till t.ex Ikea prismässigt så har de ytterst låga marginaler vilket gör att de många ggr inte är så intresserade av att lägga för mycket tid på att sälja dessa kök.
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det hos HTH som ligger i prisklass med Ikea är deras GörDetSjälv-kök och i min värld får man sååå mycket mer för pengarna hos HTH än hos Ikea.
Mycket enklare att montera ihop då där är betydligt mindre plockepinn.
Fördel att man kan kombinera med speciallösningar som bara finns i deras ordinarie sortiment.
Kvalite och konstruktionen känns betydligt robustare.
Inga folierad skitluckor som Ikea utan ordentliga laminat eller målade luckor.

Dock gäller det att man får hjälp av en säljare som kan deras GDS-sortiment för annars blir det tyvärr svårt.

Nackdelen är också att för de ska kunna vara ett alternativ till t.ex Ikea prismässigt så har de ytterst låga marginaler vilket gör att de många ggr inte är så intresserade av att lägga för mycket tid på att sälja dessa kök.
IKEA har även de målade luckor och HTH har folierade, beror ju helt på vilken lucka man väljer. Vilken lucka hos HTH har laminat? Skulle säga att det är ovanligt idag, de flesta använder folie och kvaliteten skiljer förhållandevis lite mellan köksleverantörerna. I princip alla köper de folierade luckorna (eller folierade ämnen) från samma producenter i Italien, framförallt när det gäller högglans och andra ”specialluckor” som de med integrerade handtag.
 
Sorry, felskrivet av mig... Melamin skulle det vara och inte laminat.

HTH har bara en folierad lucka och det är just högglans som ett alternativ till deras lackade högglanslucka som är betydligt dyrare då det är en svår lackning att få bra.
 
H
Saabgubben Saabgubben skrev:
Tja husbyggare,
Nu är vi inne på att renovera köket. Har haft en omfattande renovering av huset på senare år (dränering, tak, bergvärme pump osv..) varför vi snålar nu på det sista. Vi har även små ungar så det blir onödigt att köpa ett exklusivt och dyrt kök när det kommer slitas fortare än normalt.

Vi kollade på ikea, marbodal och kvik.
Ikea ville ha 92kkr ink vitvaror och 57kkr exl vitvarorna. Tanken är att köpa köket utan vitvaror för att ha möjlighet att välja andra märken än det ikea erbjuder (ikeas känns begränsad)
Marbodal och kvik ville ha 200kkr för enbart snickerier (35-45kkr skulle då tillkomma för vitvarorna)

Det lutar så klart åt ikea men fick tips att kolla in hth då enligt min granne har de samma priser som ikea, ev. några tusen dyrare men mycket bättre kvalite?!

Ni som har bytt kök och kollat med både ikea och hth. Tycker ni att de ligger på samma prisnivå jämfört med vad man får?
Försöker ju hålla oss hemma nu i dessa corona tider och onödiga planeringsmöten försöker vi undvika. Skulle hth ha samma priser som marbodal så kan vi lika gärna skippa dom och köra med ikea :)

Tack på förhand
Walle Vanderveld
Skulle aldrig välja Ikea pga att de egna mått, dessutom passar bara deras egna vitvaror som inte gar den högsta kvalitet precis.
 
H HEM2121 skrev:
Skulle aldrig välja Ikea pga att de egna mått, dessutom passar bara deras egna vitvaror som inte gar den högsta kvalitet precis.
Vad menar du med egna mått?
Köper du ett Ikea kök så ska väl deras köksdelar passa ihop med deras egna och inte andra.
Dom har lite färre olika storlekar att välja mellan men det är deras affärsidé som tydligen fungerar med tanke på hur många kök dom säljer.
Vitvaror är inga problem att välja andra kolla gärna upp måtten så ser du att det är standard mått.
 
  • Gilla
dankog och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Skulle aldrig välja Ikea pga att de egna mått, dessutom passar bara deras egna vitvaror som inte gar den högsta kvalitet precis.
Suveränt med 10 cm till på höjden i skåpen(y)
Vitvarors storlek är idag standard så det är minnen du har som inte gäller längre.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Skulle aldrig välja Ikea pga att de egna mått, dessutom passar bara deras egna vitvaror som inte gar den högsta kvalitet precis.
Håller inte alls med dig där. Jag väljer ikea för just deras mått och det enorma utbudet på tillbehören som säljer och inte minst priserna.
Ikea har väldigt smarta och moderna köks lösningar som verkligen underlättar vardagen. Hade ikeas kök hetat nått annat än ikea så hade det kostat minst dubbelt så mycket.
 
optimum
Jag byggde nytt kök 2006 och det blev IKEA.
Om de inte ändrat så var det fantastiskt bra stommar med 18mm material och jäkligt bra kvalitet.
Det märks om man satt ihop andra spånskivelösningar.
Dessutom mycket vinkelräta.

Köket ser nästan nytt ut idag också. Inget har gått sönder. Bara lite skavmärken på bänkskivor av laminat.
Vi var före runt och kikade en hel del på andra kök men blev IKEA för de verkade bäst i den prisnivån. Ja det finns kök som är både 2 till 3 gånger så dyra.
Rätt stort kök och då kostade allt drygt 60.000 på IKEA utan vitvaror som blev Husqvarna. Nu säkert 80-90.000.

Fanns bara en nackdel.
Alla paket med delar var mycket tunga. Kraftiga skåpsdelar väger en hel del.

Skulle jag bygga nytt igen så blir det troligen IKEA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.